English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
De afgelopen jaren heeft de politie diverse zaken laten vallen. Dat komt enerzijds door een personeelstekort en anderzijds doordat de zaak niet kansrijk genoeg is om tot een goed einde te brengen. Het grootste deel van de zaken die de politie afgelopen jaar liet vallen, waren cybercrime- en oplichtingszaken.
Meeste cybercrimezaken worden niet opgelost
Vorig jaar werden bijna 32.000 zaken voortijdig beëindigd omdat er onvoldoende personeel was. Daarnaast werden nog eens 26.000 zaken terzijde geschoven, omdat ze volgens de politie te weinig kans op een goede afloop hadden.
Het grootste gedeelte van de zaken die afgelopen jaar bleven liggen, bestonden uit cybercrime en online fraude. Omdat de daders vaak in het buitenland zitten, is de kans dat ze aangepakt kunnen worden klein. Daarnaast mag het niet buitenproportioneel veel tijd en energie kosten om de daders te achterhalen en arresteren.
Het lukte in slechts 6 procent van de cybercrimezaken om een verdachte aan te houden.
Meer zaken dan we aankunnen
De politie beschikt over een beperkt budget, agenten en rechercheurs om zaken te onderzoeken. Dat betekent dat er soms harde knopen doorgehakt moeten worden. “De realiteit is dat we altijd meer zaken hebben dan we aankunnen”, zo zegt Hanneke Ekelmans, lid van de korpsleiding van de Nationale Politie, tegen de NOS.
Ze vervolgt haar verhaal: “Daarnaast zijn zaken de laatste jaren steeds complexer geworden. Ze vragen meer tijd en daarom kun je met hetzelfde aantal mensen minder zaken behandelen. Dat zien we natuurlijk liever anders, maar het is wel zo.”
Strenge selectie betere opsporingscapaciteit
In Oost-Nederland, Oost-Brabant en Rotterdam zijn door personeelstekorten en een te klein budget de meeste zaken voortijdig beëindigd. Opvallend is dat in deze regio’s de politie vaker een verdachte weet op te sporen dan in andere delen van het land. Dat komt naar eigen zeggen door de selectie. Hoe beter aangiften vooraf worden geselecteerd, des te effectiever de beschikbare opsporingscapaciteit kan worden ingezet om zaken op te lossen.
“Het is voor ons de kunst om met de capaciteit die we hebben de beste keuzes te maken en het meeste eruit te halen”, aldus Ekelmans.
Aantal slachtoffers cybercrime neemt nog steeds toe
Volgens de meest recente editie van de Cybersecuritymonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het aandeel slachtoffers van cybercrime tussen 2012 en 2021 fors toegenomen. In deze periode steeg het aantal gedupeerden met bijna een kwart (22,1 procent).
Het aandeel aankoopfraude -waarbij iemand een product via internet koopt, maar nooit iets geleverd krijgt- steeg met 118,6 procent het hardst. Verkoopfraude -waarbij een verkoper producten levert, maar niet betaald wordt- eindigde op de tweede plek met een procentuele toename van 64,7 procent.
Het aantal slachtoffers van hacking en identiteitsfraude neemt sinds 2012 af, respectievelijk met 5,4 procent en 58,3 procent. De laatste jaren zien de onderzoekers wel een lichte stijging van het aantal slachtoffers van identiteitsfraude.
Bron: nos.nl, cbs.nl, vpngids.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Meer actueel nieuws
Hij ontsnapte aan de grootste politie actie op het Darkweb - Deel 3: 'Het AlphaGuard systeem'
'DeSnake' is blijkbaar ontsnapt aan de 'take down' van AlphaBay door de opsporingsdiensten. De beheerder sprak met WIRED over zijn terugkeer - en de wederopstanding van de beruchte ondergrondse marktplaats. In deze 4-delige reeks nemen we je me in het donkere brein van 'deSnake'. Elke zaterdag, 4 weken lang op Cybercrimeinfo.nl.
"Vijftig procent van de ondervraagden gebruiken een zelfde wachtwoord voor alle online accounts"
Tweederde van de consumenten gebruikt tenminste drie devices om in te loggen op hun online accounts. Een kwart gebruikt daarvoor ook een device van hun werk. Dat is niet opmerkelijk, maar in het kader van cybersecurity wel een punt van aandacht. Veel mensen blijken namelijk nog altijd slechte wachtwoorden te gebruiken of hun inloggegevens te delen. Ook is het beveiligen van hun mobiele telefoons nog niet vanzelfsprekend.
Bijna alle bedrijven die de cloud gebruiken ervaren datalekken
Zowat alle bedrijven (98%) hebben de afgelopen 18 maanden een datalek gehad. Tweederde had zelfs drie of meer van deze incidenten. Dit blijkt uit een onderzoek van Ermetic, een cloud infrastructuur beveiligingsplatform.
17 jarige phisher aangehouden die woningzoekende in de val lokte
Op 12 oktober 2021 heeft de politie een 17-jarige jongen uit Amsterdam aangehouden op verdenking van phishing. De verdachte deed zich onder andere voor als WoningNet en heeft zo in de afgelopen maanden vermoedelijk tientallen slachtoffers in heel Nederland opgelicht voor tot dusver bekend minimaal 20.000 euro. De aanhouding kwam mede door een nauwe samenwerking met verschillende banken tot stand.
Kopers van DDoS-aanval krijgen waarschuwing van cybercrimeteam
Maandag 11 oktober verstuurde de politie een brief naar 29 mensen die in verband worden gebracht met de aankoop van een DDoS-aanval. De brief geldt als laatste waarschuwing. Eerder werden in dit onderzoek al 2 doorzoekingen gedaan. Het onderzoek gaat nog verder.
Spionage, ontwrichting en financieel gewin
Het afgelopen jaar kwam 58% van alle door Microsoft waargenomen cyberaanvallen vanuit natiestaten uit Rusland. En aanvallen van Russische natiestaten worden steeds effectiever, van een succesvol compromispercentage van 21% vorig jaar naar een percentage van 32% dit jaar. Dit meldt Microsoft in zijn 'Microsoft Digital Defense Report'.