Bij de nieuwste truc van phishers in hun pogingen om e-mailgegevens van bedrijven in handen te krijgen gaat het om meldingen die van online diensten van Adobe afkomstig zouden zijn. En omdat ze begonnen zijn met het gebruik van een online pdf-bestand (dat zogenaamd op de website van Adobe staat), hebben we een echt bestand gemaakt om de tekenen van een phishing-e-mail en een valse “online pdf” hier te bespreken.
Phishing mail Adobe PDF Online
Het eerste wat opvalt in de phishing-berichten is de beschrijving van het bestand, dat via “secure Adobe PDF online” met u gedeeld is. U vraagt zichzelf meteen af: bestaat die service wel echt? Het klinkt aannemelijk, en een snelle zoekopdracht op Google leert u dat Adobe inderdaad een dienst heeft voor het online opslaan van pdf-bestanden, en dat die dienst gebruikers in staat stelt om versleutelde bestanden te delen. Maar de naam “Adobe PDF online” is nergens te bekennen op een echte Adobe-website. Het is ofwel “Adobe Acrobat online” of “Adobe Document Cloud.” Ik was nieuwsgierig en vroeg een collega om me een bestand te sturen zodat ik de meldingen kon vergelijken.
Laten we aannemen dat u niet weet hoe een echte e-mail voor het delen van bestanden van Adobe eruitziet. Hier zijn wat tekenen. Niet één van de onderstaande punten is een garantie voor fraude, en er zijn uitzonderingen op elke regel, maar elk van deze punten zou argwaan moeten wekken en u ertoe moeten aanzetten goed op te letten en nader onderzoek te doen:
- De afzender. Als een e-mail van een online dienst komt, moet dat duidelijk blijken uit de naam en het adres van de afzender. En omgekeerd, als de afzender een specifiek persoon is, moet zo’n bericht er niet uitzien alsof het een melding van een dienst is;
- De onderwerpregel. Als u iemand aanschrijft met de naam Leo, zou u dan iets zoals “leonides@gmail.com heeft een pdf-bestand ontvangen” schrijven in de onderwerpregel?
- De naam van de dienst. U hoeft niet de naam van elke online dienst te onthouden, maar als u niet helemaal zeker bent, gebruik dan een zoekmachine om het te controleren;
- Hyperlink/pictogram. Voordat u op een Download- of Openen-pictogram klikt, is het een goed idee om hier met uw cursor overheen te bewegen om de hyperlink te inspecteren en te controleren of die in orde is;
- Voettekst van e-mail. Het is onwaarschijnlijk dat een e-mail van Adobe eindigt met de bevestiging dat Microsoft uw privacy respecteert;
- De woorden “Lees onze Privacyverklaring” zonder een hyperlink.
Op dit moment kunnen we er nog steeds op vertrouwen dat phishers domme fouten maken, maar niets weerhoudt hen ervan hun werk goed te doen. Laten we er eens vanuit gaan dat de e-mail er goed uitziet. Nu is het tijd om de website te bekijken, die er in dit geval uitziet als een verificatievenster dat de vage interface van Adobe Acrobat Reader DC aan het oog onttrekt. Dat is eigenlijk wel aannemelijk, maar alleen als de persoon die de e-mail heeft ontvangen niet weet hoe de echte website voor Adobe’s online diensten en het bijbehorende venster voor wachtwoordinvoer eruitzien.
Website Adobe Document Cloud
Hier variëren de waarschuwingssignalen enigszins. Te beginnen met de wazige achtergrond: tamelijk onprofessionele bescherming van vertrouwelijke gegevens; een deel van de tekst is gemakkelijk met het blote oog te ontcijferen.
- De URL. De website voor een Adobe-dienst zou een Adobe-domein in het adres moeten bevatten;
- Ondanks de wazige achtergrond, kunt u de bestandsnaam nog altijd lezen: EMInvoice_R6817-2.pdf. Dat komt niet overeen met het verificatievenster, waar staat dat het bestand dat kan worden gedownload “Wire Transfer Receipt.pdf” heet;
- Verwarrende termen. Op het wazige document staat “factuur” (als in, verzoek om betaling), maar in de bestandsnaam staat “ontvangstbewijs” (bevestiging dat de betaling reeds is ontvangen);
- De naam “Adobe Acrobat Reader DC” is zichtbaar op de wazige achtergrond, terwijl het programma in het verificatievenster Adobe Reader XI wordt genoemd. Iemand die zelden met pdf-bestanden werkt, weet misschien niet dat XI een oudere versie van de software is, maar het verschil moet hoe dan ook opvallen;
- AdobeDoc Security. U houdt misschien niet precies bij welke namen Adobe gebruikt voor zijn technologieën, maar er is een geregistreerd handelsmerksymbool naast “AdobeDoc,” en dat is het controleren waard;
- Verzoek om een e-mailwachtwoord. Een legitieme Adobe-dienst zal nooit om uw e-mailwachtwoord vragen, punt.
Hoe beschermt u zakelijke e-mail tegen phishers?
- Zorg ervoor dat u regelmatig het bewustzijn van werknemers verhoogt op het gebied van huidige cyberdreigingen om te helpen voorkomen dat ze voor phishing-trucs vallen
- Installeer een anti-phishing-oplossing op de zakelijke e-mailserver om ervoor te zorgen dat de meeste phishing-mails de inbox van uw werknemers niet bereiken
- Installeer beveiligingsproducten met anti-phishing-componenten op alle werkcomputers. De filters zullen voorkomen dat werknemers phishing-links openen.
Hackers gebruiken nieuwe phishingtechniek
Cybersecurityexperts van Google hebben gezien dat 'GhostWriter' phishingcampagnes heeft opgezet met als doel om inloggegevens te bemachtigen. De groep gebruikt sinds kort een phishingtechniek die ‘Browser in a Browser’ wordt genoemd. Bezoekers worden dan doorgestuurd naar een gecompromitteerde site die op een betrouwbaar domein lijkt te staan. Wie probeert in te loggen krijgt een nieuw tabblad te zien. Gegevens die op deze pagina worden ingevoerd, belanden in de handen van de hackers.
“Neem een test af en zorg er voor dat corona maatregelen op 25-02-2022 worden versoepeld”
GGD GHOR, de koepelorganisatie voor de 25 GGD-afdelingen die ons land telt, zegt dat cybercriminelen uit naam van de organisatie valse e-mails versturen. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om zo snel mogelijk een testafspraak te maken. In werkelijkheid is het een poging om bankgegevens en andere persoonlijke gegevens buit te maken.
Waarom phishing nog steeds een succes formule is
De GGD waarschuwt: leraren en leraressen, trap niet in de phishingmail waarin je wordt uitgenodigd om je boostervaccin te plannen. Elke week verschijnen er online wel berichten over bedrijven die waarschuwen voor phishingmails in hun naam. Waarom? Omdat nog steeds mensen erin trappen.
Zouden de medewerkers van een huisartsenpraktijk op een phishing-link klikken?
Om dit te testen stuurden de studenten van de Hogeschool Saxion een phishing-mail naar 189 huisartsen organisaties in Twente. De mail werd 102 keer geopend, er werd 73 keer op een link geklikt en 29 mensen vulden hun naw-gegevens in. “Het liet ons zien dat er nog een wereld te winnen is.”
Celstraffen tot 5,5 jaar geëist tegen Cyber criminele organisatie
Tegen vijf verdachten die door middel van phishing in ieder geval dertig ouderen in 2019 en 2020 beroofden van grote geldbedragen, heeft het Openbaar Ministerie gisteren celstraffen van één tot 5,5 jaar geëist. In totaal maakten de mannen, die volgens het OM een criminele organisatie vormden, ruim zeven ton aan geld buit.
Het aantal mensen dat op een phishing-link klikt is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld
Je zou zeggen dat met alle waarschuwingen over spam, phishing, mal- en ransomware bijna iedereen nu wel op zijn hoede is. Helaas stijgt het aantal slachtoffers van deze vormen van cybercrime nog altijd. En dan met name op mobiele devices. Dat blijkt ook uit het jaarlijkse Phishing Trends Rapport. Daarvoor zijn de afgelopen twaalf maanden gegevens geanalyseerd van 500.000 mobiele toestellen in 90 landen. Doordat we tegenwoordig meer internetten op mobiele toestellen, richten cybercriminelen hun aanvallen ook steeds vaker specifiek op mobiele gebruikers.