Digitale fraude, oplichting meldingen week 21-2021

Pasopl!chting Phishing #CCINL

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.


Weekoverzicht


Oplichters zetten nepsite van incassobureau Intrum online: 'Aankondiging beslagprocedure'

Oplichters hebben een overtuigende, levensechte nepsite van incassobureau Intrum online gezet. Onder vermelding van betalingskenmerk INT-902375 dien je een bedrag van maar liefst 495 euro te voldoen. Bovendien beschikt de afzender van de valse mail waarin je naar de nepsite wordt gelokt over je volledige naam, wat het bedrog weer aanzienlijk geloofwaardiger maakt. En om het af te maken, hebben de oplichters óók nog eens betaalverzoeken klaargezet. Lees verder


Politie: 'Schoenen van Skechers kopen? Skechersnederland.org is een onbetrouwbare webshop'

Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) heeft meldingen ontvangen over de website Skechersnederland.org. Uit controle van de website is gebleken dat we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen spreken over een malafide website. Lees verder


Overtuigende spookfactuur namens zorgverzekeraar VGZ: 'Uw premiebetaling voor juni 2021 wordt verwacht'

Oplichters versturen momenteel overtuigende spookfacturen uit naam van zorgverzekeraar VGZ. Je moet de premie voor de maand juni 2021 betalen, een bedrag van € 289,04. Doe je dit niet vóór dinsdag 25 mei 2021? Dan gaat jouw dossier naar het CAK en krijg je te maken met nog hogere kosten. In werkelijkheid is de mail natuurlijk niet van VGZ, maar hopen oplichters zich ten koste van jou te verrijken. Het is echter overtuigend gedaan. Besluit je dus om tóch geld over te maken? Dan belandt dat bedrag in ieder geval niet bij de verzekeraar, zoveel is zeker. Lees verder


Opgepast voor gevaarlijke SMS van DHL

Het aantal KPN-klanten dat met een piek in het sms-gebruik te maken kreeg is vorige week na de uitbraak van de FluBot-malware sterk gestegen, zo laat de telecomprovider tegenover de media weten. Daarnaast gebruikt de malware nu ook WhatsApp om Nederlandse Android gebruikers te infecteren. KPN is begonnen om klanten die vermoedelijk met de FluBot-malware besmet zijn proactief te waarschuwen. Lees verder


Phishing en Smishing berichten die momenteel verstuurd worden door cybercriminelen:

Overzicht 2020, 2021


    Gouda - Bankfraude

    In februari dit jaar kreeg een 83-jarige inwoner uit Gouda tijdens internetbankieren een melding dat zijn bankpas was verlopen. De man kon zogenaamd direct een nieuwe aanvragen. Een nieuwe bankpas is nooit aangekomen in plaats daarvan heeft iemand met zijn gegevens op de Markt in Gouda 6000,- euro van zijn rekening gehaald. In de uitzending worden er camerabeelden getoond van de pinner. Lees verder


    Meer weekoverzichten

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Alle het nieuws

    'Internetoplichters hebben 21 dagen de tijd om het geld terug te storten'

    Opgelicht op Marktplaats? Slachtoffer geworden van WhatsApp-fraude? Binnenkort hoef je niet meer met lede ogen toe te kijken. Banken gaan namelijk NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats) verstrekken van oplichters die via internet nietsvermoedende burgers hebben opgelicht. De banken werken op dit moment de procedure uit en streven ernaar om deze in januari 2021 in te voeren.

    Lees meer »

    'Downtime' kosten met betrekking tot ransomware zijn nu bijna 50 keer hoger dan het geldbedrag

    Ransomware is opnieuw de meest voorkomende cyber dreiging voor het MKB (Midden en KleinBedrijf). 60% van de MSP’s meldt dat hun MKB-klanten vanaf het derde kwartaal van 2020 zijn getroffen door een ransomware-aanval. De impact van dergelijke aanvallen blijft daarnaast ook groeien, de gemiddelde kosten van de ontstane downtime zijn nu bijna zes keer hoger dan in 2018 en 94% hoger dan in 2019. De kosten zijn daarmee gestegen van ruim €39.000,- naar meer dan €230.000,-.

    Lees meer »

    Niet alle 'tweestapsverificatie' methodes zijn veilig

    'Tweestapsverificatie' of multifactorauthenticatie (MFA) is iets wat me moeten omarmen om onze data en privacy te waarborgen. Met gebruik ervan is niet zonder gevaren. Sommige varianten van MFA zijn veiliger dan andere. Zo is het onverstandig om sms- en gesproken berichten als authenticatie middel te gebruiken, omdat deze via social engineering onderschept kunnen worden door anderen.

    Lees meer »