'De bibliotheek voor de bestrijding van digitale criminaliteit'

Home » Cybercrime » Phishing, nepshop en fraude meldingen week 30-2021

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 30-2021

Pasopl!chting Phishing #CCINL

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.


Weekoverzicht


Valse WhatsApp-berichten namens Fraudehelpdesk

Ontvangt u ongevraagd een (WhatsApp)bericht van de Fraudehelpdesk? Wees dan op uw hoede. Want er worden WhatsApp-berichten verstuurd, zogenaamd namens de Fraudehelpdesk. Deze berichten zijn vals en verstuurd door oplichters. De ontvangers blijken vooralsnog mensen die eerder benaderd zijn door WhatsApp-fraudeurs. De berichten beginnen met: “Wij hebben vernomen dat u bijna slachtoffer was van WhatsApp fraude”. En gaat na een (gestolen) tekst over de Fraudehelpdesk verder met: “Wij zijn er om uw WhatsApp-account beter te beveiligen. U wordt binnen een uur doorverbonden met een medewerker die u zal helpen om uw WhatsApp-account beter te beveiligen.” Bron


Telefonische oplichters gebruiken computerstem voor zogenaamde Ziggo helpdesk

Oplichters die zich voordoen als de helpdesk van internetprovider Ziggo maken nu ook gebruik van een computergegenereerde stem om slachtoffers binnen te hengelen. Er verschijnt een Engels telefoonnummer (+44) maar waarschijnlijk opereren ze vanuit een heel ander land, zoals India, waar veel oplichtings-callcentra gevesitigd zijn. De waarschuwing dat de internetaansluiting wordt afgesloten is natuurlijk nep. De tekst in gebrekkig Engels luidt: 'This is the Ziggo Technical Departement. We have been trying to contact as there is some suspicious activity that is happening in your internet IP-adress. However your internet and phone connection will be disconnected if this won't be fixed. Press one to speak with our executive and get this fixed.' (Vertaling: 'Dit is de Technische afdeling van Ziggo. We hebben geprobeerd u te bereiken omdat er verdachte activiteiten plaatsvinden op uw internet IP-adres. Uw internet en telefoonaansluiting zullen worden geblokkeerd als dit niet wordt verholpen. Druk één om met onze medewerker te spreken om dit te laten verhelpen.') Bellers die ingaan op de waarschuwing en met de 'helpdeskmedewerker' praten, moeten de besturing van hun computer overdragen aan de oplichters. Die kunnen dan gevoelige gegevens zoals wachtwoorden en bankgegevens uit de computer halen. Of ze repareren een probleem tegen enorme bedragen, terwijl er niets aan de hand is. Wat is tech support scam?


Auteursrecht van Instagram en communityrichtlijnen geschonden!

Cybercriminelen doen er alles aan om waardevolle accountgegevens te bemachtigen. Met nepberichten over het schenden van auteursrecht willen ze nu ook gebruikers van Instagram misleiden. Hoe herken je deze vorm van phishing en wat kun je doen als je ermee te maken krijgt? Lees verder


Meer schade door oplichtingstruc 'spoofing' ondanks campagnes van banken

De schade die mensen lijden door zogeheten 'spoofing' blijft toenemen. Bij deze manier van oplichting maken mensen geld van hun bankrekening over naar criminelen die zich voordoen als bankmedewerkers. Aandacht van de politiek, banken en media voor het probleem heeft de toename nog niet kunnen stoppen, zegt Betaalvereniging Nederland. Zoals het er nu naar uitziet kan de schade van de relatief nieuwe manier van bankhelpdeskfraude volgens de vereniging dit jaar oplopen naar 40 miljoen euro. Dat was vorig jaar bijna 27 miljoen euro. De fraude zou maandelijks driehonderd slachtoffers eisen en iedere gedupeerde zou al snel 10.000 euro kwijt zijn.


Grote zorgen over online verkoop illegale medicijnen

Bijwerkingscentrum Lareb maakt zich grote zorgen over zware medicijnen die makkelijk via internet verkrijgbaar zijn en vindt het levensgevaarlijk dat louche sites dit zomaar kunnen doen, meldt het programma EenVandaag. Aanleiding van de waarschuwing van Lareb is een melding van een minderjarig meisje dat in het ziekenhuis belandde vanwege ernstige bijwerkingen van een online gekocht medicijn. "Ze kreeg er ernstige psychische problemen door. Het meisje moest in het ziekenhuis worden opgenomen nadat ze had geprobeerd zichzelf van het leven te beroven", zegt directeur Agnes Kant van Lareb. De organisatie vermoedt dat de meldingen die ze binnenkrijgen, maar het topje van de ijsberg zijn.


Phishingmails Banken

Overzicht 2021


Phishingmails Overheidsinstanties

Overzicht 2021


Phishingmails Verzekeraars

Overzicht 2021


Phishing en Smishing berichten die regelmatig in nieuwe campagnes van cybercriminelen terug komen

Overzicht 2020, 2021


    Tilburg - Wie is deze bankhelpdesk fraudeur?

    Het slachtoffer in deze zaak werd gebeld door, zogenaamd iemand van ING bank. Hem werd gevraagd zijn app opnieuw te installeren. Hierna moest hij zijn gegevens invoeren. Later bleek dat er geld van zijn bankrekeningen was afgeschreven. Daarna moest hij de bankpassen doorknippen en in een envelop doen. Deze envelop is door een vrouw in een Post.nl tenue opgehaald. Vervolgens is er op verschillende locaties geld gepind. Lees verder


    Bron: diverse en anonieme tips

    Meer weekoverzichten


    «   »