Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Weekoverzicht
Weer valse mails namens de 'MijnOverheid Berichtenbox' over belastingteruggave in omloop
Oplichters doen zich momenteel per mail voor als de Berichtenbox van MijnOverheid en benaderen op grote schaal mensen met een verhaal over een belastingteruggave van maar liefst € 970,95 onder kenmerk WZ02123C. Uiteraard klopt er helemaal niets van, maar hoe zit het dan wel? Lees verder
Oplichters actief: phishing namens 'ING' in de vorm van een échte brief!
Wellicht denk je aan een 1 april-grap, maar niks is minder waar: oplichters sturen klanten van ING momenteel levensechte brieven uit naam van de bank. Omdat de brieven qua layout in de huisstijl van ING zijn gegoten én omdat een fysieke brief een stuk geloofwaardiger overkomt dan een afgezaagd mailtje, is het even opletten. En ook al trap jij hier zelf niet in, dan is het alsnog goed om ouderen in je omgeving op de hoogte te stellen. Lees verder
Phishingmails Banken
Steeds vaker worden uit naam van banken zoals ABN AMRO, Rabobank, ING, en SNS Bank phishingmails verzonden. Klik in deze mails niet op links, deel nooit je persoonlijke gegevens, open geen bijlagen. Banken attenderen klanten zelf ook actief op de valkuilen en gevaren. Zo waarschuwt ABN AMRO voor phishingmails, informeert ING erover en heeft de Rabobank een aparte pagina met voorlichting. Heb je zelf zo'n nepmail ontvangen? Stuur deze, voordat je 'm weggooit, door naar Kassa via kassa-online@bnnvara.nl. Het voorbeeld nemen we op in dit dossier! Lees verder
Phishingmails Overig
In dit artikel vind je alle phishingmails die onder de categorie 'overig' vallen. Bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen, Ziggo, NS, Reisbureau TUI of energiemaatschappijen. Ook een nepmail ontvangen? Lees verder
Valse berichten uit naam DigiD
Op dit moment ontvangt de Fraudehelpdesk meldingen over sms’jes en mailtjes die van DigiD afkomstig zouden zijn. Hierin staat dat u recht heeft op een teruggaaf die kan worden aangevraagd via een link. Lees verder
Creditcardfraude na valse 'PostNL'-mail over een vastgehouden pakket? Zo slaan oplichters hun slag
De truc met sms'jes namens PostNL of DHL over het moeten voldoen van aanvullende verzendkosten is inmiddels wel bekend. In deze truc gaat het er echter net iets anders aan toe: weliswaar is het excuus ook dit keer dat er een pakketje in het distributiecentrum ligt te wachten, het uiteindelijke doel is om jou een duur - en waardeloos - abonnement in de maag te splitsen waar maandelijks tientallen euro voor in rekening wordt gebracht. Dat is weliswaar gunstiger dan een volledig leeggetrokken rekening, maar vervelend is het wel. Dit is waar je op moet letten. Lees verder
Valse betaalverzoeken via handelssite
De Fraudehelpdesk ziet nog steeds veel meldingen over valse betaalverzoeken via een online handelsplaats. Meestal gaat het om het verzoek een cent over te maken. Ongemerkt geeft u zo persoonlijke gegevens aan een oplichter. Heeft u op een handelssite iets te koop aangeboden? U kunt dan benaderd worden door oplichters. Een bekende truc is dat de zogenaamde koper wil weten of u wel te vertrouwen bent. Hij of zij beweert namelijk een nare ervaring te hebben gehad met online aankopen. Lees verder
Politie: 'Murela.nl is een onbetrouwbare webshop'
Een nieuwe dag, een nieuwe foute webshop. Vandaag waarschuwt de politie voor Murela.nl, en de prijzen die deze webshop hanteert, zijn dan ook zó laag dat het simpelweg niet kan kloppen. Ook nu lijkt het aannemelijk dat er via sociale media als Facebook en Instagram wordt geadverteerd, om in een kort tijdsbestek veel potentiële gedupeerden te benaderen voordat de webshop offline wordt gehaald. Lees verder
PlayStation 5 kopen? Politie waarschuwt: 'Ps5-store.nl en Playstation5.store zijn onbetrouwbare webshops'
De PlayStation 5 is al tijden erg lastig of haast onmogelijk te krijgen. Uiteraard hopen oplichters dan ook hun slag te slaan, in dit geval door de console aan te bieden zonder de intentie om daadwerkelijk te leveren. De webshop Ps5-store.nl is volgens het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie dan ook een onbetrouwbare webshop. En daar heeft de politie natuurlijk een aantal redenen voor. Lees verder
Koop geen Apple AirPods Pro bij de onbetrouwbare webshop Paiso.nl
Op Paiso.nl worden onder meer AirPods Pro van Apple aangeboden voor een bedrag dat enkele tientjes lager is dan de huidige marktconforme prijzen. Klinkt dat goed? In zekere zin wel, maar dan moet de webshop wel leveren. En daar gaat het volgens het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie mis. Zij raden consumenten dan ook met klem af om zaken te doen met deze webshop. Lees verder
Criminelen gebruiken software Bunq voor misbruik
Je hebt misschien zelf wel eens een sms’je ontvangen uit naam van de Belastingdienst of het CJIB met het bericht dat je nog een boete moet betalen. En een link om de boete direct te betalen. Dit soort phishing komt veel voor in allerlei vormen, maar nu is er een nieuwe manier waarbij het nog lastiger is om nep van echt te onderscheiden. Criminelen blijken namelijk relatief eenvoudig de software van de Bunq bank te kunnen gebruiken om de nep-boete te incasseren. Lees verder
Dongen, Panningen - Oplichting door nep bankmedewerker en pinpasfraude
Een inwoner uit Dongen is vorig jaar slachtoffer geworden van helpdeskfraude. Hij meent een medewerkster van de bank aan de lijn te hebben en maakt op haar aangeven geld over naar een rekening. Het geldbedrag wordt snel daarna contant gepind. Lees verder
Meer weekoverzichten
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Alle blogs
“De daders van phishing zijn vaak jong, hanteren steeds slimmere methoden en spelen in op de actualiteit”
De schade als gevolg van phishing en bankhelpdesk fraude neemt toe, meldde De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) gisteren. De daders van phishing zijn vaak jong, hanteren steeds slimmere methoden en spelen in op de actualiteit. Zo hoorde op 12 november een 22-jarige verdachte van phishing voor de Amsterdamse rechtbank een straf van drie jaar cel tegen zich eisen. Hij lichtte zijn slachtoffers op door zich voor te doen als een medewerker van WoningNet.
Voorkom hacking met een ‘Security key’ als Tweestapsverificatie
Internetcriminelen bedenken telkens wat nieuws om achter jouw persoonsgegevens te komen. Gelukkig wordt er ook vaak weer iets bedacht om jezelf te beschermen, zoals het inmiddels bekende Tweestapsverificatie. Maar met een zogeheten security key kun je jouw gegevens nóg beter beschermen. We leggen uit hoe het werkt en hoe jij zo’n fysieke beveiligingssleutel kunt gebruiken.
Onbewust kwaadwillenden toegang geven tot je privégegevens ‘Assisted selfie fraude’
Er zijn inmiddels tientallen vormen van cybercrime, zoals phishing, spoofing, catfishing, sim-swapping, doxing, sextortion, social engineering en ransomware. Consumenten geven soms onbewust kwaadwillenden toegang tot hun privégegevens. Met zogeheten ‘assisted selfie-fraude’ is dat niet anders. We leggen uit hoe dit werk en hoe je jezelf kunt beschermen.
Geldezels prooi voor de politie en de georganiseerde misdaad
De politie heeft de afgelopen maanden verspreid door heel Nederland 14 zogeheten geldezels aangehouden. Dit zijn personen, vaak kwetsbare jongeren, die hun bankrekening ter beschikking stellen aan criminelen. Tegen twaalf van hen is een dossier opgemaakt en doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie. De officier van justitie bepaalt of ze vervolgd worden. Dat schrijft de politie op haar website.
Overzicht cyberaanvallen week 44/45-2021
Gezochte Russische cybercrimineel aangehouden op Schiphol, malafide advertenties besmetten ongepatchte IE-gebruikers met ransomware en wetsvoorstel VS verbiedt losgeld betaling ransomware van boven 100.000 dollar. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 183 week 44/45-2021
‘Pig butchering scam’ wereldwijd in opmars ook in Nederland reeds slachtoffers, toename in agressiviteit en brutaliteit van ransomware cybercriminelen en waarom wijzen de vingers al snel naar Rusland bij cyberaanvallen, hoe zit dat eigenlijk? Dit en meer lees je in nieuwsbrief 183.