Drie aanhoudingen voor bankhelpdesk fraude tijdens controle auto

Gepubliceerd op 25 november 2021 om 15:00

Er is momenteel veel sprake van oplichtingsvormen zoals spoofing met bankhelpdesk fraude.

Veel oudere en/of kwetsbare personen raken hierdoor gedupeerd. Maar in de strijd tegen dit soort brutale vormen van oplichting hebben we ook goed nieuws te melden. Vorige week deelden we al een bericht over de aanhouding van een verdachte voor een spoofingzaak in Valkenswaard. En ook nu hebben we positief nieuws: vorige week woensdag leidde de controle van een auto in Eindhoven namelijk tot de aanhouding van drie verdachten voor bankpas fraude.

Herkenning tijdens controle

Politieagenten controleerden woensdagavond 17 november een auto op de Tarwelaan in Eindhoven. Eén van de agenten herkende de bestuurder van het voertuig voor een zogeheten ‘spoofing’-zaak in Den Bosch. Ook werden goederen in het voertuig gevonden die vermoedelijk afkomstig zijn van een andere bankpas fraude zaak. Beide inzittenden zijn vervolgens aangehouden op verdenking van bankpas fraude. Het gaat om twee mannen uit Eindhoven van respectievelijk 22 en 17 jaar oud.

Doorzoeking woning

Tijdens de doorzoeking van de woning van de bestuurder aan de Woldberglaan in Eindhoven stuitten de agenten op diverse goederen die vermoedelijk te herleiden zijn naar andere (bankpas-)fraudezaken. Ook de 29-jarige medebewoonster (de zus van de man van 22) is aangehouden op verdenking van bankpas fraude. In haar auto zijn goederen (zoals een bankpas) gevonden die terug te voeren zijn naar een spoofingzaak.

Verder zijn op verschillende plekken in de woning onder andere grote geldbedragen gevonden. Het vermoeden bestaat dat dit geld afkomstig is van illegale activiteiten en daarom in beslag genomen. De politie onderzoekt de mogelijkheid om deze goederen als crimineel vermogen aan te merken en af te pakken.

Afpakken

Het afpakken van crimineel geld is namelijk een belangrijk onderdeel van de strijd tegen zowel de georganiseerde misdaad en de kleinere, veelvoorkomende criminaliteit. Veel delicten zijn gericht op geldelijk gewin. Geld is de drijfveer, het motief en de opbrengst van nagenoeg alle criminaliteit. Met het afpakken van crimineel verkregen vermogen raken OM, politie en ketenpartners criminelen op een plek die hen pijn doet, namelijk in de portemonnee. Lees hier meer over afpakken.

De vrouw en de jongste verdachte zijn na verhoor in vrijheid gesteld en blijven verdachte in de zaak. De 22-jarige verdachte is voorgeleid aan de rechter-commissaris en blijft twee weken langer vast zitten.

Bankhelpdesk fraude in combinatie met spoofing

In dit soort spoofingzaken doen criminelen zich telefonisch voor als medewerker van een bank. Ze vertellen aan slachtoffers dat er vreemde activiteiten plaatsvonden op hun bankrekening. Ook geven ze aan dat ze dit kunnen oplossen door hun pincode door te geven aan de ‘bankmedewerker’. De bankpassen worden vervolgens opgehaald en de bankrekening van slachtoffers wordt vervolgens leeggehaald. In werkelijkheid gaven ze hun pincode en pinpas dus niet aan een bank, maar aan de oplichters. Dit soort oplichtingsvormen zien we helaas steeds vaker.

Uw bank zal nooit telefonisch naar uw bankgegevens zoals een pincode vragen! Ook zal uw bank u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Vertrouwt u een telefoontje van de bank niet? Hang direct op, bel zelf uw bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld wel klopt. Bent u toch slachtoffer geworden van bankhelpdesk fraude? Doe dan altijd aangifte bij de politie via politie.nl of 0900 - 8844.

Bron: politie.nl

Wat is spoofing 》

Meer info over bankhelpdesk fraude 》

Bekijk alle vormen en begrippen 》

 

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Bankhelpdesk fraude gerelateerde berichten

Politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode

De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode.

Lees meer »

Criminelen combineren cybercrime vormen en werken samen

De politie onderzoekt zo’n honderd cyberdelicten, waarbij criminelen steeds weer op een laffe manier slachtoffers in hun portemonnee en veiligheidsgevoel weten te raken. Dit jaar werden al ruim 250 Zeeuwen getroffen. De politie hield al drie cybercriminelen aan en kreeg zicht op tientallen vooralsnog onbekende verdachten. De politie vraagt de hulp van het publiek bij de herkenning van vijf onbekende daders.

Lees meer »

Politie houdt negen verdachten aan in onderzoek naar bankhelpdesk fraude

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht. Dit is gedaan naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam in samenwerking met de eenheden Noord-Holland en Midden-Nederland. In deze onderzoeken kwamen meerdere verdachten naar voren. Zij worden verdacht van o.a. oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Lees meer »

‘Slachtoffers hebben ijzersterk argument in de rechtbank’

Klanten van ABN AMRO raakten de afgelopen tijd tienduizenden euro’s aan spaargeld kwijt. Dat is in belangrijke mate te danken aan het feit dat particulieren de daglimiet -het geld dat ze dagelijks maximaal via de bank kunnen overboeken- niet naar beneden kunnen bijstellen. Daardoor ontbreekt een belangrijke schakel in de beveiliging en zijn klanten van de bank een geliefd doelwit bij hackers en cybercriminelen.

Lees meer »

Drie bankhelpdesk fraudes na achtervolging aangehouden

Afgelopen maandag heeft de politie in Ommen drie mannen aangehouden die zich voordeden als bankmedewerkers. Ze worden ervan verdacht de bankpassen en pincode van een inwoner uit het Overijsselse plaatsje te hebben gestolen. Na een korte achtervolging konden de mannen worden aangehouden.

Lees meer »

Heterdaad aanhoudingen cybercriminelen in vakantiehuisje

Drie mannen werden afgelopen dinsdag op heterdaad betrapt in een vakantiehuisje in de provincie Groningen terwijl zij bezig waren met het plegen van bankhelpdeskfraude. Dankzij een combinatie van verschillende opsporingstechnieken kon de politie binnenvallen terwijl de verdachten nog telefonisch in gesprek waren met een slachtoffer. In totaal zijn er vier verdachten aangehouden. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Lees meer »

Bankhelpdesk fraude in de lift

De afgelopen week zag de politie een ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. Ten minste tien mensen uit de omgeving van Goes zijn voor duizenden euro’s opgelicht door zogenaamde ‘bankmedewerkers’. De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten.

Lees meer »

Vishing in combinatie met fysiek bezoek door bankmedewerker

Een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag moesten zich woensdag verantwoorden voor hun oplichtingspraktijken. Ze deden zich voor als 'helpdeskmedewerkers' van een bank en probeerden op deze manier senioren uit de omgeving Alphen aan den Rijn te bedonderen. Sommige slachtoffers gingen voor duizenden euro’s het schip in met de daders. De officier van justitie eist twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier voorwaardelijk.

Lees meer »