Hoe werkt de Apple, Google en Samsung Pay oplichtingstruc?

Gepubliceerd op 11 mei 2022 om 10:55

Oplichting via Apple Pay? Het kan! Criminelen zijn er namelijk in geslaagd om creditcardfraude via Apples betaaldienst te plegen. Ook Google Pay en Samsung Pay zijn kwetsbaar. De truc werkt via malware en vooralsnog zijn er geen Nederlandse slachtoffers bekend.

Apple Pay fraude

Steeds meer mensen gebruiken contactloze betaaldiensten, zoals Apple Pay. Afrekenen is daarmee een fluitje van een cent, want je hebt alleen maar een iPhone, Apple Watch of Mac nodig. Bovendien is het systeem heel veilig, want je moet betalingen goedkeuren door middel van een pincode of een scan van je vingerafdruk of gezicht.

Het systeem heeft ook kwetsbaarheden, ontdekte Vice. De website kreeg toegang tot gesprekken in Telegram  waar criminelen een nieuwe vorm van creditcardfraude via Apple Pay bespreken.

Hierbij koppelen ze de kaart van het slachtoffer aan hun eigen iPhone, om er vervolgens met de buit vandoor te gaan. In de groepen wordt ook malware aangeboden om de oplichting mee uit te voeren.

Hoe werkt de fraude

De oplichting via Apple Pay gebeurd op de volgende manier. Het komt erop neer dat de criminelen tussen het controlesysteem van de bank en de iPhone in gaan zitten (MitM aanval). Op het moment dat het slachtoffer Apple Pay op haar of zijn iPhone wil activeren, stuurt de uitgever van de kaart een sms met daarin een activatiecode. De code komt echter nooit bij het slachtoffer aan, want deze wordt onderschept door de malware van de criminelen.

Zodra de criminelen erin zijn geslaagd om de creditcard van het slachtoffer aan hun eigen iPhone te koppelen, is het mogelijk om aankopen te doen. Volgens Vice kopen de oplichters vooral cadeaukaarten en vouchers van het geld. Deze worden weer doorverkocht om een dwaalspoor te creëren.

De methode is tot nu toe redelijk onder de radar gebleven, omdat het lastig is om deze oplichtingstruc te herkennen. De fraudedetectie van creditcards werkt namelijk niet altijd als er contactloos wordt betaald.

Volgens Vice komt dit omdat er bij contactloze betalingen minder informatie naar banken worden doorgespeeld. Dat is enerzijds goed voor de privacy van de klant, in dit geval dus het slachtoffer, maar aan de andere kans werkt het creditcardfrauders en oplichting bij Apple Pay de hand.

Bovendien doen de oplichters bewust kleine aankopen. Op die manier gaan er bij de creditcardbedrijven niet snel alarmbellen rinkelen, zoals wel het geval is wanneer er plotseling veel geld wordt afgeschreven.

Reactie

Apple wilde niet op het verhaal van Vice reageren. Google vertelt dat banken verantwoordelijk zijn voor het goedkeuren van transacties. Ook Samsung wijst op het belang van controles.

Bron: telegram, vice.com, iphoned.nl

Wat is malware

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met Cybercrimeinfo.

Meer malware nieuws

Bol.com: Antwoord en win een VanMoof S3!

De afgelopen dagen ontving we een behoorlijk aantal meldingen over een misleidende winactie uit naam van Bol.com. Ook Opgelicht?! kreeg hier veel meldingen over. De belofte is dat er een fiets van het Nederlandse fietsenmerk VanMoof wordt weggegeven, een fiets met een winkelwaarde van zo'n 2.200 euro. Er is echter wel een probleem: er wordt helemaal niks weggegeven. Wat wil de organisatie van deze 'winactie' dan wél van je?

Lees meer »

Overzicht cyberaanvallen week 35-2021

Cybercrimineel perst hogeschool van Arnhem en Nijmegen af, tweede kamer stelt vragen over "hack" bij onderwijsinstelling ROC Mondriaan en Italië gaat ransomware te lijf met giga plan en miljarden budget. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 35-2021

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Levendige handel gestolen persoonsgegevens op het darkweb

Als een bedrijf of instantie gehackt wordt, kunnen persoonsgegevens worden gestolen. Voor slachtoffers kan dat vergaande consequenties hebben, zoals identiteitsfraude. Helaas is het voor slachtoffers nauwelijks mogelijk de schade te verhalen, aldus dr. Tim Walree, die op dit onderwerp promoveerde.

Lees meer »

Spyware in iPhone kabel

Een beveiligingsonderzoeker heeft kabeltjes gemaakt die er normaal uitzien maar via een eigen wifi-netwerk alles kunnen doorspelen wat een slachtoffer typt.

Lees meer »

Sexting onderzoek 2021

Op 4 september is het de Dag van de Seksuele Gezondheid. Hoe is het gesteld met de seksuele gezondheid van Nederlandse jongeren? En hoe speelt het risicovolle sexting hierin een rol? 

Lees meer »

CEO fraude nu en in de toekomst

Waar oplichters zich vroeger vooral op de gewone burger richtten, komt het nu steeds vaker voor dat criminelen hun snelle babbeltruc aan de deur inruilen voor een cyberaanval op lange termijn, met uitzicht op een aanzienlijk hogere opbrengst. Een van de meest populaire oplichtingstechnieken staat bekend als CEO fraude. Wat is dit precies, en hoe werkt het? We duiken in de wereld van CEO fraude om je te leren hoe je het fenomeen herkent en hoe je jezelf en jouw organisatie er tegen wapent.

Lees meer »

‘Cyberweerbaarheid vraagt om maatwerk’

Het is erg moeilijk om het gedrag van mensen te veranderen, zeker als het om de weerbaarheid tegen cybercriminaliteit gaat. Daarom ontwikkelen twee lectoren van de Hogeschool Saxion en de Haagse Hogeschool samen met gemeentes een aanpak die gericht is op specifieke doelgroepen. “We zijn ervan overtuigd dat dat effectiever is dan een one-size-fits-all-benadering.”

Lees meer »

"Overheid neemt nationale veiligheid onvoldoende serieus"

De overheid neemt onze nationale veiligheid onvoldoende serieus, stelt Inge Bryan. Ze is CEO van Fox-IT, de grootste ict-beveiliger van Nederland. 'Het is onbegrijpelijk dat het onderwerp alweer niet op de formatietafel ligt. Dat heeft ook met ego's te maken: als je het niet snapt, dan wil je er ook niet over praten.'

Lees meer »