Hoe werkt de Apple, Google en Samsung Pay oplichtingstruc?

Gepubliceerd op 11 mei 2022 om 10:55

Oplichting via Apple Pay? Het kan! Criminelen zijn er namelijk in geslaagd om creditcardfraude via Apples betaaldienst te plegen. Ook Google Pay en Samsung Pay zijn kwetsbaar. De truc werkt via malware en vooralsnog zijn er geen Nederlandse slachtoffers bekend.

Apple Pay fraude

Steeds meer mensen gebruiken contactloze betaaldiensten, zoals Apple Pay. Afrekenen is daarmee een fluitje van een cent, want je hebt alleen maar een iPhone, Apple Watch of Mac nodig. Bovendien is het systeem heel veilig, want je moet betalingen goedkeuren door middel van een pincode of een scan van je vingerafdruk of gezicht.

Het systeem heeft ook kwetsbaarheden, ontdekte Vice. De website kreeg toegang tot gesprekken in Telegram  waar criminelen een nieuwe vorm van creditcardfraude via Apple Pay bespreken.

Hierbij koppelen ze de kaart van het slachtoffer aan hun eigen iPhone, om er vervolgens met de buit vandoor te gaan. In de groepen wordt ook malware aangeboden om de oplichting mee uit te voeren.

Hoe werkt de fraude

De oplichting via Apple Pay gebeurd op de volgende manier. Het komt erop neer dat de criminelen tussen het controlesysteem van de bank en de iPhone in gaan zitten (MitM aanval). Op het moment dat het slachtoffer Apple Pay op haar of zijn iPhone wil activeren, stuurt de uitgever van de kaart een sms met daarin een activatiecode. De code komt echter nooit bij het slachtoffer aan, want deze wordt onderschept door de malware van de criminelen.

Zodra de criminelen erin zijn geslaagd om de creditcard van het slachtoffer aan hun eigen iPhone te koppelen, is het mogelijk om aankopen te doen. Volgens Vice kopen de oplichters vooral cadeaukaarten en vouchers van het geld. Deze worden weer doorverkocht om een dwaalspoor te creëren.

De methode is tot nu toe redelijk onder de radar gebleven, omdat het lastig is om deze oplichtingstruc te herkennen. De fraudedetectie van creditcards werkt namelijk niet altijd als er contactloos wordt betaald.

Volgens Vice komt dit omdat er bij contactloze betalingen minder informatie naar banken worden doorgespeeld. Dat is enerzijds goed voor de privacy van de klant, in dit geval dus het slachtoffer, maar aan de andere kans werkt het creditcardfrauders en oplichting bij Apple Pay de hand.

Bovendien doen de oplichters bewust kleine aankopen. Op die manier gaan er bij de creditcardbedrijven niet snel alarmbellen rinkelen, zoals wel het geval is wanneer er plotseling veel geld wordt afgeschreven.

Reactie

Apple wilde niet op het verhaal van Vice reageren. Google vertelt dat banken verantwoordelijk zijn voor het goedkeuren van transacties. Ook Samsung wijst op het belang van controles.

Bron: telegram, vice.com, iphoned.nl

Wat is malware

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met Cybercrimeinfo.

Meer malware nieuws

Cybercrime nieuwsbrief 188 week 50-2021

Cybercriminelen scannen massaal op beveiligingslek ‘Apache Log4j’, elke beveiliger kan een doelwit zijn voor criminelen en vijf jaar en negen maanden gevangenisstraf voor eigenaar cyberbunker. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 188.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 50-2021

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Vijf jaar en negen maanden gevangenisstraf voor eigenaar 'cyberbunker'

De Nederlandse eigenaar van de Cyberbunker, een van ‘s werelds grootste ‘kogelvrije hostingbedrijven’ voor illegale websites, is in Duitsland tot vijf jaar en negen maanden gevangenisstraf veroordeeld. Herman-Johan Xentt exploiteerde een datacenter voor het darkweb en wordt indirect verantwoordelijk gesteld voor de strafbare feiten van zijn criminele klanten.

Lees meer »

Retailers, bereid je voor op het seizoen van de cyberaanvallen

Retailers zitten middenin de belangrijkste periode van het jaar: de feestdagen. Black Friday en Sinterklaas hebben we achter de rug en er we doen nu volop inkopen voor Kerst. Precies in deze periode worden veel retailers getroffen door ransomware. Het resultaat: onbereikbare websites en verstoorde supply chains. Dit leidt tot teleurgestelde klanten en omzetverlies. Datasecurity is het hele jaar door een belangrijk punt van aandacht, maar rondom seizoensgebeurtenissen moeten bedrijven in de retailbranche extra goed voorbereid zijn op een eventuele ransomware-aanval.

Lees meer »

Cyber incidenten blijven jaar na jaar toenemen

Onderzoek van Orange Cyberdefense, onthullen dat het aantal cyberaanvallen op ondernemingen de afgelopen 12 maanden met 13 procent is gestegen, met een stijging in ransomware incidenten, en voor het eerst een merkbare golf van aanvallen tegen mobiele apparaten.

Lees meer »

'Log4j' kerstcadeau voor cybercriminelen

Diverse bedrijven grijpen hard in en zetten uit voorzorg webapplicaties uit. Verschillende gemeenten hebben dat nu al gedaan. Ook ABN Amro bevestigt tegenover de krant een deel van zijn systemen te hebben uitgeschakeld. IT-beveiligers zeggen bij de NOS dat het slechts een kwestie van dagen zal zijn voor er ransomware-aanvallen plaatsvinden die veel systemen tegelijk kunnen grijpen.

Lees meer »

Overzicht cyberaanvallen week 49-2021

Volvo raakt geheime data kwijt bij cyberaanval, 'ALPHV BlackCat' de meest geavanceerde ransomware van dit jaar en SP pleit voor invoering van meldplicht bij ransomware-aanvallen. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »