Home » Cybercrime » Ongewenst geldezel en mogelijk slachtoffer van identiteitsfraude?

Ongewenst geldezel en mogelijk slachtoffer van identiteitsfraude?

Gepubliceerd op 16 juni 2020 om 16:59

Ongewenst geldezel en mogelijk slachtoffer van identiteitsfraude

Door de coronacrisis zijn veel mensen van hun werkzaamheden beroofd. Thuiswerken is dan een interessante optie om extra inkomsten te genereren. Helaas maken cybercriminelen daar slim gebruik van. Ze proberen met mooie advertenties en websites nietsvermoedende burgers te misleiden.

Momenteel ontvangt de Fraudehelpdesk en Cybercrimeinfo hier diverse meldingen van. Mensen die in goed vertrouwen begonnen aan een thuiswerk-functie, maar ongewild betrokken raakten bij criminele activiteiten.

Kenmerken

  • De kennismaking en het contact met de ‘werkgever’ verloopt via chat
  • Er moet een foto van het rijbewijs worden verstrekt
  • De ‘thuiswerkers’ moeten een bankrekening openen bij een bepaalde bank
  • Meerdere melders kregen opdracht om op handelssites zoals Marktplaats informatie over advertenties voor auto’s van een bepaald merk en bouwjaar te verzamelen en door te geven.

Bankrekening bevroren

Inmiddels hebben meerdere van de melders van de bank te horen gekregen dat er sprake was van frauduleuze geldstromen en dat de bankrekening bevroren werd. Deze melders kregen daar gelijk bij te horen dat ze vanwege frauduleuze gedragingen voor 8 jaar uitgesloten werden van het hebben van een bankrekening en/of bankfaciliteiten. Dit is een standaard ingreep van banken wanneer ze ontdekken dat er crimineel geld over een bankrekening gaat. Banken werken hierin samen en zo’n ingreep is dan ook landelijk.

Voorkomen

  • Check op Whois de leeftijd van de website waar de baan wordt aangeboden. Bestaat de site nog maar kort, dan kan dit een indicatie zijn van frauduleuze activiteiten
  • Wees bijzonder wantrouwend als contact met een nieuwe werkgever enkel per chat mogelijk is
  • Verstuur nooit een foto van een rijbewijs of ander ID-bewijs per mail. Zeker niet als u de ontvanger niet persoonlijk kent
  • Besef dat het niet normaal is dat een werkgever u vraagt bankrekeningen te openen waar de werkgever vervolgens mee kan werken. Salaris overmaken kan immers ook gewoon naar een bestaande rekening.

Wat te doen

  • Verbreek ieder contact met de ‘werkgever’
  • Neem direct contact op met de bank waar u een rekening hebt moeten openen en leg uit wat er gebeurd is. Overleg daarbij zoveel mogelijk bewijsmateriaal. Houd u vervolgens strikt aan de aanwijzingen van de bank
  • Maak melding bij uw gemeente dat uw ID-bewijs in vreemde handen is gekomen. Zij kunnen zorgen dat dat ID-bewijs onbruikbaar gemaakt wordt
  • Doe melding bij de Fraudehelpdesk
  • Doe aangifte bij de politie

Money mules of geldezel

Een 'Money Mule' of 'Geldezel' is een katvanger die zijn of haar bankrekening laat misbruiken voor criminele activiteiten. De 'geldezel' sluist hierbij, al of niet bewust, frauduleus verkregen geld door naar criminelen.

Een 'geldezel' accepteert dat geld naar zijn bankrekening wordt overgemaakt, en dat dit contant wordt opgenomen, bijvoorbeeld doordat hij dit opneemt en afgeeft, of door zijn pinpas en pincode uit te lenen.

Meer weten over geldezels »

 

Identiteitsfraude

Iemand maakt illegaal gebruik van uw persoonsgegevens. Dit kan ook digitaal, bijvoorbeeld door uw pincode of inloggegevens te gebruiken. De cybercrimineel gebruikt uw persoonsgegevens bijvoorbeeld om producten en diensten te krijgen op uw naam. Of om een bankrekening te openen of een creditcard aan te vragen. U komt er meestal pas achter dat u het slachtoffer bent van identiteitsfraude, als u rekeningen of boetes krijgt waarvan u niets afweet.

Meer weten over identiteitsfraude »

Bron: Fraudehelpdesk, Cybercrimeinfo

Digitale fraude gerelateerde artikelen


«   »