English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
De afgelopen jaren heeft de politie diverse zaken laten vallen. Dat komt enerzijds door een personeelstekort en anderzijds doordat de zaak niet kansrijk genoeg is om tot een goed einde te brengen. Het grootste deel van de zaken die de politie afgelopen jaar liet vallen, waren cybercrime- en oplichtingszaken.
Meeste cybercrimezaken worden niet opgelost
Vorig jaar werden bijna 32.000 zaken voortijdig beëindigd omdat er onvoldoende personeel was. Daarnaast werden nog eens 26.000 zaken terzijde geschoven, omdat ze volgens de politie te weinig kans op een goede afloop hadden.
Het grootste gedeelte van de zaken die afgelopen jaar bleven liggen, bestonden uit cybercrime en online fraude. Omdat de daders vaak in het buitenland zitten, is de kans dat ze aangepakt kunnen worden klein. Daarnaast mag het niet buitenproportioneel veel tijd en energie kosten om de daders te achterhalen en arresteren.
Het lukte in slechts 6 procent van de cybercrimezaken om een verdachte aan te houden.
Meer zaken dan we aankunnen
De politie beschikt over een beperkt budget, agenten en rechercheurs om zaken te onderzoeken. Dat betekent dat er soms harde knopen doorgehakt moeten worden. “De realiteit is dat we altijd meer zaken hebben dan we aankunnen”, zo zegt Hanneke Ekelmans, lid van de korpsleiding van de Nationale Politie, tegen de NOS.
Ze vervolgt haar verhaal: “Daarnaast zijn zaken de laatste jaren steeds complexer geworden. Ze vragen meer tijd en daarom kun je met hetzelfde aantal mensen minder zaken behandelen. Dat zien we natuurlijk liever anders, maar het is wel zo.”
Strenge selectie betere opsporingscapaciteit
In Oost-Nederland, Oost-Brabant en Rotterdam zijn door personeelstekorten en een te klein budget de meeste zaken voortijdig beëindigd. Opvallend is dat in deze regio’s de politie vaker een verdachte weet op te sporen dan in andere delen van het land. Dat komt naar eigen zeggen door de selectie. Hoe beter aangiften vooraf worden geselecteerd, des te effectiever de beschikbare opsporingscapaciteit kan worden ingezet om zaken op te lossen.
“Het is voor ons de kunst om met de capaciteit die we hebben de beste keuzes te maken en het meeste eruit te halen”, aldus Ekelmans.
Aantal slachtoffers cybercrime neemt nog steeds toe
Volgens de meest recente editie van de Cybersecuritymonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het aandeel slachtoffers van cybercrime tussen 2012 en 2021 fors toegenomen. In deze periode steeg het aantal gedupeerden met bijna een kwart (22,1 procent).
Het aandeel aankoopfraude -waarbij iemand een product via internet koopt, maar nooit iets geleverd krijgt- steeg met 118,6 procent het hardst. Verkoopfraude -waarbij een verkoper producten levert, maar niet betaald wordt- eindigde op de tweede plek met een procentuele toename van 64,7 procent.
Het aantal slachtoffers van hacking en identiteitsfraude neemt sinds 2012 af, respectievelijk met 5,4 procent en 58,3 procent. De laatste jaren zien de onderzoekers wel een lichte stijging van het aantal slachtoffers van identiteitsfraude.
Bron: nos.nl, cbs.nl, vpngids.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Meer actueel nieuws
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 32-2021
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Waarom handel in ongeautoriseerde toegang tot ziekenhuizen op het Darkweb in de lift zit
De verkoop en aankoop van ongeautoriseerde toegang tot gehackte bedrijfsnetwerken is een belangrijke factor geworden voor de hedendaagse cyberaanvallen.
Recordhoogte aanvallen op thuiswerksystemen: serieuze bedreiging voor het MKB
Tussen januari 2020 en juni 2021 waren er wereldwijd meer dan 71 miljard aanvallen gericht op RDP-(remote desktop protocol) systemen. Dat blijkt uit het nieuwste ESET-onderzoek ‘RANSOMWARE: A look at the criminal art of malicious code, pressure, and manipulation’. De meeste detecties per dag werden gezien in de eerste helft van 2021. Omdat RDP-aanvallen plaatsvinden door middel van een ‘normale’ inlogpoging worden veel aanvallen niet gedetecteerd. Dit maakt het aannemelijk dat het daadwerkelijke probleem nog veel groter is. Dave Maasland, CEO van ESET Nederland, noemt de dreiging serieus en meent dat actie ondernemen de enige weg vooruit is.
Cybercriminelen vragen steeds meer losgeld bij ransomware aanvallen
Barracuda heeft zijn derde jaarlijkse onderzoeksrapport over ransomware gepubliceerd. Het nieuwe rapport onthult de aanvalspatronen van ransomware-incidenten die plaatsvonden tussen augustus 2020 en juli 2021.
Drie bankhelpdesk fraudes na achtervolging aangehouden
Afgelopen maandag heeft de politie in Ommen drie mannen aangehouden die zich voordeden als bankmedewerkers. Ze worden ervan verdacht de bankpassen en pincode van een inwoner uit het Overijsselse plaatsje te hebben gestolen. Na een korte achtervolging konden de mannen worden aangehouden.
Zeeland-West-Brabant: "Forse toename schadebedrag in juli ten opzichte van juni"
Uit cijfers die de politie in Zeeland-West-Brabant maandelijks bijhoudt, is gebleken dat er een forse toename is van het schadebedrag dat met cybercrime is buitgemaakt in juli 2021 ten opzichte van juni. Blijf alert op verdachte mails, telefoontjes of sms’jes, ook in de zomerperiode!