Het schadebedrag door online fraude al ruim 2,5 miljoen euro meer in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar

Gepubliceerd op 27 juli 2022 om 07:00

In de eerste zes maanden van het jaar heeft de Fraudehelpdesk 18.738 meldingen van online fraude ontvangen. Het schadebedrag bedraagt hierdoor bijna 21 miljoen euro, ruim 2,5 miljoen euro meer in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar. De meeste financiële schade ontstond door misbruik van bedrijfsgegevens. Dat vertelt Tanya Wijngaarde, woordvoerder bij de Fraudehelpdesk.

Identiteitsfraude

In de categorie identiteitsfraude kwamen er in de eerste zes maanden van het jaar 2.505 meldingen binnen. Daarbij probeert iemand jouw persoonsgegevens buit te maken en te misbruiken voor criminele doeleinden, bijvoorbeeld door jouw naam te gebruiken en slachtoffers op te lichten. Dit is een zeer gevaarlijke vorm van identiteitsdiefstal, omdat je hier substantiële financiële schade bij kan oplopen. Of erger, je kunt zelfs een strafblad of gevangenisstraf krijgen voor iets dat je niet hebt gedaan.

Webwinkel fraude

De meeste slachtoffers vielen bij webwinkel fraude. Daaronder vallen aankoop- en verkoopfraude. Volgens de Fraudehelpdesk vielen er in het afgelopen half jaar 2.137 slachtoffers te betreuren die gezamenlijk 482.962 euro kwijtraakten. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde onlangs dat het aantal slachtoffers van aankoopfraude tussen 2012 en 2021 met 118,6 procent was toegenomen. Het aantal gedupeerden van verkoopfraude steeg in deze periode met 64,7 procent.

Misbruik bedrijfsgegevens

De meeste financiële schade is te wijten aan misbruik van bedrijfsgegevens. In de eerste helft van dit jaar werd op bijna 7.240.000 euro aan schade gemeld. Internetoplichters deden zich veelal voor als de directeur van een bedrijf die zegt geld te goed te hebben. Deze vorm van fraude noemen we ook wel CEO-fraude en maakt onderdeel uit van Business Email Compromise of BEC-fraude. Er zijn ook voorbeelden waarbij oplichters zich voordeden als een bank of als Europol. Vorig jaar was BEC-fraude goed voor ruim 1,6 miljoen euro schade.

‘National Police’ of de ‘Dutch Supreme Court’

Verder ontving de Fraudehelpdesk in de eerste twee kwartalen duizenden meldingen over Engelstalige telefoontjes. Mensen werden zogenaamd gebeld door de ‘National Police’ of de ‘Dutch Supreme Court’. De beller zei dat het burgerservicenummer (BSN) misbruikt zou worden. Sommige belletjes waarschuwden mensen dat ze zich schuldig gemaakt zouden hebben aan criminele activiteiten als witwassen en drugshandel. Verder kregen sommigen te horen dat er een arrestatiebevel tegen hen liep.

De Fraudehelpdesk waarschuwde mensen om geen BSN-nummer of andere persoonlijke informatie prijs te geven. Verbreek de verbinding, bel geen telefoonnummers terug die je niet kent en wees alert op toekomstig telefoonverkeer, zo luidde het advies.

De cijfers van Engelstalige nep telefoontjes (Bron nos.nl)

Online fraude harder aanpakken

Het kabinet beloofde eerder deze maand om online fraude hard aan te pakken. Uit onderzoek is gebleken dat vier op de tien Nederlanders wel ooit eens te maken heeft gehad met online fraude. Dat zorgt jaarlijks voor zo’n 2,75 miljard euro aan schade. Naast financiële schade lijdt online fraude vaak ook tot emotionele en psychische schade. Daarom vindt de overheid het belangrijk om hier paal en perk aan te stellen.

Het kabinet heeft zes pijlers geformuleerd om een vuist te vormen tegen de groei van online fraude: preventie, technische barrières, slachtofferhulp, opsporing en vervolging, en expertise en informatiedeling. Om te voorkomen dat mensen beginnen aan online fraude of slachtoffer daarvan worden, is onlangs de pilot cyberrijbewijs gestart. Leerlingen in het basisonderwijs worden dan bijgepraat en geïnformeerd over verschillende vormen van online fraude. Het is de bedoeling dat het cyberrijbewijs straks beschikbaar is voor alle scholen in het basisonderwijs.

Minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgöz-Zegerius waarschuwde wel dat er momenteel “geen financiële dekking voorhanden” is. Het is aan de Tweede Kamer om te debatteren welke initiatieven wel en niet worden uitgevoerd. Begin volgend jaar wordt de integrale aanpak van online fraude geëvalueerd. In het najaar van 2023 presenteert het kabinet de eerste jaarlijkse voortgangsrapportage.

Bron: nos.nl fraudehelpdesk.nl, vpngids.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

Meer digitale fraude nieuws 

'Internetoplichters hebben 21 dagen de tijd om het geld terug te storten'

Opgelicht op Marktplaats? Slachtoffer geworden van WhatsApp-fraude? Binnenkort hoef je niet meer met lede ogen toe te kijken. Banken gaan namelijk NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats) verstrekken van oplichters die via internet nietsvermoedende burgers hebben opgelicht. De banken werken op dit moment de procedure uit en streven ernaar om deze in januari 2021 in te voeren.

Lees meer »

Steeds meer cybercriminelen op Instagram

Cybersecurity experts wijzen erop dat er steeds meer oplichters actief zijn op Instagram. Doordat bij het sociale medium de nadrukt ligt op levendige beelden en kwaliteit content hebben cybercriminelen het gemakkelijk om zich voor te doen als echte, goedbedoelende mensen. 

Lees meer »

Kinderen worden opgelicht via Instagram en Snapchat

Bij Opgelicht?! komen verhalen binnen van ouders met enorme telefoonrekeningen. De oorzaak: één van de kinderen dacht onschuldig wat geld te verdienen door een paar telefoontjes te plegen. Jongeren worden via social media zoals Snapchat en Instagram benaderd door een anoniem en vreemd account met de vraag of ze snel en makkelijk geld willen verdienen. Goed verdienen, toch?

Lees meer »