Belscripts, een bedrijfspand en personeel: zo professioneel werken de oplichters achter bankhelpdesk fraude

Gepubliceerd op 24 februari 2022 om 07:00

Miljoenen euro's buit maakte een bende jonge oplichters volgens justitie met bankhelpdesk fraude, ook wel spoofing genoemd. Ze zouden zelfs personeel in dienst hebben dat getraind werd in betrouwbaar overkomen, om zo ouderen geld afhandig te maken.

Bankhelpdesk fraude zorgt al jaren voor stijgende schadecijfers. De bedragen die gedupeerden afhandig wordt gemaakt, zijn hoog. Alleen al in de eerste helft van 2021 werd ruim 22 miljoen euro schade gemeld. "Ik snap heel goed dat mensen erin trappen. Het is zo geraffineerd."

Omvangrijke zaak

Komende week doet de rechtbank uitspraak in de zaak tegen vijf jonge twintigers die volgens het Openbaar Ministerie (OM) van deze vorm van oplichting worden verdacht. Het is een omvangrijke zaak, zegt officier van justitie Gabriëlle Hoppenbrouwers.

Zeker tientallen, mogelijk zelfs 200 ouderen werden slachtoffer. De groep zou hen grote bedragen afhandig hebben gemaakt door zich aan de telefoon voor te doen als bankmedewerkers.

Behoeden voor financiële ellende

Ze wilden hun gedupeerden zogenaamd behoeden voor financiële ellende door hun geld op een kluisrekening te zetten. "Ze belden met een nummer dat voor de mensen herkenbaar was als het nummer van de fraudehelpdesk van hun bank", legt ze uit.

Spoofing heet het. Zo gauw het geld werd overgemaakt naar de 'veilige rekening' nam de casher het op uit de pinautomaat.

Voornamelijk ouderen

Er zijn enorme bedragen weggenomen bij de gedupeerden, denkt het OM. Bij sommige slachtoffers een paar duizend euro, maar bij een ander meer dan 80 duizend euro. In totaal zou de buit 4 miljoen euro zijn.

Voornamelijk afhandig gemaakt van ouderen, zegt Hoppenbrouwers. "Vermoedelijk met het idee dat die digitaal niet zo heel handig waren, goedgelovig en kwetsbaar."

'Alles er doorheen gejaagd'

En daar leefden ze goed van volgens justitie, ze leefden een luxe leven. "Uit onderzoek is gebleken dat ze geen legale inkomsten hadden. Er is er een die heeft een hele dure auto gekocht, er zijn reizen gemaakt, weekendjes weg, restaurantbezoeken en bezoekjes aan prostituees."

Van het geld is niets teruggevonden. "Het ziet ernaar uit dat ze alles er doorheen hebben gejaagd."

Bekijk hier de reportage met onder andere het gesprek met officier van justitie Gabriëlle Hoppenbrouwers.

Net een echt bedrijf

Het OM verdenkt de groep ervan een criminele organisatie te zijn met voor elk lid een eigen rol. Er was iemand die de ICT deed, bellijsten regelde met potentiële slachtoffers, het personeel aanstuurde dat moest bellen, geldezels regelde die hun pas en rekening ter beschikking stelden en pinners. "Misschien wel een dagtaak", zegt Hoppenbrouwers.

Het gehaaide aan deze vorm van oplichting is de manier waarop ze je overhalen, zegt Hoppenbrouwers. "Ze stralen betrouwbaarheid uit, geduld. Dat zie je ook in deze zaak". Volgens justitie werkten ze met scripts. "Ze hadden hele draaiboeken over hoe je een gesprek moest voeren en dat werd de mensen die belden ook voorgelegd."

'Je moet zo ongelooflijk bij de les zijn'

Dat het zo georganiseerd is, noemt Hoppenbrouwers 'zorgelijk'. Dat maakt ook dat er zoveel slachtoffers gevallen zijn en zoveel geld weggenomen is, stelt ze. "Je moet zo ongelooflijk goed bij de les zijn om er niet in te tuinen. Deze mensen voelen zich heel erg belazerd. Dat doet ook iets met je vertrouwen."

Hoppenbrouwers snapt heel goed dat mensen erin trappen. "Als je nagaat dat de mensen die hier aan het bellen zijn geweest training hebben gekregen in hoe ze die gesprekken moeten voeren." Het is haar zelf ook wel eens bijna overkomen. "Iedereen moet opletten, dat heeft echt niet alleen met leeftijd te maken."

'Kluisrekeningen bestaan niet'

Voorlopig blijft het een kat-en-muisspel tussen justitie en cybercriminelen. "Het vernieuwt zich continu. Op het moment dat de bank een nieuw middel vindt om het tegen te gaan, maken ze weer ontwikkelingen waar ze dan weer tegen kunnen." Nu lijken criminelen ook proberen op je WiFi-netwerk te komen zodat vreemde transactie niet opvallen bij de bank.

"Je moet beseffen dat de bank nooit zal vragen om je pincode, nooit zal vragen om je gegevens. Kluisrekeningen bestaan niet", zegt de officier van justitie. "Dus als er een mailtje, appje of telefoontje komt waarin staat dat je iets moet doen ter voorkoming van fraude, moeten alle alarmbellen gaan rinkelen."

Bron: eenvandaag.avrotros.nl |Fannie Tijmstra, Loes Bomers

Meer info over bankhelpdesk fraude 

Bekijk alle vormen en begrippen

Inschrijven voor wekelijkse nieuwsbrief

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

‘Samen digitaal oké met het A B C’

Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:

= alert blijven

  • Te mooi om waar te zijn, is niet oké
  • Blijf op de hoogte
  • Klik nooit zomaar op een link

B = bescherm jezelf

  • Blijf up-to-date met updates
  • Gebruik sterke wachtwoorden
  • Gebruik actuele anti-virus programma’s
  • Maak offline back-up’s

C = check altijd

  • Vertrouw je het niet, verbreek het contact
  • Check de contactgegevens van de afzender

 

Meer info over ABC en downloads

Meer bankhelpdesk fraude nieuws

Politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode

De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode.

Lees meer »

Criminelen combineren cybercrime vormen en werken samen

De politie onderzoekt zo’n honderd cyberdelicten, waarbij criminelen steeds weer op een laffe manier slachtoffers in hun portemonnee en veiligheidsgevoel weten te raken. Dit jaar werden al ruim 250 Zeeuwen getroffen. De politie hield al drie cybercriminelen aan en kreeg zicht op tientallen vooralsnog onbekende verdachten. De politie vraagt de hulp van het publiek bij de herkenning van vijf onbekende daders.

Lees meer »

Politie houdt negen verdachten aan in onderzoek naar bankhelpdesk fraude

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht. Dit is gedaan naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam in samenwerking met de eenheden Noord-Holland en Midden-Nederland. In deze onderzoeken kwamen meerdere verdachten naar voren. Zij worden verdacht van o.a. oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Lees meer »

‘Slachtoffers hebben ijzersterk argument in de rechtbank’

Klanten van ABN AMRO raakten de afgelopen tijd tienduizenden euro’s aan spaargeld kwijt. Dat is in belangrijke mate te danken aan het feit dat particulieren de daglimiet -het geld dat ze dagelijks maximaal via de bank kunnen overboeken- niet naar beneden kunnen bijstellen. Daardoor ontbreekt een belangrijke schakel in de beveiliging en zijn klanten van de bank een geliefd doelwit bij hackers en cybercriminelen.

Lees meer »

Drie bankhelpdesk fraudes na achtervolging aangehouden

Afgelopen maandag heeft de politie in Ommen drie mannen aangehouden die zich voordeden als bankmedewerkers. Ze worden ervan verdacht de bankpassen en pincode van een inwoner uit het Overijsselse plaatsje te hebben gestolen. Na een korte achtervolging konden de mannen worden aangehouden.

Lees meer »

Heterdaad aanhoudingen cybercriminelen in vakantiehuisje

Drie mannen werden afgelopen dinsdag op heterdaad betrapt in een vakantiehuisje in de provincie Groningen terwijl zij bezig waren met het plegen van bankhelpdeskfraude. Dankzij een combinatie van verschillende opsporingstechnieken kon de politie binnenvallen terwijl de verdachten nog telefonisch in gesprek waren met een slachtoffer. In totaal zijn er vier verdachten aangehouden. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Lees meer »

Bankhelpdesk fraude in de lift

De afgelopen week zag de politie een ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. Ten minste tien mensen uit de omgeving van Goes zijn voor duizenden euro’s opgelicht door zogenaamde ‘bankmedewerkers’. De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten.

Lees meer »

Vishing in combinatie met fysiek bezoek door bankmedewerker

Een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag moesten zich woensdag verantwoorden voor hun oplichtingspraktijken. Ze deden zich voor als 'helpdeskmedewerkers' van een bank en probeerden op deze manier senioren uit de omgeving Alphen aan den Rijn te bedonderen. Sommige slachtoffers gingen voor duizenden euro’s het schip in met de daders. De officier van justitie eist twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier voorwaardelijk.

Lees meer »

Gezochte personen bankhelpdesk fraude