Een kwart miljoen Nederlanders afgelopen jaar gepest, waarvan 53% ook online

Gepubliceerd op 14 juli 2022 om 07:00

Ongeveer een kwart miljoen mensen in ons land zegt in de afgelopen twaalf maanden één of meerdere keren te zijn gepest. Drie op de tien Nederlanders (31 procent) kreeg alleen met online pesterijen te maken, nog eens 19 procent werd zowel online als offline gepest. Het pestgedrag leidt bij de meesten tot emotionele of psychische klachten.

Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Veiligheidsmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek(CBS) en het ministerie van Justitie en Veiligheid. Aan het onderzoek deden 173.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder mee.

Homoseksuelen en jongeren

Ongeveer 2 procent van alle Nederlanders is het afgelopen jaar gepest. We hebben het dan over bijna 240.000 mensen. Geslacht speelt geen rol: mannen en vrouwen werden evenveel gepest. Onderzoekers zien wel een duidelijk verschil als ze kijken naar seksualiteit en leeftijd. Homoseksuelen, lesbiennes en biseksuelen worden vaker geconfronteerd met pesterijen dan heteroseksuele mannen en vrouwen: ongeveer drie tot vier keer zo vaak.

Als we naar de leeftijd kijken, dan zien we dat jongeren tussen de 15 en 18 jaar het vaakst worden gepest. Ouderen zijn het afgelopen jaar over het algemeen minder gepest. Senioren van 65 jaar of ouder zeggen nagenoeg niet gepest te worden door anderen. Mannen en vrouwen tussen de 18 en 65 jaar worden door de bocht genomen evenveel gepest.

Helft pestslachtoffers online gepest

Van de pestslachtoffers zegt 47 procent dat ze enkel op traditionele manier wordt gepest. Dan moet je denken aan onder meer scheldpartijen, kleinerende opmerkingen, en duwen en trekken. Drie op de tien Nederlanders (31 procent) zegt alleen online te worden gepest. Deze vorm van pesten noemen we ook wel cyberpesten.

Jongeren tot 25 jaar krijgen het vaakst met online pesten te maken. Oudere slachtoffers (45 jaar en ouder) worden veelal op traditionele manier gepest. Eén op de vijf (19 procent) geeft aan het afgelopen jaar op beide manieren te zijn gepest.

69 procent van de pestslachtoffers zegt de dader te kennen. Meestal gaat het om een buurtgenoot of een medescholier, zo blijkt uit het onderzoek. Een extreme vorm van online pesten is cyberstalking. Dat betekent dat iemand je belaagt en daarvoor moderne communicatiemiddelen gebruikt. In de meeste gevallen gaat het om een ex-partner, maar in theorie kan iedereen een cyberstalker zijn.

Combinatie online en offline pesten

Pesten, of dat nou online of offline gebeurt, is nooit leuk. Sterker nog, bij meer dan de helft van de slachtoffers (58 procent) leidt pesten tot emotionele of psychische klachten. Een kleine groep van 7 procent kampt hierdoor met financiële problemen, en 5 procent brengt lichamelijke verwondingen of letsel bij zichzelf aan.

Traditionele vormen van pesten zorgen vaker voor emotionele gevolgen dan cyberpesten. Vooral de combinatie heeft een grote impact. Van degenen die zowel traditioneel als online werden gepest, zei driekwart (76 procent) hiervan emotionele gevolgen te hebben (gehad). Bijna 60 procent heeft minder vertrouwen in anderen, 40 procent voelt zich minder veilig. Bij jongeren leidt dit, in vergelijking met ouderen, twee keer zo vaak tot depressiviteit.

Tot slot blijkt dat slachtoffers met hun omgeving praten over pesterijen. Bijna 70 procent geeft aan erover te hebben gesproken met familie of vrienden (41 procent), de politie (22 procent) of school (12 procent). Ongeveer één op de zes slachtoffers (16 procent) heeft het afgelopen jaar aangifte gedaan bij de politie. De meesten geven aan dit niet te doen, omdat ze het idee hebben dat het toch geen zoden aan de dijk zet.

Bron: cbs.nl, vpngids.nl

Meer info over cyberpesten 

Bekijk alle vormen en begrippen

Meer actueel nieuws

‘De oorlog in Oekraïne laat zien dat cyberspace een volwaardig oorlogsdomein is geworden’

De oorlog in Oekraïne bewijst dat oorlogsvoering verandert. De digitale ruimte wordt steeds belangrijker: als vehikel voor beïnvloedingsstrategieën en als strijdtoneel van cyberaanvallen. Die ontwikkeling vraagt volgens brigadegeneraal en hoogleraar cyber warfare Paul Ducheine om nieuwe manieren van aanvallen en verdedigen. ‘De oorlog in Oekraïne laat zien dat cyberspace een volwaardig oorlogsdomein is geworden.’

Lees meer »

Spoofcalls en robocalls vaak gebruikte ingrediënten bij cybercriminelen

Cybercrime komt steeds vaker voor. In plaats van ouderwets een bank te overvallen, hebben criminelen tegenwoordig allerlei manieren om online je geld af te troggelen. Je kent phishing en WhatsApp-fraude waarschijnlijk al. Maar je moet tegenwoordig ook goed opletten wie jou precies belt. Is het echt de Belastingdienst of jouw telecomprovider? Of probeert iemand je via de telefoon op te lichten? In dit artikel leggen we je uit wat 'spoofcalls' en 'robocalls' zijn, waarom ze veel schade kunnen opleveren en hoe je je er tegen kunt wapenen.

Lees meer »

Cybercriminelen misbruiken slimme apparaten in cyberoorlog

DDoS-aanvallen, waarbij hackers websites uit de lucht halen, zijn een belangrijk Russisch wapen in de oorlog tegen Oekraïne. Deze aanvallen verlopen vaak via een verzameling van honderdduizenden tot miljoenen kwetsbare slimme apparaten die met het internet verbonden zijn, zoals beveiligingscamera’s, slimme deurbellen en netwerk harde schijven. En ook die van jou kunnen misbruikt worden voor dat soort doeleinden. “Dit zou genoeg moeten zijn voor consumenten om zich af te vragen: ‘wat kan ik doen?’ Dit moet je namelijk niet willen”, zegt Dave Maasland, CEO van cyberbeveiligingsbedrijf ESET-Nederland.

Lees meer »

Overzicht cyberaanvallen week 17-2022

Hackersgroep Stormous hackt Coca Cola, kamervragen over ransomware-aanval op gemeente Buren en Onyx ransomware vernietigt bestanden in plaats van ze te versleutelen. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 207 week 17-2022

Je naam, adres en telefoonnummer op straat? Dit kunnen hackers met die persoonsgegevens, cybercriminele kartels richten zich nu ook op marktstrategieën, beleggingsrekeningen en banken en de evolutie van WhatsApp fraude. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 207.

Lees meer »