WhatsApp-fraude flink in de lift

Gepubliceerd op 17 april 2020 om 14:30
WhatsApp-fraude flink in de lift

Het cybercrimeteam van de politie Midden-Nederland ziet een flinke toename van het aantal aangiftes van WhatsApp fraude. De slachtoffers zijn veelal 60-plussers met volwassen kinderen. De cybercriminelen doen zich voor als het kind van het beoogde slachtoffer en proberen zo veel geld af te troggelen.

Vijf keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar

Sinds 6 maart 2020 tot nu hebben 74 mensen aangifte gedaan van WhatsApp fraude. Dit is ruim 5 keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. De politie heeft de aangiftes in onderzoek. De werkwijze die we nu zien is steeds dezelfde:

Whaling

  • Het slachtoffer krijgt een WhatsAppje van een onbekend telefoonnummer. De afzender is zogenaamd de zoon of dochter. Het kind heeft zijn telefoon in het water laten vallen of een nieuw abonnement en daarom een nieuw telefoonnummer. Het kind is in werkelijkheid een cybercrimineel.
  • De crimineel vraagt in een WhatsAppje om een flink geldbedrag, bijvoorbeeld omdat er een rekening moet worden betaald en het kind zogenaamd problemen heeft met internetbankieren. Daarom moet het geld dus ook naar een ander rekeningnummer worden overgemaakt. 
  • Als het slachtoffer argwaan krijgt, appt de crimineel iets over het échte leven van het kind. Bijvoorbeeld: “Ik bel je straks even, ik moet nu Kees ophalen van het kinderdagverblijf.” Omdat deze informatie echt past bij het kind, lijkt het allemaal te kloppen.

Slachtoffers veelal 60-plussers

De slachtoffers zijn veelal 60-plussers met volwassen kinderen. Zij zijn fikse bedragen kwijt, van honderden tot duizenden euro’s per persoon.

“Veel ouderen zitten door de coronacrisis thuis en hebben minder live contact met anderen, dus ook hun kinderen zien ze minder. Criminelen maken op allerlei manieren handig gebruik van de coronacrisis”, legt Jeroen Niessen, hoofd van het cybercrimeteam Midden-Nederland, uit. “Mensen zijn kwetsbaarder dan anders en trappen sneller in trucs van criminelen.”

Info uit sociale media

De politie Midden-Nederland heeft de zaak in onderzoek. Opvallend is dat de cybercriminelen hun best doen om over te komen als de echte kennis die geld vraagt van het slachtoffer. Dit noemen we whaling. Whaling is een techniek waarbij de crimineel zich voordoet als een bekende van het beoogde slachtoffer, en de communicatie is gepersonaliseerd. De crimineel gebruikt hier bijvoorbeeld informatie voor van social media.

Voorkom WhatsApp fraude

Als een bekende u geld vraagt via WhatsApp, check dan altijd of u echt met deze persoon te maken heeft. Bel de persoon op. Wordt er een nieuw telefoonnummer gebruikt? Bel dan óók het oude nummer. Maak geen geld over voordat u echt met de bekende heeft gesproken en zeker weet dat het een echt verzoek is.

Klik ook niet op betaal linkjes. En deel nooit uw persoonlijke gegevens, pincode of WhatsApp code. Bedrijven en banken vragen nooit naar uw codes en wachtwoorden.

Beveilig uw WhatsApp-account met deze 5 simpele stappen:

  1. Open WhatsApp
  2. Klik op instellingen
  3. Klik op account
  4. Klik op verificatie in 2 stappen
  5. Klik op instellen

Bron: Politie