English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
Gisteren was het 'social media day'. Een dag om stil te staan bij de leuke aspecten van online platforms, maar ook bij de keerzijde. 1 op de 7 Nederlanders heeft namelijk wel eens te maken gehad met internetcriminaliteit. Bij 34 % ging het om oplichting bij een internetbestelling. Dit blijkt uit onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau Q&A in opdracht van vergelijkingssite Independer. “Internetcriminaliteit kan ook nog een stap verder gaan. Criminelen hacken jouw account en willen geld om het vrij te geven. Veel mensen weten niet dat je je voor een paar euro in de maand kunt verzekeren tegen internetcriminaliteit”, zegt onze verzekeringsexpert Michel Ypma.
Bestellen via een website of sociale media
Iets bestellen via internet werkt vaak heel handig. Je kunt natuurlijk terecht bij webshops of marktplaats. Maar ook via sociale media wordt er heel wat verkocht. Je kunt al het aanbod vergelijken, snel de beste deal uitzoeken en je hebt de aankoop ook nog eens snel in huis. Klinkt goed, toch? Helaas gaat het niet altijd zo soepel. Misschien loopt de bestelling vertraging op of blijkt de verkoper een oplichter te zijn. In zo’n geval had je liever toch dat ritje naar de stad gemaakt.
Wil je wat kopen bij een webwinkel met een eigen website? Dan kun je op verschillende manieren controleren of de partij betrouwbaar is. Positieve reviews, een keurmerk en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel zijn allemaal goede signalen. Werkt de verkoper alleen via sociale media, zoals Facebook of Instagram? Dan is het vaak lastiger om te achterhalen of je goed zit. Meestal kom je daar pas achter als de pagina ineens verdwenen is en je geen contact met de verkoper meer krijgt. De nummer 1 tip bij alle internetaankopen? Vertrouw op je gevoel. Twijfel je? Maak dan geen geld over. Je kunt dan beter verder zoeken naar het product bij bekende (web)winkels en daar je aankoop doen.
Veilig online
Ben je opgelicht via internet? Dan kan een cyberverzekering je helpen met advies en een vergoeding van de schade. Je bent dan verzekerd voor schade bij online aankopen en verkopen. Denk aan oplichting en schade door nepsites. Maar ook als je een verkeerde of beschadigde bestelling ontvangt. Uit onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau Q&A in opdracht van Independer blijkt dat 25 procent van de mensen zo’n verzekering zou overwegen als je praktische hulp krijgt. 34 % zou dat doen als financiële schade bij internet aan- en verkopen wordt gedekt. “Mooi om te zien dat meer dan de helft van de mensen overweegt om wel zo’n verzekering te nemen”, aldus verzekeringsexpert Michel Ypma. Hij voegt toe: “72% van de Nederlanders denkt dat zo’n verzekering meer dan 10 euro in de maand kost, terwijl dit niet zo is. De verzekeringen beginnen al bij 4,10 euro in de maand. Voor het hele gezin kost dat bij dezelfde aanbieder 5,80 euro in de maand.”
Verschillende trucs
Via sociale media kan iedereen spullen verkopen. Het is dus een ideale plek voor oplichters om hun slag te slaan. Die gaan vaak slim te werk. Toch zijn er verschillende trucs waar je alert op kunt zijn. Zoals een advertentie met een prijs die veel lager is dan ergens anders. Misschien te mooi om waar te zijn? Of een ander scenario: de verkoper wil controleren of jij wel te vertrouwen bent. Je krijgt daarom de vraag om alvast 1 cent over te maken. Dat is weinig moeite, maar de gevolgen kunnen erg groot zijn als je te maken hebt met een oplichter. Als je doorgestuurd wordt naar een valse betaalsite, kunnen oplichters zo geld van je bankrekening halen.
Wees altijd alert en kritisch
Michel Ypma: “Bij online aankopen is het belangrijk om te controleren of je te maken hebt met een betrouwbare verkoper. Zoek bijvoorbeeld altijd de contactgegevens op en bewaar deze. Gaat er wat mis met de bestelling? Dan kun je de gegevens gebruiken. Bestel je iets via sociale media? Maak dan een screenshot van de advertentie en het profiel van de verkoper.”
Moet je geld overmaken, maar twijfel je nog? Zoek dan het rekeningnummer eens op via internet. Soms vermelden mensen die eerder zijn opgelicht het rekeningnummer op een forum. Lijkt alles in orde en sta je op het punt om te betalen? Denk dan na over de handigste manier. Bij grote aankopen is het verstandig om met je creditcard te betalen. Als het onverhoopt toch misgaat, kun je dan terecht bij de creditcardmaatschappij. Bij kleinere aankopen heb je misschien de mogelijkheid om achteraf te betalen. Durf je de aankoop toch aan? Laat de bestelling dan aangetekend versturen.
Bron: independer.nl
Meer nieuws
Cyberinformanten gezocht
De meeste mensen kennen de term 'informant' van politieseries of Netflix-films, maar wat houdt deze belangrijke rol nu precies in? In dit artikel passeren de motieven en dilemma’s van een informant de revue en worden de werkzaamheden van het 'Team Criminele Inlichtingen' (TCI) bekeken.
“Het botnet Glupteba groeit op sommige momenten met wel duizend nieuwe apparaten per dag”
Google heeft actie ondernomen om een geavanceerd botnet te verstoren. Dit meldt Google in een blog. Het botnet, genaamd Glupteba, richt zich op machines van Windows en beschermt zichzelf door middel van blockchain-technologie. Google onderneemt zowel technische als juridische actie.
Zet accounts om van tweestapsverificatie via SMS naar authenticator app. Waarom?
Wegens het risico van sim-swapping doen zowel eindgebruikers als banken er verstandig aan om codes voor tweefactorauthenticatie (2FA of tweestapsverificatie), waarmee erop een account kan worden ingelogd, niet via sms te versturen, maar hiervoor een app te gebruiken. Dat adviseert het Europees Agentschap voor cyberbeveiliging (ENISA).
Cybercriminelen voeren steeds vaker cryptojacking aanvallen uit
Cybercriminelen voeren steeds vaker cryptojacking aanvallen uit. Dit blijkt uit de laatste dreigingsanalyse van G DATA CyberDefense. Aan de andere kant zijn het aantal cyberaanvallen in het derde kwartaal van 2021 verder gedaald.
Het aantal mensen dat op een phishing-link klikt is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld
Je zou zeggen dat met alle waarschuwingen over spam, phishing, mal- en ransomware bijna iedereen nu wel op zijn hoede is. Helaas stijgt het aantal slachtoffers van deze vormen van cybercrime nog altijd. En dan met name op mobiele devices. Dat blijkt ook uit het jaarlijkse Phishing Trends Rapport. Daarvoor zijn de afgelopen twaalf maanden gegevens geanalyseerd van 500.000 mobiele toestellen in 90 landen. Doordat we tegenwoordig meer internetten op mobiele toestellen, richten cybercriminelen hun aanvallen ook steeds vaker specifiek op mobiele gebruikers.
Overzicht cyberaanvallen week 48-2021
Politiedata gekraakt en online gezet door LockBit ransomware criminelen, REvil 'superhacker' gezocht door FBI wordt ontmaskerd door DailyMail en bende achter Cuba-ransomware ontving 44 miljoen dollar van slachtoffers. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.