Social media day, de keerzijde

Gepubliceerd op 1 juli 2022 om 16:15

Gisteren was het 'social media day'. Een dag om stil te staan bij de leuke aspecten van online platforms, maar ook bij de keerzijde. 1 op de 7 Nederlanders heeft namelijk wel eens te maken gehad met internetcriminaliteit. Bij 34 % ging het om oplichting bij een internetbestelling. Dit blijkt uit onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau Q&A in opdracht van vergelijkingssite Independer. “Internetcriminaliteit kan ook nog een stap verder gaan. Criminelen hacken jouw account en willen geld om het vrij te geven. Veel mensen weten niet dat je je voor een paar euro in de maand kunt verzekeren tegen internetcriminaliteit”, zegt onze verzekeringsexpert Michel Ypma.

Bestellen via een website of sociale media

Iets bestellen via internet werkt vaak heel handig. Je kunt natuurlijk terecht bij webshops of marktplaats. Maar ook via sociale media wordt er heel wat verkocht. Je kunt al het aanbod vergelijken, snel de beste deal uitzoeken en je hebt de aankoop ook nog eens snel in huis. Klinkt goed, toch? Helaas gaat het niet altijd zo soepel. Misschien loopt de bestelling vertraging op of blijkt de verkoper een oplichter te zijn. In zo’n geval had je liever toch dat ritje naar de stad gemaakt. 

Wil je wat kopen bij een webwinkel met een eigen website? Dan kun je op verschillende manieren controleren of de partij betrouwbaar is. Positieve reviews, een keurmerk en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel zijn allemaal goede signalen. Werkt de verkoper alleen via sociale media, zoals Facebook of Instagram? Dan is het vaak lastiger om te achterhalen of je goed zit. Meestal kom je daar pas achter als de pagina ineens verdwenen is en je geen contact met de verkoper meer krijgt. De nummer 1 tip bij alle internetaankopen? Vertrouw op je gevoel. Twijfel je? Maak dan geen geld over. Je kunt dan beter verder zoeken naar het product bij bekende (web)winkels en daar je aankoop doen. 

Veilig online

Ben je opgelicht via internet? Dan kan een cyberverzekering je helpen met advies en een vergoeding van de schade. Je bent dan verzekerd voor schade bij online aankopen en verkopen. Denk aan oplichting en schade door nepsites. Maar ook als je een verkeerde of beschadigde bestelling ontvangt. Uit onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau Q&A in opdracht van Independer blijkt dat 25 procent van de mensen zo’n verzekering zou overwegen als je praktische hulp krijgt. 34 % zou dat doen als financiële schade bij internet aan- en verkopen wordt gedekt. “Mooi om te zien dat meer dan de helft van de mensen overweegt om wel zo’n verzekering te nemen”, aldus verzekeringsexpert Michel Ypma. Hij voegt toe: “72% van de Nederlanders denkt dat zo’n verzekering meer dan 10 euro in de maand kost, terwijl dit niet zo is. De verzekeringen beginnen al bij 4,10 euro in de maand. Voor het hele gezin kost dat bij dezelfde aanbieder 5,80 euro in de maand.”

Verschillende trucs 

Via sociale media kan iedereen spullen verkopen. Het is dus een ideale plek voor oplichters om hun slag te slaan. Die gaan vaak slim te werk. Toch zijn er verschillende trucs waar je alert op kunt zijn. Zoals een advertentie met een prijs die veel lager is dan ergens anders. Misschien te mooi om waar te zijn? Of een ander scenario: de verkoper wil controleren of jij wel te vertrouwen bent. Je krijgt daarom de vraag om alvast 1 cent over te maken. Dat is weinig moeite, maar de gevolgen kunnen erg groot zijn als je te maken hebt met een oplichter. Als je doorgestuurd wordt naar een valse betaalsite, kunnen oplichters zo geld van je bankrekening halen. 

Wees altijd alert en kritisch

Michel Ypma: “Bij online aankopen is het belangrijk om te controleren of je te maken hebt met een betrouwbare verkoper. Zoek bijvoorbeeld altijd de contactgegevens op en bewaar deze. Gaat er wat mis met de bestelling? Dan kun je de gegevens gebruiken. Bestel je iets via sociale media? Maak dan een screenshot van de advertentie en het profiel van de verkoper.” 

Moet je geld overmaken, maar twijfel je nog? Zoek dan het rekeningnummer eens op via internet. Soms vermelden mensen die eerder zijn opgelicht het rekeningnummer op een forum. Lijkt alles in orde en sta je op het punt om te betalen? Denk dan na over de handigste manier. Bij grote aankopen is het verstandig om met je creditcard te betalen. Als het onverhoopt toch misgaat, kun je dan terecht bij de creditcardmaatschappij. Bij kleinere aankopen heb je misschien de mogelijkheid om achteraf te betalen. Durf je de aankoop toch aan? Laat de bestelling dan aangetekend versturen. 

Bron: independer.nl

Meer nieuws 

Cybercrime nieuwsbrief 170 week 31-2021

Een spoor van vernieling door het internationale bedrijfsleven, Marktplaats oplichting voorkomen en herkenen en mijn naam is Tim en ik doe aangifte van oplichting. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 170.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 31-2021

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Het darkweb behoort tot de openbare bronnen die ambtenaren mogen gebruiken

Het darkweb behoort tot de openbare bronnen die ambtenaren mogen gebruiken om de gegevens van bijstandsontvangers te controleren, maar onder een schuilnaam in contact treden met de burgers is niet toegestaan. Het zijn enkele saillante details uit de Handreiking Internetonderzoek die ambtenaren houvast geeft bij het online verzamelen van informatie in het kader van de Participatiewet.

Lees meer »

Marktplaats oplichting voorkomen en herkenen

Sommige bedrijfsnamen zijn bij bijna iedere Nederlander bekend: Unox, Hema en: Marktplaats. De tweedehands handel website is al sinds 1999 actief en wordt tegenwoordig door miljoenen Nederlanders gebruikt. Met een kleine 350.000 advertenties per dag krijgen er behoorlijk wat spullen een tweede leven. Dat gaat soms om een paar sneakers, maar ook om elektronica, auto’s en zelfs luxegoederen als klassieke Rolex horloges. Het zal je dan ook niet verbazen oplichters en andere criminelen dit zien als een volle appelboom waar flink wat geplukt kan worden.

Lees meer »

"Een burn-out is een groot probleem binnen incidentrespons-teams"

VMware heeft tijdens Black Hat USA 2021 zijn zevende, jaarlijkse Global Incident Response Threat Report gepresenteerd. Dit rapport analyseert hoe aanvallers de realiteit manipuleren en zo het moderne dreigingslandschap veranderen. Het rapport constateerde een drastische toename van destructieve aanvallen, waarbij aanvallers geavanceerde technieken gebruiken om meer gerichte, geavanceerde aanvallen uit te voeren die de digitale realiteit vervormen – via business communications compromise (BCC) of door manipulatie van tijd.

Lees meer »