Phishing, smishing, vishing
Nep nieuws
Overige
Wat is Phishing, Smishing?
Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.
Inloggegevens en persoonsgegevens
Met deze gegevens loggen cybercriminelen in op bijvoorbeeld je Bank, DigiD, Ziektekosten verzekering, Bol.com, Zolando, Google, Outlook, iCloud, Facebook, Instagram, LinkedIn, Netflix, PayPal en ga zo maar door. Als ze eenmaal ingelogd zijn met deze gegevens, passen ze het wachtwoord aan en kun jij er niet meer in, je kunt je voorstellen dat dit hele vervelende consequenties kan hebben, want nu hebben ze jou identiteit voor dit account.
Advies
1. Klik nooit zo maar op linkjes of buttons van onbekenden
2. Bij twijfel ga zelf naar de website door het web adres zelf in te tikken bijvoorbeeld www.ing.nl/login
3. Vraag je altijd af, heb ik wel te maken met de website die ik denk dat het is?
Meer weekoverzichten
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Phishing berichten
Universiteit Maastricht: Het verhaal & Bevindingen Fox-it
Foto: nos
Digitale haken en wat zijn de nieuwe tactieken P H I S H I N G
Computers en het internet hebben de maatschappij veranderd op een manier die slechts een kwart eeuw geleden ondenkbaar was. Net als bij het echte vissen, proberen cybercriminelen steeds met nieuw soorten aas meer internet gebruikers te vangen. Of het nu door middel van een valse e-mail (phishing) is die interessant lijkt of een beller (vishing) die beweert te zijn van uw bank of een vervalste website login formulier een SMS (smishing) van je bank, Phishing is overal. Het enge ding? Het is winstgevender dan ooit.
Phishing verdrievoudigd
Het aantal gevallen van phishing is verdrievoudigd. Bij de Fraudehelpdesk kwamen dit jaar driemaal zo veel meldingen van phishing binnen. Vorig jaar waren dat er nog zo'n 2.600, dit jaar zijn dat er al bijna 8.200. Sowieso kan 2019 met recht het jaar van de fraude worden genoemd, want ook andere vormen van fraude namen explosief toe.
Apeldoornse it'er via phishing voor 28.000 euro opgelicht
Criminelen gaan online steeds sluwer te werk. Dat blijkt wel uit het schrijnende verhaal van fraudeslachtoffer Frans Hulleman uit Apeldoorn. Hij werd slachtoffer van phishing en spoofing. De 58-jarige IT'er is vorige maand via phishing voor 28.000 euro opgelicht. Op 11 oktober kreeg Hulleman, zogenoemd scrum master bij het Kadaster, een mailtje van zijn bank ABN Amro. Althans, dat dácht hij. ,,Het zag er heel echt uit’’, vertelt hij. Hulleman werd door het zogenaamde ‘cyber security team’ van zijn bank verzocht via een link in de mail in te loggen op zijn bankaccount om zo een overschrijving tegen te gaan. ,,Ik heb op een linkje in de mail geklikt. Achteraf gezien het stomste wat ik ooit heb gedaan.’’
Zorgverzekeraars waarschuwen voor valse mailtjes: klik niet op de link
CZ en Zilveren Kruis waarschuwen voor spookfacturen, waarbij cybercriminelen uit hun naam klanten geld afhandig proberen te maken. Verzekerden worden in valse e-mails en sms’jes gewezen op een betalingsachterstand en gevraagd het bedrag zo snel mogelijk over te maken. “Trap er alsjeblieft niet in. Klik niet zomaar op de betaallink’’, roepen de zorgverzekeraars in koor.
6 miljoen phishing-aanvallen op Mac-gebruikers
Het is een algemene overtuiging dat Apple computers immuun zijn voor malware. Hoewel het risico van aanvallen op de Mac een stuk kleiner is dan dat van hun Windows tegenhangers, kunnen ze nog steeds worden aangetast en geïnfecteerd. Denk maar aan de ransomware die een aantal jaar terug in de torrent-download app 'Transmission' zat verborgen en het lek in de bel-app 'Zoom' eerder dit jaar. Het nieuwe gevaar is phishing volgens Kaspersky.
Smishing berichten
Smishing versus phishing: Wat hebben smishing cybercriminelen geleerd van de phishing criminelen?
English | Français | Deutsche | Español | Finland | Meer talen
Celstraf van drie jaar geëist tegen 35-jarige cybercrimineel ‘Han Solo’
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft tegen een 35-jarige man uit Heerenveen een gevangenisstraf van 3 jaar geëist en het terugbetalen van het wederrechtelijk voordeel van €318.050,63. Hem wordt verweten dat hij door het handelen in digitale lijsten met persoonsgegevens, zogenaamde leads, een grote bijdrage heeft geleverd aan bankhelpdeskfraude met mogelijke vele gedupeerden wereldwijd.
Smishing en Phishing berichten in omloop over boosterprik met geboortedatum
Er gaat een nepbericht de ronde waarbij de naam van de GGD misbruikt wordt. In de valse e-mail proberen oplichters senioren te overtuigen dat ze een afspraak voor een boosterprik moeten maken.
Mobiele cyberrisico’s worden nog altijd flink onderschat
Uit onderzoek van G DATA, blijkt dat maar liefst 79 procent van de Nederlanders geen melding doet van valse sms-berichten. Het melding doen van valse sms-berichten en andere vormen van cybercrime is cruciaal omdat op deze manier onderzoek kan worden gedaan naar de daders. Alle aangiftes samen maken het mogelijk informatie te combineren en geven inzicht in de handelswijze van cybercriminelen. Hoe meer informatie, hoe groter de kans dat een onderzoek succesvol kan worden afgerond.
Het succes van Smishing
Nu smishing helemaal in is, maken de media in de Verenigde Staten, Italië en Brazilië melding van tal van alarmerende verhalen over nieuwe scams. De Duitse politie heeft zelfs een officiële waarschuwing uitgegeven over een van de campagnes.
"Waar we voorheen vooral zagen dat phishing links vanuit banken verzonden werden, zien we nu een verschuiving"
Vanwege de lockdown bestellen we massaal online. Cybercriminelen spelen hier handig op in en gebruiken nep berichten over bezorging van pakketjes om je bankgegevens te achterhalen.
Vishing berichten
Aanhoudingen in helpdeskfraude / tech support scam zaak
Afgelopen dinsdag heeft de politie twee verdachten aangehouden op verdenking van bankhelpdesk fraude / tech support scam. Ze deden zich voor als bankmedewerkers en vroegen hun slachtoffers om AnyDesk te installeren. Op deze manier wisten ze ongeveer 150.000 euro buit te maken.
Helpdeskfraude in combinatie met spoofing en tech support scam, een succes formule voor cybercriminelen
English | Français | Deutsche | Español | Finland | Meer talen
Bellen naar slachtoffers als begin van een cyberaanval, hoe werkt het?
English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
'Bank Tech Support Scam' treft vooral ouderen
Het cyberteam van de politie Zeeland-West-Brabant doet onderzoek naar een vorm van bankfraude waarbij een persoon die zich voordoet als medewerker van een bank vraagt om software van Teamviewer of Any Desk te downloaden. Op die manier verschaft het slachtoffer zelf toegang tot zijn/haar computer en kan door een hondsbrutale oplichter een bankrekening worden geplunderd.
"Word je zomaar gebeld door een helpdesk, dan moeten de alarmbellen afgaan"
Intensieve samenwerking met zowel bedrijven als opsporingsdiensten levert bij de bestrijding van de zogenoemde 'Tech Support Scam' goede resultaten op. Tech Support Scam, ook wel bekend als de 'helpdeskfraude', is een vorm van cybercrime die enige jaren geleden in onder andere Nederland veel slachtoffers maakte. De totale schade nam met 59 procent af ten opzichte van 2017, en het aantal slachtoffers stabiliseerde.
Malafide 'helpdesks' in Google resultaten
Nog al te vaak laten mensen zich vangen door fraudeurs die hengelen naar hun bankgegevens. Intussen herken je misschien wel al het typische phishing bericht in je mailbox. Maar wist je dat een onschuldige opzoeking op Google ook tot een geplunderde bankrekening kan leiden?
CLSID-nummer van je computer, dit nummer zou alleen bij Microsoft bekend zijn
Cybercriminelen die uit naam van Microsoft opbellen, proberen toegang te krijgen tot uw computer. Ze gebruiken verschillende smoezen om u te overtuigen dat ze echt van Microsoft zijn. Een van de trucjes is het opnoemen van het zogenaamde 'CLSID-nummer van uw computer'. Dit nummer zou alleen bij Microsoft en bij de eigenaar van de computer bekend zijn.