2 juli 2021: '721' grootste ransomware aanvallen ooit

Gepubliceerd op 7 juli 2021 om 15:00

Duizenden bedrijven in minstens zeventien landen zijn het afgelopen weekend getroffen door een massale aanval met gijzelsoftware. Het gaat om een van de grootste ransomware-aanvallen ooit. Ook een aantal Nederlandse bedrijven is getroffen. Ze worden door de politie benaderd.

De gijzelsoftware werd verspreid via zogeheten VSA-software van een bekende Amerikaanse softwareleverancier. Bij deze aanvallen is een groot aantal digitale dienstverleners en hun klanten besmet geraakt.

Schade in Nederland beperkt

Ook Nederland ontkwam het afgelopen weekend niet aan de wereldwijde hackaanval met ransomware. Zowel grote als kleine organisaties zijn slachtoffer geworden. Toch lijkt het vooralsnog dat de impact op Nederland beperkt is. Dat is te danken aan het werk van een groep Nederlandse ethisch hackers (DIVD) die snel (potentiële) slachtoffers waarschuwden om verdere schade te voorkomen.

Aangifte doen loont

De politie zal de slachtoffers van de hackaanval proactief benaderen. Bedrijven die nog geen aangifte hebben gedaan, krijgen het verzoek om alsnog aangifte of melding te doen bij de politie-eenheid in de vestigingsplaats van het bedrijf.

Aangiftes zijn niet alleen belangrijk voor de politie, maar ook voor haar internationale partners, die wellicht breder getroffen zijn en daardoor mogelijk nader onderzoek willen doen. Door gegevens van verschillende aanvallen te verzamelen, zoals gebruikte IP-adressen en bitcoin-gegevens, wordt de modus operandi achter de hackaanvallen duidelijk. Dat helpt bij de opsporing van criminelen en draagt bij aan het verstoren van het criminele proces in de strijd tegen ransomware. We gebruiken de informatie uit de aangiftes om schade en slachtoffers in de toekomst te voorkomen.

Wat kunt u zelf doen?

‘Burgers en bedrijven maken massaal gebruik van diensten van anderen die toegankelijk zijn via de Cloud’, zegt Matthijs Jaspers, werkzaam bij een van de Cybercrimeteams van de politie. ‘Dat is superhandig. Maar wanneer zo’n dienstverlener of een toeleverancier slachtoffer wordt van een hack, kunnen ook diens klanten geraakt worden. In deze situatie waren het juist de klanten van de dienstverlener die te maken kregen met Ransomware. Daarom is het van groot belang om regelmatig back-ups te maken van je gegevens en die ergens anders, afgekoppeld, op te slaan. Dan heb je je back-ups nog om op terug te vallen.’

Betaal niet

Voor het ontsleutelen van de systemen en bestanden wordt geld gevraagd. ‘Hoewel we begrijpen dat de impact op de bedrijfsvoering enorm is, blijft ons advies om niet te betalen’, zegt Jaspers. ‘Hiermee wordt deze criminaliteit gefinancierd en in stand gehouden, sterker nog: doorontwikkeld. We zien letterlijk terug in onderzoeken dat winsten van de ene aanval deels worden geïnvesteerd in infrastructuren van nieuwe aanvallen. Deze keten moeten we zien te doorbreken.’
Het is daarnaast niet zeker of betaling leidt tot het vrijgeven van de bestanden. ‘Het blijven criminelen’, vervolgt Jaspers. ‘In onderzoeken zien we terug dat de criminele groepen in het bezit blijven van de reeds gestolen data. Het lijkt een kwestie van tijd voordat ze die voor een tweede keer gaan proberen te gelden te maken’. De politie probeert via een programmatische aanpak Nederland onaantrekkelijk te maken voor cybercriminelen. 'Niet betalen is daar een onderdeel van.’

Two-factor authentication

‘De cyberweerbaarheid is bij veel organisaties, publiek én privaat, vaak onderbelicht en niet altijd op orde. Dit maakt ons kwetsbaar’, zegt Marijn Schuurbiers van het Team High Tech Crime van de politie. ‘Maak het daarom aan de voorkant moeilijker voor de cybercrimineel om binnen te komen. Dat begint met een extra slot op de deur: het implementeren van de Two-factor authentication (2FA). We zien letterlijk in onderzoeken terug dat criminelen bedrijven met een 2FA onmiddellijk links laten liggen. Daarnaast adviseert de politie aan consumenten en bedrijven om zich te wapenen door updates altijd direct te installeren, antivirusprogramma’s te gebruiken en back-ups te maken van de gegevens op de computers. Zorg er ook voor dat iedereen in de organisatie zich bewust in van dit cyberrisico: weerbaarheid vraagt om ieders verantwoordelijkheid.’

Cybercriminele afpersing neemt toe

Ransomware-aanvallen op gemeenten, het publiceren van gestolen bedrijfsinformatie, DDoS-aanvallen op online dienstverleners: cybercriminele aanvallen hebben grote impact op de samenleving en gaan steeds vaker gepaard met afpersing. Ransomware voert hierbij op dit moment de boventoon. Met deze vorm van afpersing, die bestanden op computernetwerken versleutelt, verdienen criminelen inmiddels miljarden. Individuele slachtoffers moeten vaak meerdere miljoenen aan losgeld betalen. Voor het MKB geldt dat één aanval van ransomware al fataal kan zijn voor het bedrijf, bijvoorbeeld als er geen externe, afgekoppelde actuele back-up is gemaakt van de bedrijfsgegevens.

Samenwerking noodzakelijk

Jaspers: 'De aanpak rondom Cybercrime-weerbaarheid kan de politie niet alleen. Hiervoor is samenwerking nodig met andere publieke en private partijen. Ook goede internationale samenwerking is noodzakelijk. Want ook in de private sector wordt veel onderzoek gedaan naar dit fenomeen. Door ook met hen gericht informatie en kennis uit te wisselen ontstaat een steeds completer beeld van het fenomeen, inclusief de eventuele zwakke plekken van de criminelen.'

Bron: politie.nl

Meer info over cybercrime, hacking of ransomware

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Cybercrime gerelateerde berichten

Cybercriminelen weer super actief en creatief tijdens de Omikron lockdown

Cybercriminelen versturen op grote schaal phishingmails om een slaatje te slaan uit de huidige lockdown. In een e-mail, die zogenaamd van de Rijksoverheid afkomstig is, worden ondernemers, culturele instellingen en gezinnen gevraagd om een ‘steunpakket’ aan te vragen. In werkelijkheid is het een list om bankrekeningnummers en andere persoonlijke gegevens buit te maken.

Lees meer »

Retailers, bereid je voor op het seizoen van de cyberaanvallen

Retailers zitten middenin de belangrijkste periode van het jaar: de feestdagen. Black Friday en Sinterklaas hebben we achter de rug en er we doen nu volop inkopen voor Kerst. Precies in deze periode worden veel retailers getroffen door ransomware. Het resultaat: onbereikbare websites en verstoorde supply chains. Dit leidt tot teleurgestelde klanten en omzetverlies. Datasecurity is het hele jaar door een belangrijk punt van aandacht, maar rondom seizoensgebeurtenissen moeten bedrijven in de retailbranche extra goed voorbereid zijn op een eventuele ransomware-aanval.

Lees meer »

Cyber incidenten blijven jaar na jaar toenemen

Onderzoek van Orange Cyberdefense, onthullen dat het aantal cyberaanvallen op ondernemingen de afgelopen 12 maanden met 13 procent is gestegen, met een stijging in ransomware incidenten, en voor het eerst een merkbare golf van aanvallen tegen mobiele apparaten.

Lees meer »

'Log4j' kerstcadeau voor cybercriminelen

Diverse bedrijven grijpen hard in en zetten uit voorzorg webapplicaties uit. Verschillende gemeenten hebben dat nu al gedaan. Ook ABN Amro bevestigt tegenover de krant een deel van zijn systemen te hebben uitgeschakeld. IT-beveiligers zeggen bij de NOS dat het slechts een kwestie van dagen zal zijn voor er ransomware-aanvallen plaatsvinden die veel systemen tegelijk kunnen grijpen.

Lees meer »

Cyberinformanten gezocht

De meeste mensen kennen de term 'informant' van politieseries of Netflix-films, maar wat houdt deze belangrijke rol nu precies in? In dit artikel passeren de motieven en dilemma’s van een informant de revue en worden de werkzaamheden van het 'Team Criminele Inlichtingen' (TCI) bekeken.

Lees meer »