'De bibliotheek voor de bestrijding van digitale criminaliteit'

Home » Cybercrime » Phishing, nepshop en fraude meldingen week 26-2021

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 26-2021

Pasopl!chting Phishing #CCINL

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.


Weekoverzicht


Oplichters sturen valse mails namens de 'MijnOverheid' Berichtenbox: Openstaande schuld met kenmerk BX09271

Er zijn momenteel meerdere valse e-mails namens 'MijnOverheid' in omloop, blijkt uit een snelle blik op onze mailbox. In het ene geval staat er een bericht klaar in je Berichtenbox en betreft het ouderwetse phishing, in het andere geval moet je een openstaande schuld met kenmerk BX09271 voldoen en krijg je een Tikkie-verzoek. De overeenkomst? Beide mails zijn zo nep als wat: oplichters hopen zich ten koste van jou te verrijken. Bron


Nieuwe, 'dubbele' oplichtingstruc: éérst WhatsApp-fraude, daarna telefonische spoofing door 'bankmedewerker'

WhatsApp-fraude en telefonische spoofing: het zijn allebei oplichtingstrucs waar oplichters veelvuldig gebruik van maken en die onderhand – hopelijk – bij een groot deel van de bevolking wel bekend zijn. De politie waarschuwt echter voor een nieuwe variant, in feite niets meer en niets minder dan een combinatie van beide oplichtingstrucs. Hoe gaat dat precies in zijn werk, en wat moet je weten? Wie een appje krijgt van een onbekend nummer met een tekst als 'Hoi mam/pap, ik heb mijn telefoon laten vallen en dit is mijn nieuwe nummer, het oude kun je weggooien' weet inmiddels hopelijk wel dat het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid foute boel is. In praktisch alle gevallen is hier namelijk sprake van een oplichter die zich voordoet als familielid of vriend en op die manier geld probeert los te weken. Het meest gebruikte excuus is dat er met spoed een (aantal) hoge rekening(en) betaald moeten worden, dus of je dat even kunt voorschieten. Het advies is uiteraard om nooit zomaar geld over te maken. En twijfel je? Dan is (video)bellen een goede tip: zo kun je eenvoudig achterhalen of je écht met een familielid of een bekende te maken hebt. Lees verder


Waarschuwing voor 'nieuwe oplichtingstruc' met bankpas Rabobank gaat viral op Facebook, maar berust niet op waarheid

Een waarschuwing over een 'nieuwe oplichtingstruc' met een bankpas van de Rabobank doet al anderhalve week de ronde op Facebook: het bericht is onderhand vele tienduizenden keren gedeeld. Ook de politie besloot de waarschuwing te delen op sociale media, maar de vork blijkt uiteindelijk toch iets anders in de steel te zitten. Wat is er precies aan de hand? Om te beginnen, moeten we terug naar de basis. Het onderstaande bericht werd op 17 juni gedeeld op Facebook en zo te zien hebben ruim 52.000 mensen de waarschuwing inmiddels overgenomen. Dat betreft slechts de deelacties van dit specifieke bericht: aangezien mensen de afbeelding ook 'los' kunnen delen, ligt het dan ook in de lijn der verwachting dat de daadwerkelijke teller van alle gecombineerde deelacties een stuk hoger ligt. Bron


Oplichters zetten nagemaakte 'Marktplaats'-website online voor 'IBAN-verificatie'

Er is een nieuwe variant opgedoken van een 'Marktplaats'-website waar in werkelijkheid oplichters achter zitten die je rekening willen leegtrekken. Op het eerste gezicht lijkt de Marktplaats-huisstijl geloofwaardig te zijn nagemaakt, maar toch is het buitengewoon onverstandig om je gegevens in te voeren. De opzet van de truc is als volgt. Oplichters doen zich voor als potentiële koper van een product dat je te koop hebt aangeboden en willen het gesprek al snel voortzetten via WhatsApp. Om zich ervan te verzekeren dat jij ook écht degene bent die het product te koop aanbiedt, krijg je de vraag om je identiteit te bevestigen door je bankrekeningnummer te verifiëren. Lees verder


Phishing meest voorkomende start cyberincident bij middelgrote en kleine bedrijven

Een cyberaanval op middelgrote en kleine bedrijven (MKB) heeft ernstige gevolgen voor de bedrijfsvoering. De helft van de ondernemers vreest dat zo’n aanval het einde van zijn bedrijf betekent. De grootste bedreiging voor het MKB is echter geen cyberaanval, maar phishing. In het rapport Cybersecurity for SMEs – Challenges and Recommendations concludeert het cybersecurityagent dat veel ondernemers door de coronacrisis een beroep moesten doen op moderne technologieën waar ze nog nooit mee gewerkt hadden. Denk aan apparaten die QR-codes genereren of mobiele pinbetalingen verrichten. Dat het MKB zich vol op deze technologieën heeft gestort om hun bedrijfsvoering voort te zetten, is lovenswaardig. Lees verder


Handel in ongeopende pakketjes: wat moet je weten?

Vijftig ongeopende ‘vermiste pakketjes’ voor 50 euro... Op verkoopplatformen als Marktplaats en Facebook Marketplace zie je dit soort advertenties voorbijkomen. Dit soort pakketten zijn een trend, mede doordat verschillende influencers hier zogeheten ‘unboxing’-video’s over plaatsen op sociale media als TikTok en YouTube. Kassa nam contact op met een verkoper en ging op pad om te achterhalen: Hoe gaat het kopen van dit soort vermiste pakketten in zijn werk? Waar komen ze vandaan? En wat is het risico? Lees verder


AfterPay voert controle op na klachten over fraude

Betaaldienst AfterPay gaat de gegevens van klanten beter controleren om fraude tegen te gaan. Dat meldt de Consumentenbond. Die belangenvereniging was eerder zeer kritisch op de dienst waarmee klanten pas achteraf hoeven te betalen voor een onlineaankoop. Internetcriminelen kunnen via AfterPay heel gemakkelijk op naam van iemand anders bestellingen plaatsen, zo schreef de bond in april. AfterPay heeft de Consumentenbond laten weten verschillende methodes te onderzoeken om te na te gaan of een klantaccount wel betrouwbaar is. Het bedrijf kijkt onder andere andere naar iDIN, waarmee klanten zich met hun bankgegevens kunnen identificeren bij andere dienstverleners. Bron


Phishingmails Banken

Overzicht 2021


Phishingmails Overheidsinstanties

Overzicht 2021


Phishingmails Verzekeraars

Overzicht 2021


Phishing en Smishing berichten die regelmatig in nieuwe campagnes van cybercriminelen terug komen

Overzicht 2020, 2021


    Noordwijkerhout / Lisse - Spoofing

    Op dinsdag 18 mei wordt een 62 jarige man uit Noordwijkerhout gebeld door zogenaamde medewerkster van de bank. De zogenaamde medewerkster vertelde dat er een afwijking met zijn rekening was geconstateerd en dat er iemand zijn bankpas op kwam halen. De bankpas werd thuis opgehaald door een zogenaamde medewerker van de bank. Met deze bankpas heeft een onbekende man een groot geldbedrag opgenomen bij een geldautomaat aan de Nassaustraat in Lisse. Meer info


    Meer weekoverzichten


    «   »