Door een beveiligingslek in het alarmsysteem van ABUS, kunnen criminelen het systeem uitschakelen voordat ze inbreken. Tevens is het mogelijk om camerabeelden te bekijken en manipuleren. Het beveiligingsbedrijf laat in een reactie weten dat het lek in januari is gedicht.
Beveiligingslek
Cybersecuritydeskundige Niels Teusink van EYE Security ontdekte het beveiligingslek begin november vorig jaar. Tegenover RTL Nieuws laat hij zien hoe eenvoudig het is om het alarmsysteem Secvest van de fabrikant ABUS over te nemen. En wat je er allemaal mee kunt als je eenmaal bent ingelogd, is niet mis.
Teusink laat zien dat het mogelijk is om de geïnstalleerde beveiligingscamera’s in- en uit te schakelen. Boeven kunnen ook de camerabeelden bekijken en manipuleren. Zo is het mogelijk om een lege woonkamer in beeld te brengen terwijl er in werkelijkheid een inbreker rondloopt. Klanten die via de app de camerabeelden bekijken, zien een lege kamer.
Verder laat Teusink zien dat hij met een druk op de knop de alarmsirene kan aan- en uitzetten. Boeven kunnen achter de schermen ook stiekem met de beveiligingscamera’s meekijken. Zo zien ze van een veilige afstand wanneer de bewoners hun huis verlaten en zij hun slag kunnen slaan.
Volgens RTL Nieuws zijn er in heel Europa meer dan 10.000 van dit soort alarmsystemen aangesloten op het internet. Het blijkt relatief eenvoudig om via internet te achterhalen waar de kwetsbare systemen hangen. De systemen tonen de namen van de eigenaren, IP-adressen en soms ook woonadressen.
Makkelijk voor inbrekers
“Je weet waar mensen wonen, kan in het systeem zien wanneer mensen vaak niet thuis zijn en vervolgens live checken op de camerabeelden wat voor dure spullen er in huis staan en of iemand überhaupt thuis is. En als klap op de vuurpijl zet je het alarm uit voordat je inbreekt. Terwijl je dit doet, kan je het zo aanpakken dat in de app alles in orde lijkt”, aldus Teusink.
In Nederland zijn er bijna 300 huizen en bedrijven die kwetsbaar zijn voor het beveiligingslek, terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. Toen Teusink het beveiligingslek aankaartte bij ABUS, dichtte de fabrikant het lek via een patch. Het enige dat klanten hoeven te doen is een software-update te installeren. Deze staat sinds 22 januari klaar, maar klanten en een aantal installatie monteurs waren daarvan niet op de hoogte gesteld door ABUS.
RTL Nieuws sprak een aantal gedupeerden. De meesten wisten niet eens dat er een veiligheidsissue was, laat staan dat er een beveiligingsupdate klaarstond. Ze zijn daarvan nooit op de hoogte gesteld door ABUS. Ook meerdere verkooppunten gaven aan niets te weten van een beveiligingslek in de software.
Je moet klanten hierover informeren
Gerard Spierenburg van de Consumentenbond verwijt de fabrikant nalatigheid. “Er is hier een product in de markt, dat ernstige kwetsbaarheden bevat. Dan kun je als fabrikant niet stil blijven. Je moet je klanten hierover informeren. Dat ze dat niet hebben gedaan, is hen aan te rekenen.”
RTL Nieuws heeft contact opgenomen met ABUS en om een reactie gevraagd. Het beveiligingsbedrijf laat weten dat het een januari een firmware-update heeft aangeboden die het lek dicht. “Wij moesten echter constateren dat enkele van onze installateurs deze informatie over de beschikbare release niet hebben ontvangen. Wij zullen vandaag opnieuw beginnen te communiceren en onze partners gericht informeren.”
Op de vraag waarom ABUS niet met haar klanten heeft gecommuniceerd over het beveiligingslek, krijgt RTL Nieuws geen antwoord. Zelfs niet na meerdere verzoeken. ABUS belooft in ieder geval beterschap en klanten te informeren over de update. Het is te hopen dat de fabrikant dat in de toekomst direct doet.
Gehackte Thuisbezorgd-accounts worden verkocht
Een groeiend aantal gebruikers meldt dat via 'Thuisbezorgd' bestellingen op hun naam en rekening worden gedaan zonder dat zij daarvan weten. Volgens Thuisbezorgd is er geen datalek, maar betreft het credential stuffing. Getroffen accounts worden inmiddels ook online verkocht.
Cyberaanval treft tapijtproducent
Het Dendermondse bedrijf Desso is onderdeel van de Franse vloerbekledingsgroep Tarkett, die sinds vorige week getroffen is door een aanval op zijn IT-systemen.
Datingfraude eerste kwartaal 2020 stijgt naar 1,2 miljoen
Slachtoffers van datingfraude hebben in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 1,2 miljoen euro aan schade gemeld bij de Fraudehelpdesk. Dat is een grote stijging ten opzichte van dezelfde periode in 2019, toen het schadebedrag na de eerste drie maanden nog op ruim 700.000 euro stond.
Steeds meer bedrijven worden afgeperst met dreiging DDoS aanval
Bedrijven ontvangen de laatste tijd steeds vaker e-mails en WhatsApp-berichten waarin cybercriminelen dreigen een DDoS-aanval op hun bedrijf uit te voeren. De DDoS-aanval is dan alleen te stoppen als bedrijven voor een bepaalde datum een bepaald bedrag in bitcoins betalen.
Inzicht krijgen hoe cybercriminelen te werk gaan
Cybercriminelen volgen graag de weg van de minste weerstand. Ze hacken als het ware de psyche van hun slachtoffers. Ze maken gebruik van publiek toegankelijke informatie (sociale media, OSINT) en ogenschijnlijk onschuldige interacties om slachtoffer profielen samen te stellen.
Onderzoekers waarschuwen voor nieuwe malware op Android-telefoons
Onderzoekers van cyber-beveiligingsbedrijf 'Cybereason' waarschuwen voor nieuwe malware die toeslaat op Android-devices. Het probeert inloggegevens van bank- en betalingsapps te onderscheppen.