Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Weekoverzicht
Site DigiD nagemaakt: vraag daar niet je ziektekosten terug
'U bent in aanmerking gekomen voor premieteruggave, deze kunt u snel en gemakkelijk aanvragen via [...]': dat staat in een sms-bericht dat momenteel rondgaat. De website waarop je vervolgens terechtkomt lijkt behoorlijk op de echte site van DigiD, maar schijn bedriegt! Laat je gegevens niet achter op de namaaksite. Bron
Oplichters sturen valse mails namens MijnOverheid: 'U zult een belastingteruggave ontvangen van € 1161,51'
Opgelicht?! krijgt meldingen over nieuwe valse e-mails uit naam van MijnOverheid. Deze keer is de nepsite echter anders vormgegeven dan we gewend zijn, en de huisstijl van de Belastingdienst is overtuigend nagemaakt. Klanten van maar liefst elf banken zijn dit keer doelwit van oplichters. Maar hoe herken je deze poging tot oplichting? Bron
Valse e-mail namens Rabobank: 'Betaal nu met Apple Pay: activeer het in de Rabo Bankieren App'
Klanten van de Rabobank moeten even opletten over een geslaagde nepmail van oplichters uit naam van de bank. De mail heeft betrekking op de mogelijkheid om Apple Pay in te schakelen. De afzender kent je naam en het mailadres is gespooft, waardoor het lijkt alsof de mail echt van de bank afkomstig is. Daarnaast is de huisstijl van de mail én van de nepsite goed nagemaakt, even opletten dus. Bron
Sms-berichten/e-mails incasso-opdracht namens bank
De Fraudehelpdesk ontvangt meldingen over sms-berichten en mailtjes namens een bank over een incasso-opdracht. Verschillende bekende banken dienen als zogenaamde afzender. Volgens het bericht staat er een incasso klaar van €603,- met de vraag te controleren of deze incasso klopt. U moet via de meegestuurde link inloggen. Bron
Pas op voor gewiekste babbeltruc met pinpas
De politie van Blaricum en Laren waarschuwt voor een babbeltruc waarbij iemand aan de deur komt en om de bankpas van de bewoner vraagt, zogenaamd omdat de pas moet worden bijgewerkt. De wijkagent van Laren zegt op Facebook dat een inwoner van de plaats slachtoffer is geworden van de truc. De oplichter deed zich voor als bankmedewerker en vertelde dat de bankpas van de bejaarde bewoner moest worden bijgewerkt. Met pinpas en pincode op zak wist de fraudeur vervolgens 280 euro op te nemen en een betaling te doen van 1388 euro. Bron
Bestel geen koffiemachine bij Conntevo-tech.com
De politie adviseert om geen aankopen te doen op de website conntevo-tech.com. De site is intussen ook onbereikbaar.
Het LMIO heeft meldingen ontvangen over de website conntevo-tech.com en spreekt met 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' over een malafide website. Bron
Let op: Bestel niet bij webshops nl-galleryshoppe.com en korting-zone.nl
De webshops nl-galleryshoppe.com en korting-zone.nl zijn volgens het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) van de politie 'zeer waarschijnlijk malafide'. Je kunt er dus beter geen bestelling plaatsen. Bij de politie gingen alarmbellen af omdat het niet mogelijk blijkt in contact te komen met de verkopers achter de websites. Bovendien zijn gegevens van beide winkels over de registratie bij de Kamer van Koophandel en het btw-nummer niet te achterhalen. Daarnaast is betalen via de webshop zelf niet mogelijk en is het bij korting-zone.nl nodig om een betaling te doen met je creditcard. Bron
Let op voor lebilo.nl en coradox.nl
'Bij Lebilo geloven we dat de sleutel tot ons succes de positieve, blijvende impact op het geluk van onze klanten is', zo staat op de homepagina van lebilo.nl te lezen. Maar volgens de politie geeft de webshop niets om het geluk van de bezoekers, wel om het geld dat hen afhandig wordt gemaakt. LMIO meldt dat de websites lebilo.nl en coradox.nl niet te vertrouwen zijn. Bron
Een pre-order voor de PlayStation 5 op hof-elektronica.nl? Let op: valse webshop!
De politie, het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO), waarschuwt voor de webshop hof-elektronica.nl. Volgens het LMIO kun je bij de online winkel een pre-order plaatsen voor de PlayStation 5, terwijl dat apparaat op korte termijn helemaal niet leverbaar is. Bovendien ziet de politie dat de gegevens van de webshopeigenaar worden afgeschermd en is betaling via de website niet mogelijk. Bron
'Vertrouw mj-shop.nl en mj-store.nl niet', waarschuwt de politie
'Megasale tot 75 procent', prijkt op de homepagina van mj-store.nl, met onder meer 'bestsellers' voor in huis en 'koopjes voor kids'. Megaoplichting, stelt de politie. Op het moment van dit schrijven is de site nog actief. De gelijkaardige site mj-store.nl werd intussen offline gehaald. Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) heeft de websites mj-shop.nl en mj-store.nl gecontroleerd en vastgesteld dat het hoogstwaarschijnlijk om malafide websites gaat. Bron
Politie: 'Krachtgym.nl is geen betrouwbare webshop'
Sportbenodigdheden en fitnessapparatuur kun je volgens de politie beter niet bestellen bij Krachtgym.nl: de webshop is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van oplichters. Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) heeft een melding tegen de website Krachtgym.nl ontvangen. Uit controle van de website is gebleken dat we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen spreken over een malafide website. Bron
Politie waarschuwt: 'Laptoplijn.nl is een onbetrouwbare webshop van oplichters'
Op zoek naar een nieuwe laptop of smartphone? Volgens de politie kun je de website Laptoplijn.nl beter vermijden: er zijn meerdere signalen dat deze webshop van oplichters is. Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting heeft een melding tegen de website Laptoplijn.nl ontvangen. Uit controle van de website is gebleken dat we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen spreken over een malafide website. Bron
Online achteraf betalen, niet geheel zonder risico's
Afterpay bevat een lek waardoor het ‘kinderlijk eenvoudig’ is om onschuldige slachtoffers te maken. Het is mogelijk om via een webshop een bestelling te plaatsen en de factuur naar een ander te sturen. Het bedrijf claimt echter al zijn zaakjes op het gebied van fraudebestrijding op orde te hebben. Lees verder
Nieuwegein - Phishing
Een echtpaar uit Nieuwegein raakt meer dan 20.000 euro kwijt aan oplichters. Ze zijn het zoveelste slachtoffer van spoofing; criminelen die zich via de telefoon voordoen als bankmedewerkers. Lees verder
Meer weekoverzichten
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Alle het nieuws
Communicatie middelen en logistieke partners cruciaal voor criminele organisaties
In het artikel KIK het alternatief voor TOR omschreven we een nieuw ecosysteem dat naast het TOR netwerk opereert. We hebben in het verleden verschillende artikelen gewijd aan wat er op KIK te vinden was. Veelal bleek dat de applicatie als ondersteuning diende van de criminele operaties die via het TOR netwerk liepen. Echter vonden we in het verleden dat naast KIK ook Telegram vaak genoemd werd door criminele organisaties als extra verlengstuk in de communicatie/marketingmix van de organisatie. Deze verwijzingen zagen we zwart-op-wit genoemd worden op het Darkweb.
We verwachten in de toekomst meer van 'ThreatNeedle' te zien
Cybersecurity onderzoekers hebben een nieuwe campagne geïdentificeerd van Lazarus, een zeer productieve geavanceerde dreigingsactor. Lazarus is actief vanaf ten minste 2009 en is betrokken geweest bij grootschalige cyberspionage campagnes, ransomware-campagnes en zelfs aanvallen op de cryptocurrency-markt. Waar het zich de afgelopen jaren op financiële instellingen richtte, valt Lazarus sinds begin 2020 de defensie-industrie aan via een aangepaste backdoor genaamd 'ThreatNeedle'.
Cybercriminelen maken 30.000 klantgegevens buit van Amsterdamse woningcorporatie
De Amsterdamse 'woningcorporatie Stadgenoot' is het slachtoffer geworden van een hacker. Persoonsgegevens van zo’n 30.000 klanten zijn buitgemaakt door de dader(s). Het datalek is inmiddels gedicht en gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
"Credential stuffing zal een bedreiging vormen zolang we van gebruikers eisen dat ze zich online bij accounts aanmelden"
Het aantal jaarlijkse incidenten met inloggegevens is tussen 2016 en 2020 bijna verdubbeld. In dezelfde periode daalde echter de totale hoeveelheid aan gelekte data met 46 procent. Dit blijkt uit het nieuwste Credential Stuffing Report van 'F5'. De gemiddelde omvang van een datalek is ook afgenomen, van 63 miljoen records in 2016 tot 17 miljoen vorig jaar.
"Er kan niet worden gewacht met het delen van incident informatie"
De 'Cyber Security Raad (CSR)' wil versneld incidentinformatie met het bedrijfsleven en burgers delen. In de ogen van de raad is dit ‘een van de belangrijkste instrumenten’ om de cyberweerbaarheid van de samenleving te verhogen. De CSR adviseert minister Grapperhaus om te onderzoeken of het Landelijk Dekkend Stelsel (LDS) van informatieknooppunten via een ‘spoedreparatie’ sneller kan worden doorgevoerd.
Twee derde van organisatie kreeg te maken met ransomware in 2020
Uit onderzoek van Proofpoint blijkt dat ransomware-aanvallen een enorm groot probleem zijn. Zo geeft 66 procent van respondenten aan het slachtoffer te zijn geweest van ransomware.