De politie zag in het eerste halfjaar van 2021 veel meer digitale misdrijven dan het jaar ervoor, blijkt uit de halfjaarcijfers. Een van de grootste stijgers is fraude met online handel. De politie wil met enkele private partijen ervoor zorgen dat slachtoffers van online handelsfraude hun schade vergoed krijgen.
Verdachte rekeninghouder
Sinds de tweede helft van 2019 neemt vooral fraude met onlinehandel toe, merkt de politie. Bij dit soort fraude kopen mensen bij een webshop of Marktplaats en betalen ze vooraf, maar worden de bestelde producten niet geleverd. Om deze fraude tegen te gaan, startte de politie twee pilots met private partijen: de Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA) en de Landelijke Associatie van Gerechtsdeurwaarders (LAVG).
‘Met deze pilots hebben we begin dit jaar landelijk circa 55 clusters opgesteld van 5 slachtoffers die allen geld hadden overgemaakt naar dezelfde frauduleuze rekening’, aldus Gijs van der Linden, teamleider Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO). ‘Wij zetten deze zaken door naar SODA of LAVG, zodat zij de verdachte rekeninghouder civielrechtelijk aansprakelijk kunnen stellen.’
De politie kan enkel vaststellen of er sprake is van een strafbaar feit, legt Van der Linden uit. Om te bepalen of een rekeninghouder verdacht is, moeten er minimaal vijf aangiftes tegen de rekeninghouder zijn gedaan. ‘We zijn deze pilots gestart omdat er in de opsporings- en vervolgingsketen te weinig capaciteit is en te veel werk. Dat leidt tot overbelasting. Om de online handelsfraude optimaal aan te pakken, is het daarom noodzakelijk om ook buiten het strafrecht tot een aanpak te komen van aangiftes.'
Schade terugbetalen
Samenwerken met SODA en LAVG kan de politie ontlasten, meent Van der Linden. In plaats van inzetten op strafrecht, volg je de aangifte op via de civiele procedure. ‘Het belangrijkste is dat online handelsfraude wordt opgepakt en er een betekenisvolle afhandeling plaatsvindt voor het slachtoffer. Dat gebeurt ook. Er zijn al slachtoffers die het volledige schadebedrag of een deel terugkregen van de verdachte. Positief is ook dat deze aanpak nieuwe daders kan ontmoedigen. Met dank aan de samenwerking met SODA en LAVG hebben we mogelijk gemaakt dat een kleine 300 slachtoffers het geld hebben kunnen terugeisen bij verdachte rekeninghouders, die niks meer van zich lieten horen.’
Inmiddels hebben tientallen slachtoffers van online fraude hun geld al teruggekregen of krijgen ze het terug via aflossingsregelingen. In de overige zaken lopen er incassoprocedures. Van der Linden: ‘De eerste resultaten van deze pilots zijn zéér bemoedigend. Eind dit jaar volgt een evaluatie om na te gaan of het in 2022 een breder vervolg krijgt. We kijken onder meer of we structureel kunnen samenwerken met SODA of LAVG en of deze werkwijze ook voor andere politieregio’s een aanvaardbaar alternatief is.’
Werkwijze LMIO
Het LMIO wil voor online oplichting zo veel mogelijk samenwerken met publieke en private partijen, om aan de voorkant van het probleem te komen. Preventie is daarbij van groot belang. Daarnaast neemt het LMIO maatregelen (verstoring, barrières opwerpen) om online oplichting te verstoren. Het LMIO stimuleert maatregelen die voor het slachtoffer betekenisvol zijn en recht doen aan hun situatie, zoals het zoeken naar mogelijkheden om geld terug te krijgen. Binnen het LMIO zijn de laatste jaren nieuwe manieren van (alternatieve) opvolging ontstaan, zoals het stopgesprek en buitengerechtelijke afdoening, om de opsporings- en vervolgingsketen te ontlasten.
Bron: politie.nl
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Digitale fraude gerelateerde berichten
Marktplaats oplichting voorkomen en herkenen
Sommige bedrijfsnamen zijn bij bijna iedere Nederlander bekend: Unox, Hema en: Marktplaats. De tweedehands handel website is al sinds 1999 actief en wordt tegenwoordig door miljoenen Nederlanders gebruikt. Met een kleine 350.000 advertenties per dag krijgen er behoorlijk wat spullen een tweede leven. Dat gaat soms om een paar sneakers, maar ook om elektronica, auto’s en zelfs luxegoederen als klassieke Rolex horloges. Het zal je dan ook niet verbazen oplichters en andere criminelen dit zien als een volle appelboom waar flink wat geplukt kan worden.
Mijn naam is Tim en ik doe aangifte van oplichting
Het is 17 juni 2020 15:54 en Tim begint te vertellen
Deurwaarders en politie trekken samen op in strijd tegen online oplichting
De politie zag in het eerste halfjaar van 2021 veel meer digitale misdrijven dan het jaar ervoor, blijkt uit de halfjaarcijfers. Een van de grootste stijgers is fraude met online handel. De politie wil met enkele private partijen ervoor zorgen dat slachtoffers van online handelsfraude hun schade vergoed krijgen.
Digitaal veilig op vakantie
De vakantie periode komt er aan, en dan gaan we hopelijk er weer lekker op uit, maar doen we dat ook digitaal veilig?
Online achteraf betalen, niet geheel zonder risico's
Afterpay bevat een lek waardoor het ‘kinderlijk eenvoudig’ is om onschuldige slachtoffers te maken. Het is mogelijk om via een webshop een bestelling te plaatsen en de factuur naar een ander te sturen. Het bedrijf claimt echter al zijn zaakjes op het gebied van fraudebestrijding op orde te hebben.
"Ik denkt dat het bijstaan van gedupeerden van internetfraude de toekomst wordt"
Vanaf eind februari kunnen Nederlanders die het slachtoffer zijn geworden van internetoplichting of betaalfraude rekenen op de hulp van hun bank. Dan verstrekken banken naam, adres en woonplaats van de persoon die een slachtoffer financieel heeft bedonderd. Deze gegevens mogen alleen gebruikt worden om een civielrechtelijke procedure tegen de oplichter te starten.