English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
De afgelopen jaren heeft de politie diverse zaken laten vallen. Dat komt enerzijds door een personeelstekort en anderzijds doordat de zaak niet kansrijk genoeg is om tot een goed einde te brengen. Het grootste deel van de zaken die de politie afgelopen jaar liet vallen, waren cybercrime- en oplichtingszaken.
Meeste cybercrimezaken worden niet opgelost
Vorig jaar werden bijna 32.000 zaken voortijdig beëindigd omdat er onvoldoende personeel was. Daarnaast werden nog eens 26.000 zaken terzijde geschoven, omdat ze volgens de politie te weinig kans op een goede afloop hadden.
Het grootste gedeelte van de zaken die afgelopen jaar bleven liggen, bestonden uit cybercrime en online fraude. Omdat de daders vaak in het buitenland zitten, is de kans dat ze aangepakt kunnen worden klein. Daarnaast mag het niet buitenproportioneel veel tijd en energie kosten om de daders te achterhalen en arresteren.
Het lukte in slechts 6 procent van de cybercrimezaken om een verdachte aan te houden.
Meer zaken dan we aankunnen
De politie beschikt over een beperkt budget, agenten en rechercheurs om zaken te onderzoeken. Dat betekent dat er soms harde knopen doorgehakt moeten worden. “De realiteit is dat we altijd meer zaken hebben dan we aankunnen”, zo zegt Hanneke Ekelmans, lid van de korpsleiding van de Nationale Politie, tegen de NOS.
Ze vervolgt haar verhaal: “Daarnaast zijn zaken de laatste jaren steeds complexer geworden. Ze vragen meer tijd en daarom kun je met hetzelfde aantal mensen minder zaken behandelen. Dat zien we natuurlijk liever anders, maar het is wel zo.”
Strenge selectie betere opsporingscapaciteit
In Oost-Nederland, Oost-Brabant en Rotterdam zijn door personeelstekorten en een te klein budget de meeste zaken voortijdig beëindigd. Opvallend is dat in deze regio’s de politie vaker een verdachte weet op te sporen dan in andere delen van het land. Dat komt naar eigen zeggen door de selectie. Hoe beter aangiften vooraf worden geselecteerd, des te effectiever de beschikbare opsporingscapaciteit kan worden ingezet om zaken op te lossen.
“Het is voor ons de kunst om met de capaciteit die we hebben de beste keuzes te maken en het meeste eruit te halen”, aldus Ekelmans.
Aantal slachtoffers cybercrime neemt nog steeds toe
Volgens de meest recente editie van de Cybersecuritymonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het aandeel slachtoffers van cybercrime tussen 2012 en 2021 fors toegenomen. In deze periode steeg het aantal gedupeerden met bijna een kwart (22,1 procent).
Het aandeel aankoopfraude -waarbij iemand een product via internet koopt, maar nooit iets geleverd krijgt- steeg met 118,6 procent het hardst. Verkoopfraude -waarbij een verkoper producten levert, maar niet betaald wordt- eindigde op de tweede plek met een procentuele toename van 64,7 procent.
Het aantal slachtoffers van hacking en identiteitsfraude neemt sinds 2012 af, respectievelijk met 5,4 procent en 58,3 procent. De laatste jaren zien de onderzoekers wel een lichte stijging van het aantal slachtoffers van identiteitsfraude.
Bron: nos.nl, cbs.nl, vpngids.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Meer actueel nieuws
Waarom nog inbreken met een koevoet als jij de deur digitaal wagenwijd openzet?
Vraag aan een ‘gemiddelde Nederlander’ hoe een crimineel er uitziet en je krijgt antwoorden als: zwart gekleed, bivakmuts op, tas met inbrekersspullen en wellicht een onverzorgd baardje. Klopt dat beeld anno 2021 nog steeds?
"Laat staan dat er draaiboeken klaarliggen waarin staat wat gedaan moet worden bij een hack"
Veel gemeenten zijn niet voorbereid op aanvallen van cybercriminelen. Laat staan dat er draaiboeken klaarliggen waarin staat wat gedaan moet worden bij een hack. In sommige gevallen hebben gemeenten niet eens tweestapsverificatie ingesteld voor hun medewerkers, blijkt uit een rondgang van vakbladen AG Connect en Binnenlands Bestuur.
FluBot-malware gebruikt nu ook WhatsApp om Nederlandse Android gebruikers te infecteren
Het aantal KPN-klanten dat met een piek in het sms-gebruik te maken kreeg is vorige week na de uitbraak van de FluBot-malware sterk gestegen, zo laat de telecomprovider tegenover de media weten. Daarnaast gebruikt de malware nu ook WhatsApp om Nederlandse Android gebruikers te infecteren. KPN is begonnen om klanten die vermoedelijk met de FluBot-malware besmet zijn proactief te waarschuwen.
Hack op netwerk van Belgisch ministerie na twee jaar ontdekt
De zaak kwam aan het licht door de Hafnium-affaire, waarbij (Chinese) hackers computers binnendrongen via veiligheidslekken in Microsoft Exchange. “Omdat ze zo professioneel te werk gaan, wordt al snel gekeken naar grote mogendheden en wordt ook naar China verwezen. Maar dat kan op dit moment niet bevestigd worden", aldus VTM-journalist Julie Colpaert.
Qbot volgt Emotet op en is betrokken bij 22 procent van de cyberaanvallen
Toen Emotet eind januari werd stilgelegd door een internationale politieoperatie, rees al snel de vraag: welke malware gaat Emotet opvolgen? Het antwoord is Qbot. Uit actuele cijfers van G DATA CyberDefense, blijkt dat Qbot bij bijna één op de vier cyberaanvallen van het eerste kwartaal betrokken is geweest.
België pakt Cybercrime aan met 'cyberstrategie 2.0'
De opkomst van een steeds digitalere samenleving en het toenemend gebruik van nieuwe technologieën gaan wereldwijd gepaard met meer cyberaanvallen, maar ook, zoals de recente gebeurtenissen nogmaals hebben aangetoond, met steeds uitgebreidere en ernstigere aanvallen.