"Banken moeten de optimale voorwaarden creëren zodat hun klanten veilig kunnen bankieren"

Gepubliceerd op 11 januari 2022 om 15:00

Banken moeten meer doen om te voorkomen dat klanten het slachtoffer worden van helpdesk fraude of spoofing. Het zelf kunnen verlagen van de overboeklimiet is een van maatregelen die klanten noemen om fraude tegen te gaan. Banken mogen dit signaal niet negeren.

Volgens de belangenvertegenwoordiger vallen er ieder jaar meer en meer slachtoffers door VIN fraude (vriend-in-nood)helpdesk fraude en spoofing.

VIN fraude

Bij WhatsApp-fraude of vriend-in-noodfraude doet iemand zich voor als een bekende uit de omgeving van het doelwit, met als doel om deze persoon te overtuigen geld over te maken naar de bankrekening van de fraudeur. Zodra het geld is over gesluisd, zijn de slachtoffers hun zuurverdiende centen kwijt.

Helpdesk fraude

Bij helpdesk fraude doet een oplichter zich voor als een medewerker van een bedrijf of organisatie, in dit geval als een werknemer van de bank. Hij benadert zijn slachtoffer met de mededeling dat de bankrekening is gehackt, of dat er ‘verdachte activiteiten’ hebben plaatsgevonden. Uit voorzorg wordt slachtoffers gevraagd om hun geld tijdelijk op een ‘kluisrekening’ te storten. Wat ze niet weten is dat deze rekening van criminelen is.

Spoofing

Bij spoofing tot slot wordt bijvoorbeeld de digitale omgeving van een bank nagemaakt door cybercriminelen. Of verschijnt de naam van een bank op het scherm als er gebeld wordt, terwijl er in werkelijkheid vanaf een ander nummer gebeld wordt. Op deze manier proberen oplichters zoveel mogelijk persoonlijke informatie over hun slachtoffers te verzamelen.

In de eerste zes maanden van 2021 kostte dergelijke praktijken de samenleving 22,6 miljoen euro. Experts schatten dat de totale schade afgelopen jaar zo’n 44 miljoen euro heeft gekost.

Banken doen op dit moment nog te weinig

De Consumentenbond vindt dat de meeste banken op dit moment nog te weinig doen om fraude tegen te gaan. Als voorbeeld noemt de belangenorganisatie de overboeklimiet, het maximale bedrag dat een klant in één keer kan overschrijven naar een andere rekening. Bij de ABN AMRO bedraagt dit bedrag 250.000 euro. Bij online bank Knab is dit 50.000 euro.

Klanten kunnen de hoogte van de overboeklimiet bij deze banken niet aanpassen. “Dat is heel raar en onwenselijk”, zo zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “Deze banken zeggen tegen ons dat hun klanten dat nu eenmaal zo willen, maar uit onze enquête blijkt wat anders.”

Peiling Consumentenbond

Uit een peiling van de Consumentenbond onder ruim 8.000 consumenten blijkt dat de meeste ondervraagden graag gemak inleveren als ze daarvoor betere bescherming tegen oplichting voor terugkrijgen. Negen op de tien respondenten geeft aan dat banken het overboeken van grote bedragen naar onbekende rekeningen moeilijker moet maken.

Een tussenrekening is volgens de belangenorganisatie de populairste oplossing. Financiële transacties met grote bedragen naar onbekende rekeningen worden dan tijdelijk vastgehouden. Bijna twee derde van de ondervraagden (62 procent) vindt dit een goed initiatief tegen oplichting en fraude. Ruim 40 procent vindt een wachttijd bij overboekingen boven een bepaald bedrag naar een onbekende rekening een goede maatregel.

Banken mogen dit signaal van klanten niet negeren, vindt Molenaar. “Ze verlangen optimale oplettendheid en voorzichtigheid van hun klanten, maar ze hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Banken moeten de optimale voorwaarden creëren zodat hun klanten veilig kunnen bankieren.”

Sommige banken zijn al extra alert voor fraude en andere oplichtingspraktijken. ING, Volksbank en Triodos Bank hebben een wachttijd van enkele uren ingebouwd om de overboeklimiet te verhogen. En bij Knab kunnen betaalopdrachten sinds eind 2020 niet langer via de cardreader worden bevestigd, maar enkel via de app. Daarnaast is de betaallimiet naar beneden bijgesteld en kunnen niet alle overboekingen als Instant Payment behandeld worden.

Bron: consumentenbond.nl, vpngids.nl

Meer info over bankhelpdesk fraude 

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer nieuws over bankhelpdesk fraude

Politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode

De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode.

Lees meer »

Criminelen combineren cybercrime vormen en werken samen

De politie onderzoekt zo’n honderd cyberdelicten, waarbij criminelen steeds weer op een laffe manier slachtoffers in hun portemonnee en veiligheidsgevoel weten te raken. Dit jaar werden al ruim 250 Zeeuwen getroffen. De politie hield al drie cybercriminelen aan en kreeg zicht op tientallen vooralsnog onbekende verdachten. De politie vraagt de hulp van het publiek bij de herkenning van vijf onbekende daders.

Lees meer »

Politie houdt negen verdachten aan in onderzoek naar bankhelpdesk fraude

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht. Dit is gedaan naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam in samenwerking met de eenheden Noord-Holland en Midden-Nederland. In deze onderzoeken kwamen meerdere verdachten naar voren. Zij worden verdacht van o.a. oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Lees meer »

‘Slachtoffers hebben ijzersterk argument in de rechtbank’

Klanten van ABN AMRO raakten de afgelopen tijd tienduizenden euro’s aan spaargeld kwijt. Dat is in belangrijke mate te danken aan het feit dat particulieren de daglimiet -het geld dat ze dagelijks maximaal via de bank kunnen overboeken- niet naar beneden kunnen bijstellen. Daardoor ontbreekt een belangrijke schakel in de beveiliging en zijn klanten van de bank een geliefd doelwit bij hackers en cybercriminelen.

Lees meer »

Drie bankhelpdesk fraudes na achtervolging aangehouden

Afgelopen maandag heeft de politie in Ommen drie mannen aangehouden die zich voordeden als bankmedewerkers. Ze worden ervan verdacht de bankpassen en pincode van een inwoner uit het Overijsselse plaatsje te hebben gestolen. Na een korte achtervolging konden de mannen worden aangehouden.

Lees meer »

Heterdaad aanhoudingen cybercriminelen in vakantiehuisje

Drie mannen werden afgelopen dinsdag op heterdaad betrapt in een vakantiehuisje in de provincie Groningen terwijl zij bezig waren met het plegen van bankhelpdeskfraude. Dankzij een combinatie van verschillende opsporingstechnieken kon de politie binnenvallen terwijl de verdachten nog telefonisch in gesprek waren met een slachtoffer. In totaal zijn er vier verdachten aangehouden. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Lees meer »

Bankhelpdesk fraude in de lift

De afgelopen week zag de politie een ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. Ten minste tien mensen uit de omgeving van Goes zijn voor duizenden euro’s opgelicht door zogenaamde ‘bankmedewerkers’. De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten.

Lees meer »

Vishing in combinatie met fysiek bezoek door bankmedewerker

Een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag moesten zich woensdag verantwoorden voor hun oplichtingspraktijken. Ze deden zich voor als 'helpdeskmedewerkers' van een bank en probeerden op deze manier senioren uit de omgeving Alphen aan den Rijn te bedonderen. Sommige slachtoffers gingen voor duizenden euro’s het schip in met de daders. De officier van justitie eist twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier voorwaardelijk.

Lees meer »