Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Weekoverzicht
Valse berichten uit naam DigiD
Op dit moment ontvangt de Fraudehelpdesk meldingen over sms’jes en mailtjes die van DigiD afkomstig zouden zijn. Hierin staat dat u recht heeft op een teruggaaf die kan worden aangevraagd via een link. Bron
Gevaarlijke sms-berichten koeriersdienst
Uit naam van verschillende koeriersdiensten worden door oplichters sms-berichten verstuurd. Er zou een pakket klaarliggen in het sorteercentrum. De status van de verzending kunt u volgen via een link. Maar let op: achter deze link zit kwaadaardige software. Na het klikken op de link krijgt u namelijk het verzoek om een track-and-trace-app te downloaden. Deze app bevat kwaadaardige software. Bron
Storing 'T-Mobile'? Pas op voor nepmail van oplichters
Opgelet! Oplichters spelen nu ook in op storingen bij providers. Hierdoor denk je misschien dat het daadwerkelijk om een bericht van het bedrijf gaat. In dit geval is de mail van 'T-Mobile' echter nep. In het bericht staat dat er 'een storing is in jouw postcodegebied', waardoor je mogelijk problemen ervaart met internetten, bellen en/of TV kijken. 'Er wordt hard gewerkt om dit zo snel mogelijk op te lossen.' Bron
Politie: 'Affordabee.nl en Djento.nl zijn onbetrouwbare, malafide webshops'
Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie waarschuwt maar weer eens voor twee malafide webshops. Dit keer valt de twijfelachtige eer ten deel aan de webshops Affordabee.nl en Djento.nl. Uiteraard heeft de politie in beide gevallen meerdere redenen waarom je mijlenver bij deze webshops uit de buurt moet blijven, en dat kun je hier lezen. Het is daarnaast niet ondenkbaar dat deze webshops via sociale media adverteren. Bron
Kun je via winacties op Facebook een camper of tuinmeubelen winnen?
Op Facebook zijn er meerdere pagina's actief die beloven dat ze een camper, een Tiny House of een tuinmeubelset weggeven bij 'like, share en win'-achtige winacties. Deze berichten worden door tienduizenden mensen gedeeld. Maar klopt dat allemaal wel? Kun je inderdaad iets winnen? Wat zijn de risico's? En waarom doen mensen toch zo massaal mee? Lees verder
Gebeld door buitenlands telefoonnummer (Sri Lanka +94, Filipijnen +63, Marokko +212)? Niet zomaar terugbellen!
Er komen de laatste tijd meldingen binnen van korte telefoontjes van onbekende buitenlandse telefoonnummers uit landen als Sri Lanka (netnummer +94), de Filipijnen (netnummer +63) en Marokko (netnummer +212). De telefoon gaat zó kort over dat je geen tijd hebt om op te nemen. Maar is terugbellen wel zo'n goed idee? Nee, zeker niet: hier is nameljk sprake van oplichting en als je even niet oplet, krijg je een gepeperde telefoonrekening gepresenteerd zodra je telecomprovider de nieuwe factuur verstuurt.
Het gaat hier namelijk om zogenaamde wangiri-fraude. Kenmerkend van deze vorm van oplichting is dat je gebeld word door servicenummers die de telefoon bewust zó kort over laten gaan dat je geen tijd hebt om op te nemen.
Oplichters zetten levensechte Marktplaats-nepsite online: 'Verifieer je Marktplaats-account'
De oplichtingstruc waarbij oplichters je via WhatsApp vragen om je Marktplaats-account te verifiëren is in een nieuwe vorm opgedoken. De nepsite waar oplichters je naar verwijzen is de meest overtuigende, geloofwaardige nepsite die Opgelicht?! tot op heden heeft gezien, en ook nu hopen oplichters jouw inloggegevens voor internetbankieren buit te maken. In dit artikel leggen we uit hoe de truc in z'n werk gaan én tonen we hoe overtuigend de oplichters dit keer te werk gaan. Lees verder
NS blokkeert 2100 accounts na 'credential stuffing'-aanval
De NS heeft 2100 accounts geblokkeerd omdat de website is getroffen door een 'credential stuffing'-aanval. Dat meldt de techwebsite Tweakers. Bij zo’n aanval worden eerder uitgelekte gegevens gebruikt om in accounts van gebruikers te komen. De aanvallers konden hierdoor dus inloggen in de accounts, waarna het spoorwegbedrijf actie ondernam. Een NS-woordvoerder verklaart tegenover de website dat het niet bekend is welke informatie de aanvallers hebben verzameld. Dit zou per account verschillen. De daders hebben vermoedelijk zo’n lijst in handen met wachtwoorden (en soms ook e-mailadressen), die ze vervolgens uitproberen in de hoop dat het een keertje raak is. Ze gaan er dus vanuit dat mensen bij veel websites hetzelfde wachtwoord gebruiken.
Het onderzoek is nog niet afgerond, maar de accounts zijn uit voorzorg geblokkeerd en de wachtwoorden zijn gereset. Er is daarnaast melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Overwacht hogere mobiele factuur?
KPN waarschuwt haar klanten voor FlutBot. Wie deze malware installeert, kan mogelijk een ‘hogere mobiele factuur’ verwachten. Dit komt omdat FluBot sms’jes verstuurt naar mensen in jouw contactlijst. “Hiermee krijgt de app het vermogen om vanuit het toestel kosten te maken via KPN of andere geïnstalleerde apps.” Lees verder
Phishing en Smishing berichten die momenteel verstuurd worden door cybercriminelen:
Overzicht 2020, 2021
Tiel - Vrouw slachtoffer van ‘vriend in nood fraude’
Een oudere dame kreeg op 4 april een bericht via whatsapp van iemand die zich voordeed als haar dochter. Deze persoon wilde geld lenen om een rekening te kunnen betalen. Het bedrag zou worden opgehaald door een zogenaamde vriend van haar kleinzoon. Lees verder
Meer weekoverzichten
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Alle het nieuws
OM: “Cybercrime neemt toe met bijna een derde ten opzichte van 2020 en drie keer meer dan in 2019”
Het aandeel cybercriminaliteit is afgelopen jaar fors toegenomen. In 2021 ontving de politie 14.000 meldingen van cybercrime. Dat is een derde meer in vergelijking met het jaar ervoor. Ook de impact van cybercriminaliteit steeg vorig jaar. Dat schrijft het Openbaar Ministerie (OM) in het jaarverslag.
Overzicht cyberaanvallen week 17-2022
Hackersgroep Stormous hackt Coca Cola, kamervragen over ransomware-aanval op gemeente Buren en Onyx ransomware vernietigt bestanden in plaats van ze te versleutelen. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 207 week 17-2022
Je naam, adres en telefoonnummer op straat? Dit kunnen hackers met die persoonsgegevens, cybercriminele kartels richten zich nu ook op marktstrategieën, beleggingsrekeningen en banken en de evolutie van WhatsApp fraude. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 207.
Digiweerbaar met de Cyber Sessies: Aflevering 3 'Ethisch hackers? Dit kunnen we van ze leren'
Deze week spreekt presentator Remy Gieling met drie kopstukken uit de wereld van online veiligheid; Pim Takkenberg (directeur cyber security Northwave), Sanne Maasakkers (security specialist Nationaal Cyber Security Centrum) en Dave Maasland (CEO ESET Nederland). De drie deskundigen gaan in op het onderwerp 'digitale veiligheid door de ogen van de aanvaller.' Door te weten hoe een aanvaller werkt, kun je je als bedrijf en burger beter verdedigen. Er wordt ingegaan op vragen als: wat doet een ethisch hacker? Waarom zou je als bedrijf met ethisch hackers in zee gaan? En welke maatregelen kunnen bedrijven treffen om het hackers - en dus ook de ethisch hackers - moeilijk te maken?
AIVD: Sabotage “het grootste digitale risico” voor de Nederlandse samenleving
Nederlandse burgers, bedrijven en overheidsdiensten liepen in 2021 voortdurend het risico om getroffen te worden door cyberaanvallen. Landen als China en Rusland spelen daarin een belangrijke rol. Deze digitale dreiging vraagt om vergaande samenwerking met nationale en internationale partners. Om de goede inlichtingenpositie te houden zijn (technische) middelen nodig. Dat schrijft de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in de nieuwste editie van het jaarverslag.
Nieuwe 'Black Basta' cybercriminelen maken in korte tijd veel slachtoffers
Een nieuwe hackersgroep genaamd 'Black Basta' timmert hard aan de weg. In de tweede week van april maakte de groep zijn eerste slachtoffer. In de daarop volgende week vielen meerdere bedrijven ten prooi aan de ransomware-aanvallen van Black Basta.