Drie verdachten aangehouden in onderzoek naar grootschalige bankhelpdeskfraude

Gepubliceerd op 12 mei 2022 om 15:37

Na maandenlang onderzoek heeft het basisteam Veluwe Vallei-Zuid op woensdag 11 mei drie verdachten aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij veertien zaken van bankhelpdeskfraude door het hele land. De slachtoffers, allen op hoge leeftijd, is hierdoor grote financiële schade toegebracht.

Grootschalig onderzoek

Eind oktober 2021 kwam de eerste melding binnen, een slachtoffer verklaarde dat er een groot geld bedrag afhandig was gemaakt door middel van oplichting. Na onderzoek bleek dat het in deze zaak ging om bankhelpdeskfraude. Willekeurige slachtoffers, allen op hoge leeftijd, werden door de verdachten voorgehouden dat hun geld op de bankrekening niet meer veilig stond en dat er een nieuwe bankpas aangevraagd moest worden. Zij werden eerst allen telefonisch benaderd. Gedurende het telefoongesprek werd hen verteld dat hun bankpas opgehaald zou worden door een medewerker van de bank. Vervolgens werd er met deze bankpas grote bedragen gepind.

Het onderzoeksteam deed uitgebreid onderzoek en stuitte op nog eens 13 zaken die te linken bleken te zijn aan dezelfde dadergroep. Wederom willekeurige slachtoffers , ook bij deze slachtoffers zijn flinke geldbedragen afhandig gemaakt. Deze zaken hebben zich afgespeeld tussen oktober 2021 en maart 2022.

Verdachten

De afgelopen maanden heeft het onderzoeksteam door middel van een grootschalig onderzoek de benodigde informatie verzameld om de drie verdachten aan te kunnen houden. 
Woensdagmorgen 11 mei hield het Arrestatieteam (AT) en de Ondersteuningsgroep (OG) drie verdachten aan. Het gaat om een 18- jarige man uit Renkum, een 18- jarige man uit Heelsum en een 19- jarige man uit Wageningen.
Er zijn diverse doorzoekingen gedaan in de woningen van de verdachten. Hierbij zijn grote hoeveelheden luxe goederen, merkkleding, veel contant geld, een voertuig en diverse mobiele telefoons in beslag genomen.

De verdachten maakten door heel het land slachtoffers. Van Noord-Holland, Gelderland tot aan Brabant. Zo wisten zij van een bewust geselecteerde kwetsbare doelgroep (75 - 85jaar) ruim € 70.000 afhandig te maken.

Grote impact op slachtoffers

De samenleving verandert, ook online. De politie is aanwezig in de wijk en ook op het web. Fraude door “bankmedewerkers” en andere vormen van helpdeskfraude is de afgelopen jaren explosief gestegen. Er is (doorgaans) dan wel geen sprake van geweld, maar het heeft vaak net zo’n grote impact. Mensen die voorheen zelfstandig hun bankzaken vanuit huis regelden, verliezen door dit soort fraudeurs het vertrouwen in eigen kunnen en anderen die hen wel echt te hulp willen zijn.

Trap er niet in en informeer mensen in uw omgeving 

Hoewel bankhelpdeskfraude bij steeds meer mensen bekend is, zien we nog steeds veel, met name mensen op leeftijd slachtoffer worden van deze vorm van criminaliteit. Weet dat een erkende instantie - zoals uw bank, de politie of andere overheidsinstantie - u nooit onder druk zal zetten om ‘zo snel mogelijk te handelen’. Zij vragen nooit om persoonlijke gegevens zoals pincode, betaalgegevens of BSN-nummer. Geef nooit uw pinpas mee, ook niet doorgeknipt. Installeer nooit software als daarom gevraagd wordt. Zo voorkomt u dat er meegekeken wordt op afstand. Kortom, houd persoonlijke informatie altijd voor uzelf.

Doe altijd aangifte!

Is er iemand in uw omgeving slachtoffer of bent u zelf slachtoffer geworden? Het kan iedereen overkomen. Bel direct uw bank en neem contact op met de politie voor het doen van aangifte. Bel 0900-8844 voor het maken van een afspraak of kijk op politie.nl voor meer informatie. Deel deze informatie met uw omgeving om te voorkomen dat ook anderen slachtoffer worden.

Bron: politie.nl

Wat is bankhelpdeskfraude?

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer bankhelpdeskfraude nieuws

Politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode

De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode.

Lees meer »

Criminelen combineren cybercrime vormen en werken samen

De politie onderzoekt zo’n honderd cyberdelicten, waarbij criminelen steeds weer op een laffe manier slachtoffers in hun portemonnee en veiligheidsgevoel weten te raken. Dit jaar werden al ruim 250 Zeeuwen getroffen. De politie hield al drie cybercriminelen aan en kreeg zicht op tientallen vooralsnog onbekende verdachten. De politie vraagt de hulp van het publiek bij de herkenning van vijf onbekende daders.

Lees meer »

Politie houdt negen verdachten aan in onderzoek naar bankhelpdesk fraude

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht. Dit is gedaan naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam in samenwerking met de eenheden Noord-Holland en Midden-Nederland. In deze onderzoeken kwamen meerdere verdachten naar voren. Zij worden verdacht van o.a. oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Lees meer »

‘Slachtoffers hebben ijzersterk argument in de rechtbank’

Klanten van ABN AMRO raakten de afgelopen tijd tienduizenden euro’s aan spaargeld kwijt. Dat is in belangrijke mate te danken aan het feit dat particulieren de daglimiet -het geld dat ze dagelijks maximaal via de bank kunnen overboeken- niet naar beneden kunnen bijstellen. Daardoor ontbreekt een belangrijke schakel in de beveiliging en zijn klanten van de bank een geliefd doelwit bij hackers en cybercriminelen.

Lees meer »

Drie bankhelpdesk fraudes na achtervolging aangehouden

Afgelopen maandag heeft de politie in Ommen drie mannen aangehouden die zich voordeden als bankmedewerkers. Ze worden ervan verdacht de bankpassen en pincode van een inwoner uit het Overijsselse plaatsje te hebben gestolen. Na een korte achtervolging konden de mannen worden aangehouden.

Lees meer »

Heterdaad aanhoudingen cybercriminelen in vakantiehuisje

Drie mannen werden afgelopen dinsdag op heterdaad betrapt in een vakantiehuisje in de provincie Groningen terwijl zij bezig waren met het plegen van bankhelpdeskfraude. Dankzij een combinatie van verschillende opsporingstechnieken kon de politie binnenvallen terwijl de verdachten nog telefonisch in gesprek waren met een slachtoffer. In totaal zijn er vier verdachten aangehouden. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Lees meer »

Bankhelpdesk fraude in de lift

De afgelopen week zag de politie een ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. Ten minste tien mensen uit de omgeving van Goes zijn voor duizenden euro’s opgelicht door zogenaamde ‘bankmedewerkers’. De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten.

Lees meer »

Vishing in combinatie met fysiek bezoek door bankmedewerker

Een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag moesten zich woensdag verantwoorden voor hun oplichtingspraktijken. Ze deden zich voor als 'helpdeskmedewerkers' van een bank en probeerden op deze manier senioren uit de omgeving Alphen aan den Rijn te bedonderen. Sommige slachtoffers gingen voor duizenden euro’s het schip in met de daders. De officier van justitie eist twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier voorwaardelijk.

Lees meer »