Digitale fraude, oplichting meldingen week 10-2021

Pasopl!chting Phishing #CCINL

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Liever anoniem? Klik dan hier. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Weekoverzicht

Opnieuw afpersmails over bezoek pornosite

Wij ontvangen weer veel meldingen over e-mails waarin gedreigd wordt met het verspreiden van erotische filmbeelden.

Volgens de afzender van deze afpersmails heeft hij zichzelf toegang tot uw computer gegeven. Vervolgens heeft hij, toen u zogenaamd een porno-website bezocht, via uw eigen webcam beschamende beelden van u gemaakt.

Om te voorkomen dat deze filmbeelden onder uw contacten verspreid worden, moet u binnen 48 uur een bedrag betalen in bitcoins. 

Gerelateerde artikelen:

Openstaande schuld bij de Belastingdienst met kenmerk Y921? Dat is een spookfactuur van oplichters

Oplichters sturen wederom sms-berichten uit naam van de Belastingdienst. Het gaat om een schuld van € 499,75 met kenmerk Y921. Betaal je niet, dan staat de deurwaarder op zaterdag 13 maart op de stoep om beslag op de inboedel te leggen. Verder lezen

Tenaamstellingscode aanvragen bij de RDW? Ga niet in zee met dure bemiddelaars die via Google adverteren

Wie een auto wil overschrijven, schorsen, slopen, uitvoeren of inruilen, heeft een tenaamstellingscode nodig van de RDW. Het aanvragen van deze code kost bij de RDW een schappelijke € 1,05. Malafide adverteerders die in Google bovenaan de zoekresultaten verschijnen, rekenen echter een veelvoud. Door bepaalde elementen van de huisstijl van de RDW te kopiëren, kan het bovendien zijn dat je niet meteen doorhebt dat je niet met de échte RDW van doen hebt. Waar moet je precies op letten? Verder lezen

Politie waarschuwt voor foute webshops Vanero.nl en Flovina.nl

Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie waarschuwt voor de webshops Vanero.nl en Flovina.nl, webshops waarvan het overigens aannemelijk is dat ze via sociale media adverteren om binnen een kort tijdsbestek veel potentiële klanten te kunnen benaderen. Uitkijken dus. Verder lezen

Phishing namens Netflix betreft creditcardfraude: 'Uw laatste factuur kan niet worden verwerkt'

We krijgen verschillende meldingen over een valse mail namens Netflix. Je account wordt per 11 maart afgesloten, tenzij je je creditcardgegevens bijwerkt zodat je maandelijkse abonnementsgeld als vanouds geïncasseerd kan blijven worden. En hoewel de mail niet enorm overtuigend is, is de nagemaakte website levensecht. Oppassen dus. Verder lezen

Phishingberichten via WhatsApp en SMS

Phishing gebeurt vaak via (nep)mailtjes. Maar opgelet: ook via sms'jes en WhatsApp kan er gehengeld worden naar jouw persoonlijke gegevens of geld. In dit artikel vind je enkele voorbeelden van pogingen tot phishing via SMS en WhatsApp. Het is goed om te weten dat banken je nooit per mail of SMS vragen om je bankpas op te sturen of om een nieuwe betaalpas aan te vragen. Verder lezen

"Word je zomaar gebeld door een helpdesk, dan moeten de alarmbellen afgaan"

Intensieve samenwerking met zowel bedrijven als opsporingsdiensten levert bij de bestrijding van de zogenoemde 'Tech Support Scam' goede resultaten op. Tech Support Scam, ook wel bekend als de 'helpdeskfraude', is een vorm van cybercrime die enige jaren geleden in onder andere Nederland veel slachtoffers maakte. De totale schade nam met 59 procent af ten opzichte van 2017, en het aantal slachtoffers stabiliseerde. Verder lezen

Hellendoorn/Haarle - Bejaarde slachtoffer van spoofing

Een bejaarde vrouw werd op vrijdag 11 december gebeld door iemand die zich voordeed als medewerker van de bank. Het verhaal was zo overtuigend dat het slachtoffer haar bankpas meegaf aan een persoon die even later aan de deur kwam. Kort daarna werd met de pas van het slachtoffer gepind bij een bankautomaat in Haarle. Verder lezen

Meer weekoverzichten

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Alle blogs

Cybercrime nieuwsbrief 207 week 17-2022

Je naam, adres en telefoonnummer op straat? Dit kunnen hackers met die persoonsgegevens, cybercriminele kartels richten zich nu ook op marktstrategieën, beleggingsrekeningen en banken en de evolutie van WhatsApp fraude. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 207.

Lees meer »

Digiweerbaar met de Cyber Sessies: Aflevering 3 'Ethisch hackers? Dit kunnen we van ze leren'

Deze week spreekt presentator Remy Gieling met drie kopstukken uit de wereld van online veiligheid; Pim Takkenberg (directeur cyber security Northwave), Sanne Maasakkers (security specialist Nationaal Cyber Security Centrum) en Dave Maasland (CEO ESET Nederland). De drie deskundigen gaan in op het onderwerp 'digitale veiligheid door de ogen van de aanvaller.' Door te weten hoe een aanvaller werkt, kun je je als bedrijf en burger beter verdedigen. Er wordt ingegaan op vragen als: wat doet een ethisch hacker? Waarom zou je als bedrijf met ethisch hackers in zee gaan? En welke maatregelen kunnen bedrijven treffen om het hackers - en dus ook de ethisch hackers - moeilijk te maken? 

Lees meer »

AIVD: Sabotage “het grootste digitale risico” voor de Nederlandse samenleving

Nederlandse burgers, bedrijven en overheidsdiensten liepen in 2021 voortdurend het risico om getroffen te worden door cyberaanvallen. Landen als China en Rusland spelen daarin een belangrijke rol. Deze digitale dreiging vraagt om vergaande samenwerking met nationale en internationale partners. Om de goede inlichtingenpositie te houden zijn (technische) middelen nodig. Dat schrijft de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in de nieuwste editie van het jaarverslag.

Lees meer »

De evolutie van WhatsApp fraude

Bij Whatsapp-fraude benaderen criminelen slachtoffers via WhatsApp en doen zij zich voor als een familielid in geldnood. Bellen naar het betreffende nummer ontmaskert de oplichter al snel, maar wat als deze straks kan opnemen met een perfect nagemaakte stem?

Lees meer »