Hoe werkt de Apple, Google en Samsung Pay oplichtingstruc?

Gepubliceerd op 11 mei 2022 om 10:55

Oplichting via Apple Pay? Het kan! Criminelen zijn er namelijk in geslaagd om creditcardfraude via Apples betaaldienst te plegen. Ook Google Pay en Samsung Pay zijn kwetsbaar. De truc werkt via malware en vooralsnog zijn er geen Nederlandse slachtoffers bekend.

Apple Pay fraude

Steeds meer mensen gebruiken contactloze betaaldiensten, zoals Apple Pay. Afrekenen is daarmee een fluitje van een cent, want je hebt alleen maar een iPhone, Apple Watch of Mac nodig. Bovendien is het systeem heel veilig, want je moet betalingen goedkeuren door middel van een pincode of een scan van je vingerafdruk of gezicht.

Het systeem heeft ook kwetsbaarheden, ontdekte Vice. De website kreeg toegang tot gesprekken in Telegram  waar criminelen een nieuwe vorm van creditcardfraude via Apple Pay bespreken.

Hierbij koppelen ze de kaart van het slachtoffer aan hun eigen iPhone, om er vervolgens met de buit vandoor te gaan. In de groepen wordt ook malware aangeboden om de oplichting mee uit te voeren.

Hoe werkt de fraude

De oplichting via Apple Pay gebeurd op de volgende manier. Het komt erop neer dat de criminelen tussen het controlesysteem van de bank en de iPhone in gaan zitten (MitM aanval). Op het moment dat het slachtoffer Apple Pay op haar of zijn iPhone wil activeren, stuurt de uitgever van de kaart een sms met daarin een activatiecode. De code komt echter nooit bij het slachtoffer aan, want deze wordt onderschept door de malware van de criminelen.

Zodra de criminelen erin zijn geslaagd om de creditcard van het slachtoffer aan hun eigen iPhone te koppelen, is het mogelijk om aankopen te doen. Volgens Vice kopen de oplichters vooral cadeaukaarten en vouchers van het geld. Deze worden weer doorverkocht om een dwaalspoor te creëren.

De methode is tot nu toe redelijk onder de radar gebleven, omdat het lastig is om deze oplichtingstruc te herkennen. De fraudedetectie van creditcards werkt namelijk niet altijd als er contactloos wordt betaald.

Volgens Vice komt dit omdat er bij contactloze betalingen minder informatie naar banken worden doorgespeeld. Dat is enerzijds goed voor de privacy van de klant, in dit geval dus het slachtoffer, maar aan de andere kans werkt het creditcardfrauders en oplichting bij Apple Pay de hand.

Bovendien doen de oplichters bewust kleine aankopen. Op die manier gaan er bij de creditcardbedrijven niet snel alarmbellen rinkelen, zoals wel het geval is wanneer er plotseling veel geld wordt afgeschreven.

Reactie

Apple wilde niet op het verhaal van Vice reageren. Google vertelt dat banken verantwoordelijk zijn voor het goedkeuren van transacties. Ook Samsung wijst op het belang van controles.

Bron: telegram, vice.com, iphoned.nl

Wat is malware

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met Cybercrimeinfo.

Meer malware nieuws

Lichaamsfuncties meten via smart watches, smart bands en slimme pleisters is dat veilig?

De versnelde digitalisering van de zorgsector met onder meer monitoring op afstand brengt nieuwe veiligheidsrisico’s met zich mee. Alle Nederlandse zorgaanbieders hebben de afgelopen twee jaar vanwege de coronapandemie e-health diensten uitgerold. Bij 70 procent hiervan werden 'wearable devices' ingezet. Security-aanbieder Kaspersky stelt dat er steeds meer kwetsbaarheden in deze devices zitten die het cybercriminelen mogelijk maken data te stelen of devices over te nemen.

Lees meer »

“Het is alsof we met twee handen op de rug vechten tegen digitale dreigingen van staten zoals Rusland en China”

De Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2017) vormt een groot knelpunt voor inlichtingendiensten. Meer dan drie jaar na de invoering van de wetgeving heeft de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) nog altijd geen toegang tot de kabel om bulkdata e verzamelen en analyseren. “Het is alsof we met twee handen op de rug vechten tegen digitale dreigingen van staten zoals Rusland en China.”

Lees meer »

Cybercriminelen werken steeds vaker samen om mkb’ers te raken

Cybercriminaliteit wordt in toenemende mate geoptimaliseerd om het lokale midden- en kleinbedrijf (mkb) te targeten. Dit blijkt uit het nieuwe BlackBerry Threat Report 2022 van BlackBerry Limited. In dit rapport worden de ontwikkelingen binnen cybercriminaliteit onder de aandacht gebracht. Het Threat Report laat daarnaast zien dat een aantal beruchte ransomware-aanvallen van vorig jaar mogelijk uitbesteed waren.

Lees meer »

Inwoners praten elkaar bij over digitale weerbaarheid

Het slachtofferschap van online criminaliteit neemt toe, de schade groeit en de weerbaarheid blijft achter. Met het project Digitaal Veilig in de Wijk, zet Den Haag vrijwilligers in om slachtofferschap onder inwoners tegen te gaan. “Het zou fantastisch zijn als we niet alleen een netwerk hebben binnen de stad, maar ook tussen de steden.”

Lees meer »

Nieuw waarschuwingssysteem voor cyberdreigingen van start

Nederlandse bedrijven en organisaties kunnen sinds gisteren een beroep doen op het 'Nederlands Security Meldpunt'. Dit is een nieuw waarschuwingssysteem voor cyberdreigingen dat ontwikkeld is door het bedrijfsleven. Met het meldpunt willen de initiatiefnemers de kwetsbaarheid van Nederlandse bedrijven verminderen en cybersecurity versterken.

Lees meer »

Overzicht cyberaanvallen week 06-2022

Universiteit inventariseert 1100 ransomware-aanvallen op vitale infrastructuur, zestien Nederlandse zorginstellingen hadden last van ransomware bij leverancier en Vlaamse mkb’ers (kmo'ers) zwaarder getroffen door cyberaanvallen. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 196 week 06-2022

Stijging van ruim 47 procent met nieuwe malware, een onbereikbare website het is de nachtmerrie van elke online ondernemer en bankieren en betalen via de smartphone is dat eigenlijk nog wel veilig? Dit en meer lees je in nieuwsbrief 196.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »