Je naam, adres en telefoonnummer op straat? Dit kunnen hackers met die persoonsgegevens

Gepubliceerd op 26 april 2022 om 02:39

Vorige maand zijn acht woningcorporaties gehackt door Russen. Veel gegevens van huurders liggen daarmee op straat, zoals namen, adressen, telefoonnummers en bankrekeningnummers. Wat cybercriminelen daar mee kunnen? Meer dan je denkt, zeggen experts.

De criminelen gijzelden eind maart een aantal servers van een IT-bedrijf dat veel woningcorporaties ondersteunt met digitale diensten. Een deel van de gestolen data is vervolgens op het darkweb gezet. Naast kopieën van bankgegevens en rijbewijzen, liggen ook persoonlijke gegevens op straat.

'Natuurlijk kun je dat misbruiken'

Volgens woordvoerder van de getroffen corporaties Noud Bex kan de diefstal van die gegevens weinig kwaad. "Het zijn gegevens waar de daders volgens de deskundigen die we hebben geraadpleegd niet veel mee kunnen", vertelt hij tegen PZC.

Volgens internetdeskundige Dirk Poot is dat onzin. "Natuurlijk kun je dat wel misbruiken", vertelt hij. De huurders lopen juist veel risico om slachtoffer te worden van internetfraude. "De hackers hebben NAW-gegevens én ze hebben de woningcorporatie waar deze mensen bij zijn aangesloten."

Let op je mail

Toch zijn alleen de namen, adressen en telefoonnummers nog niet genoeg om direct identiteitsfraude te plegen, zegt Poot. "Daar heb je bijvoorbeeld nog iets van een BSN-nummer voor nodig." Maar, bijvoorbeeld via neppe e-mails zijn die gegevens wel simpel te verkrijgen.

De hackers kunnen zich met de gegevens die ze hebben makkelijk voordoen als een werknemer van de woningcorporatie. Mensen drukken volgens Poot namelijk sneller op een link die afkomstig is van een organisatie die ze kennen. Geven de huurders via de mail nog meer gegevens weg, dan hebben ze een groot probleem.

Duivels dilemma

Ook informatie-beveiligingsexpert Brenno de Winter maakt zich zorgen om de gedupeerden. Hackers vragen vaak veel geld in ruil voor gestolen informatie. Betalen de woningcorporaties dat niet, dan worden de gegevens van huurders verspreid.

De Winter weet dat dat niet snel gebeurt. "Vanuit de overheid is de lijn dat er niet wordt betaald, maar ik vind dat altijd een duivels dilemma."

Aangifte doen

Niet betalen levert voor een bedrijf namelijk enorme risico's op, zegt De Winter. "Zeker als een organisatie alles kwijt is, heb je geen bedrijf meer over. Dan snap ik wel dat je betaalt."

Huurders van wie de gegevens op straat zijn beland, raadt De Winter aan om zo snel mogelijk aangifte te doen. "Maar hier ligt ook nog wel een taak bij de partijen waar de data is gelekt. Aan hun de taak om mensen goed te informeren."

Identiteitsfraude voorkomen!

  • Ontvang je onbekende correspondentie? Neem dan contact op met de verstuurder.
  • Geef nooit je pinpas en pincode aan iemand anders. Geen enkele officiële instantie zal je ooit om je pincode vragen. Die code is namelijk alleen voor jou.
  • Bewaar je pinpas en pincode altijd apart.
  • Verlies je bankpasjes en creditcards niet uit het oog wanneer je betaalt.
  • Controleer regelmatig je bank- en creditcard afschriften.
  • Blokkeer direct je betaalpassen bij misbruik hiervan.
  • Verstrek nooit persoonlijke gegevens als bankrekeningnummer, pasnummer, pincode, betaalcode of persoonsgegevens als naam, geboortedatum of adres:
    - per telefoon (vishing) of e-mail (phishing);
    - op een website via een link in een e-mail (phishing) of SMS (smishing), waarbij gevraagd wordt je persoonlijke gegevens in te vullen;
    - per post: deze gegevens kunnen de fraudeurs gebruiken om je rekening te plunderen of bij een bank een lening aan te vragen op jouw naam;
    - scherm je persoonlijke pagina’s op bijvoorbeeld Facebook zo goed mogelijk af (social engineering)
  • Deel bij handel op internet, zoals marktplaats, geen foto’s of afbeeldingen van een identiteitsbewijs, bankpas of andere foto’s van persoonsgegevens.
  • Vernietig alle papieren met persoonlijke gegevens zodanig dat het onleesbaar is voordat je deze weggooit. Gebruik een papierversnipperaar.
  • Ga altijd voorzichtig om met persoonlijke informatie:
    - bewaar persoonlijke documenten op een veilige plaats;
    - meld altijd het verlies van persoonlijke documenten, zoals je paspoort, id-kaart, rijbewijs en bankpassen bij de politie, je bank en bij de gemeente;
    - geef niet zomaar een kopie van je paspoort, id- kaart of rijbewijs. Streep je burgerservicenummer door bij het geven van een kopie van uw paspoort of id-kaart aan bijvoorbeeld een hotel. Hierdoor hebben de fraudeurs niet veel aan de kopie.
  • Breng bij verhuizing alle relevante organisaties op de hoogte van uw nieuwe adres. Hiermee voorkom je dat je post in verkeerde handen valt.
  • Verander wachtwoorden, pincodes, DigiD en dergelijke regelmatig. Houd ze voor jezelf. Als je vermoedt dat iemand anders een wachtwoord kan weten, verander het dan, ook als je deze persoon vertrouwt. Relaties kunnen veranderen. In conflictsituaties kunnen mensen rare dingen doen, ook met je inloggegevens.
  • Beveilig ook je brievenbus tegen hengelen, zeker als deze ondiep is en je in een (flat)gebouw woont waar het niet zo opvalt als onbekenden bij je brievenbus rondhangen. Breng een stevige borstel aan achter de klep van de brievenbus. Als het kan, zorg er dan voor dat post eerst door een 'tunneltje' glijdt voordat de brieven in de brievenbus landen. Zo helpt u voorkomen dat post ongemerkt wordt gestolen.
  • Wis alle data op je computer voordat je deze wegdoet, vernietig de harde schijf.

 

Tip! PassProtect biedt een speciaal ontwikkelde transparante beschermfolie aan voor in of op jouw identiteitsbewijs (id-bewijs, paspoort en rijbewijs). De beschermfolie is blijvend afneembaar en terug te plaatsen op het identiteitsdocument waarbij het geen (lijm)resten achterlaat. Bij gebruik van PassProtect zijn belangrijke identiteitsgegevens, zoals pasfoto en Burgerservicenummer (BSN), niet volledig zichtbaar. Met PassProtect is een kopie van  jouw identiteitsbewijs beter beschermd tegen fraude en blijft identificatie mogelijk. Kijk voor meer informatie op PassProtect | Bescherm uw identiteit met de PassProtect beschermfolie.

Tip! Vanuit de overheid is er een handige app: KopieID, met deze app maakt u zelf een veilige kopie van uw identiteitskaart, paspoort of rijbewijs.

Wat te doen bij (een vermoeden van) identiteitsfraude?

  • Meld het direct bij je bank of creditcardmaatschappij wanneer je vermoedt dat je slachtoffer bent geworden van identiteitsfraude. Je kunt ook uit voorzorg je bankpasjes en creditcards blokkeren en nagaan of er al ongebruikelijke transacties hebben plaatsgevonden.
  • Bewaar bewijsmateriaal en doe direct aangifte bij de politie wanneer je slachtoffer bent van identiteitsfraude of als je paspoort of rijbewijs is gestolen.
  • Meld je slachtofferschap bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten.

  • Informeer incassobureaus of deurwaarders dat je aangifte deed van identiteitsfraude of een melding bij het CMI hebt ingediend. Geef deze bureaus een kopie van je aangifte en informeer hen waar eventueel bewijs mogelijk te verkrijgen is.
  • Neem contact op met Slachtofferhulp Nederland als je veel last hebt van het slachtoffer zijn of wanneer je je niet serieus genomen voelt door de instanties.

  • Schaam je  niet, iedereen kan slachtoffer worden van identiteitsfraude.

  • Neem preventieve maatregelen om herhaling te voorkomen

Bron: hackhelpdesk.nl, pzc.nl, envandaag.avrotros.nl

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met Cybercrimeinfo.

Meer hacking nieuws

Het Wachtwoorden als ‘beveiliging’

Een op de vijf Nederlanders gebruikt de naam van hun huisdier, kind of favoriete voetbalclub in hun wachtwoorden. Dit blijkt uit een onderzoek van Beyond Identity. Voor dit onderzoek werden duizend Nederlanders ondervraagd naar de manier waarop ze wachtwoorden inzetten. Hun antwoorden brengen veel voorkomende valkuilen rond het gebruik van wachtwoorden aan het licht.

Lees meer »

We hebben een ongebruikelijke aanmeldpoging opgemerkt op een apparaat of locatie die je normaal gesproken niet gebruikt. Was jij dit?

De meeste online diensten hebben een ingebouwd beveiligingssysteem dat u waarschuwt wanneer er “ongewone” activiteit op uw account wordt gedetecteerd. Zo sturen diensten bijvoorbeeld meldingen over pogingen tot het opnieuw instellen van het telefoonnummer en e-mailadres die aan de account zijn gekoppeld, of het wachtwoord. Toen dit soort berichten gemeengoed werd, probeerden ondernemende cybercriminelen natuurlijk dit mechanisme na te bootsen om gebruikers aan te vallen.

Lees meer »

Lichaamsfuncties meten via smart watches, smart bands en slimme pleisters is dat veilig?

De versnelde digitalisering van de zorgsector met onder meer monitoring op afstand brengt nieuwe veiligheidsrisico’s met zich mee. Alle Nederlandse zorgaanbieders hebben de afgelopen twee jaar vanwege de coronapandemie e-health diensten uitgerold. Bij 70 procent hiervan werden 'wearable devices' ingezet. Security-aanbieder Kaspersky stelt dat er steeds meer kwetsbaarheden in deze devices zitten die het cybercriminelen mogelijk maken data te stelen of devices over te nemen.

Lees meer »

«   »