Digitale fraude, oplichting meldingen week 13-2021

Pasopl!chting Phishing #CCINL

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Weekoverzicht

Weer valse mails namens de 'MijnOverheid Berichtenbox' over belastingteruggave in omloop

Oplichters doen zich momenteel per mail voor als de Berichtenbox van MijnOverheid en benaderen op grote schaal mensen met een verhaal over een belastingteruggave van maar liefst € 970,95 onder kenmerk WZ02123C. Uiteraard klopt er helemaal niets van, maar hoe zit het dan wel? Lees verder

Oplichters actief: phishing namens 'ING' in de vorm van een échte brief!

Wellicht denk je aan een 1 april-grap, maar niks is minder waar: oplichters sturen klanten van ING momenteel levensechte brieven uit naam van de bank. Omdat de brieven qua layout in de huisstijl van ING zijn gegoten én omdat een fysieke brief een stuk geloofwaardiger overkomt dan een afgezaagd mailtje, is het even opletten. En ook al trap jij hier zelf niet in, dan is het alsnog goed om ouderen in je omgeving op de hoogte te stellen. Lees verder

Phishingmails Banken

Steeds vaker worden uit naam van banken zoals ABN AMRO, Rabobank, ING, en SNS Bank phishingmails verzonden. Klik in deze mails niet op links, deel nooit je persoonlijke gegevens, open geen bijlagen. Banken attenderen klanten zelf ook actief op de valkuilen en gevaren. Zo waarschuwt ABN AMRO voor phishingmails, informeert ING erover en heeft de Rabobank een aparte pagina met voorlichting. Heb je zelf zo'n nepmail ontvangen? Stuur deze, voordat je 'm weggooit, door naar Kassa via kassa-online@bnnvara.nl. Het voorbeeld nemen we op in dit dossier! Lees verder

Phishingmails Overig

In dit artikel vind je alle phishingmails die onder de categorie 'overig' vallen. Bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen, Ziggo, NS, Reisbureau TUI of energiemaatschappijen. Ook een nepmail ontvangen? Lees verder

Valse berichten uit naam DigiD

Op dit moment ontvangt de Fraudehelpdesk meldingen over sms’jes en mailtjes die van DigiD afkomstig zouden zijn. Hierin staat dat u recht heeft op een teruggaaf die kan worden aangevraagd via een link. Lees verder

Creditcardfraude na valse 'PostNL'-mail over een vastgehouden pakket? Zo slaan oplichters hun slag

De truc met sms'jes namens PostNL of DHL over het moeten voldoen van aanvullende verzendkosten is inmiddels wel bekend. In deze truc gaat het er echter net iets anders aan toe: weliswaar is het excuus ook dit keer dat er een pakketje in het distributiecentrum ligt te wachten, het uiteindelijke doel is om jou een duur - en waardeloos - abonnement in de maag te splitsen waar maandelijks tientallen euro voor in rekening wordt gebracht. Dat is weliswaar gunstiger dan een volledig leeggetrokken rekening, maar vervelend is het wel. Dit is waar je op moet letten. Lees verder

Valse betaalverzoeken via handelssite

De Fraudehelpdesk ziet nog steeds veel meldingen over valse betaalverzoeken via een online handelsplaats. Meestal gaat het om het verzoek een cent over te maken. Ongemerkt geeft u zo persoonlijke gegevens aan een oplichter. Heeft u op een handelssite iets te koop aangeboden? U kunt dan benaderd worden door oplichters. Een bekende truc is dat de zogenaamde koper wil weten of u wel te vertrouwen bent. Hij of zij beweert namelijk een nare ervaring te hebben gehad met online aankopen. Lees verder

Politie: 'Murela.nl is een onbetrouwbare webshop'

Een nieuwe dag, een nieuwe foute webshop. Vandaag waarschuwt de politie voor Murela.nl, en de prijzen die deze webshop hanteert, zijn dan ook zó laag dat het simpelweg niet kan kloppen. Ook nu lijkt het aannemelijk dat er via sociale media als Facebook en Instagram wordt geadverteerd, om in een kort tijdsbestek veel potentiële gedupeerden te benaderen voordat de webshop offline wordt gehaald. Lees verder

PlayStation 5 kopen? Politie waarschuwt: 'Ps5-store.nl en Playstation5.store zijn onbetrouwbare webshops'

De PlayStation 5 is al tijden erg lastig of haast onmogelijk te krijgen. Uiteraard hopen oplichters dan ook hun slag te slaan, in dit geval door de console aan te bieden zonder de intentie om daadwerkelijk te leveren. De webshop Ps5-store.nl is volgens het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie dan ook een onbetrouwbare webshop. En daar heeft de politie natuurlijk een aantal redenen voor. Lees verder

Koop geen Apple AirPods Pro bij de onbetrouwbare webshop Paiso.nl

Op Paiso.nl worden onder meer AirPods Pro van Apple aangeboden voor een bedrag dat enkele tientjes lager is dan de huidige marktconforme prijzen. Klinkt dat goed? In zekere zin wel, maar dan moet de webshop wel leveren. En daar gaat het volgens het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie mis. Zij raden consumenten dan ook met klem af om zaken te doen met deze webshop. Lees verder

Criminelen gebruiken software Bunq voor misbruik

Je hebt misschien zelf wel eens een sms’je ontvangen uit naam van de Belastingdienst of het CJIB met het bericht dat je nog een boete moet betalen. En een link om de boete direct te betalen. Dit soort phishing komt veel voor in allerlei vormen, maar nu is er een nieuwe manier waarbij het nog lastiger is om nep van echt te onderscheiden. Criminelen blijken namelijk relatief eenvoudig de software van de Bunq bank te kunnen gebruiken om de nep-boete te incasseren. Lees verder

Dongen, Panningen - Oplichting door nep bankmedewerker en pinpasfraude

Een inwoner uit Dongen is vorig jaar slachtoffer geworden van helpdeskfraude. Hij meent een medewerkster van de bank aan de lijn te hebben en maakt op haar aangeven geld over naar een rekening. Het geldbedrag wordt snel daarna contant gepind. Lees verder

Meer weekoverzichten

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Alle blogs

'Elke 7,5 seconden verschijnt er een nieuwe malware Android-app'

Deze week heeft G Data CyberDefense weer zijn jaarlijkse mobile malware analyse uitgebracht. Hieruit blijkt dat er opnieuw een negatief record is aan Android-malware. Het afgelopen jaar identificeerden experts maar liefst 4.18 miljoen nieuwe schadelijke Android-malware apps. Vorig jaar was er ook al een record te melden en lag de hoeveelheid op 4.12 miljoen.

Lees meer »

De Belastingdienst "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan"

Momenteel komen er veel vragen binnen bij Cybercrimeinfo.nl over het betalen van belastingschuld, de meeste berichten beginnen met "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan", zo begint een phishing bericht meestal dat recentelijk uit naam van de Belastingdienst werd verstuurd en het is niet de enige. De afgelopen weken ontving de fiscus veel meer meldingen van phishing dan normaal. Het gaat zowel om e-mails als sms'jes, phishing en smishing dus.

Lees meer »

Ethical Hacker PH-CybSec: "Mijn meest dankbare Hack"

Etisch hacker PH-SybSec antwoord meestal met een knipoog en een brede lach, als iemand aan hem vraagt: “Wat doe jij nu eigenlijk precies voor werk?” Eigenlijk ben ik een “legale crimineel!” Ik denk als een boef, maar met het doel om mensen en bedrijven te helpen hun computerbeveiliging te verbeteren. Hacken is per definitie illegaal, mits je vooraf duidelijke toestemming hebt om een hack uit te voeren en is overeengekomen wat er wel en niet bij het onderzoek hoort. Dat heet White-Hat hacken.

Lees meer »

700 aangiften per week "In eerste vier maanden 2020 al meer dan geheel 2019"

De afgelopen maanden is het aantal meldingen en slachtoffers van 'hulpvraagoplichting' sterk toegenomen. Vooral sinds we sociale media als gevolg van de corona-lockdown veel intensiever gebruiken om met vrienden en familie in contact te blijven, slaan oplichters grootschalig toe. De Fraudehelpdesk heeft in de eerste vier maanden van 2020 al meer meldingen over hulpvraagoplichting ontvangen dan in heel 2019. Sinds het eind april mogelijk werd om online aangifte te doen van 'vriend-in-noodoplichting', is het aantal aangiften toegenomen van 300 naar 700 per week. Nederlandse banken hebben in de lockdown-maanden maart, april en mei van dit jaar ruwweg drie keer zoveel meldingen van oplichting via sociale media ontvangen als in de laatste drie maanden van 2019. In mei ontvingen de banken naar schatting zo’n 70 meldingen per dag.

Lees meer »

Politie betrekt Tweakers bij opsporing

Onder de naam ‘Blueweb’ start de politie vanaf 8 juni 2020 een samenwerking met het grootste technologieplatform van Nederland: Tweakers. ‘We vragen communityleden van technologieplatform Tweakers mee te denken in cybercrime-onderzoeken. Daarmee willen we misdrijven proberen op te lossen,’ zegt Franki Klarenbeek, coördinator van het Landelijk Team Opsporingscommunicatie van de politie.

Lees meer »