English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
Zoals u wellicht weet, staat MFA voor “Multi Factor Authenticatie”. Dit betekent dat als u inlogt op bijvoorbeeld de omgeving van Microsoft er naast uw gebruikersnaam en wachtwoord nog een code (die bijvoorbeeld op uw telefoon wordt gegenereerd) moet worden ingevuld, of dat u een inlogpoging moet goedkeuren via een app op uw smartphone. Dit laatste gebruiken de meeste gebruikers als ze MFA hebben ingesteld voor hun Microsoft account.
Gestolen inloggegevens
Het gebeurt helaas regelmatig dat gebruikersnamen en wachtwoorden in handen vallen van hackers. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat een gebruiker een phishingmail heeft ontvangen en dat de gebruiker vervolgens op een nagemaakte website (welke vaak nauwelijks te onderscheiden is van de echte website) zijn of haar inloggegevens heeft achtergelaten.
MFA Bombing
Omdat tegenwoordig gelukkig veel gebruikers gebruikmaken van MFA, zijn hackers vaak niet in staat om toegang te krijgen tot accounts van gebruikers waarvan zij de inloggegevens in handen hebben gekregen. Echter hebben de hackers daar iets op gevonden: “MFA Bombing”.
Bij “MFA Bombing” logt een hacker op verschillende momenten in met de gestolen inloggegevens (gebruikersnaam en wachtwoord). Dit zorgt ervoor dat gebruikers op willekeurige momenten meldingen op hun telefoon krijgen dat een inlogsessie goedgekeurd moet worden. Het blijkt dat als mensen een dergelijke melding krijgen (zonder dat men weet of dit een legitieme inlogpoging is), men heel vaak klikt op “goedkeuren”, met als gevolg dat ondanks dat MFA is ingesteld, hackers alsnog toegang krijgen tot allerlei vertrouwelijke informatie.
CEO-fraude
Misschien denkt u nu: “Maar wat als een hacker toegang heeft tot mijn mailbox of Microsoft omgeving? Bij mij valt toch niets te halen?” Helaas blijkt in de praktijk het tegenovergestelde. Een hacker kan forse schade aan uw eigen organisatie toebrengen, maar ook aan uw relaties (zoals leveranciers of klanten).
We komen op onze servicedesk met regelmaat situaties tegen dat er vanuit gehackte mailboxen e-mailverkeer plaatsvindt. Namens de organisatie van de gehackte mailbox worden dan bijvoorbeeld facturen verstuurd met andere rekeningnummers. Hiervan worden relaties van de gehackte organisatie vervolgens de dupe. En omdat het mailverkeer echt bij de gehackte organisatie vandaan komt, is deze vorm van phishing (CEO-fraude) bijzonder lastig te herkennen.
Conclusie
Bovenstaande is slechts één voorbeeld van de impact van een gehackt Microsoft account. Er zijn nog veel meer andere voorbeelden te geven. U wilt hier echt geen slachtoffer van worden. Informeer daarom vandaag nog uw medewerkers en leg ze uit dat ze echt alleen op “goedkeuren” klikken in de Microsoft Authenticator (of andere) app als ze er zeker van zijn dat het om een legitieme aanmelding gaat. En bij twijfel, kies dan altijd voor “weigeren”!
Daarbij is het goed om te weten dat:
- Als u één keer teveel op “weigeren” heeft gedrukt er niets aan de hand is. U logt gewoon opnieuw in en u krijgt dan alsnog de melding om goed te keuren.
- Als u één keer teveel op “goedkeuren” heeft gedrukt u een hacker toegang geeft tot uw omgeving, waarvan de gevolgen en schade groot kunnen zijn!
Bron: Rijk Prosman
Meer actueel nieuws
Darkweb handelaar op heterdaad betrapt
De Duitse douane heeft een 73-jarige Nederlander aangehouden die ruim 150 drugszendingen zou hebben verstuurd met een totale waarde van 532.000 euro. De meeste pakketjes waren bestemd voor klanten in Duitsland. Tegen hen is ook een onderzoek geopend.
Al jaren aan het waarschuwen voor kwetsbare overheidswebsites
Al in 2018 had Cybercrimeinfo al diverse overheidswebsites die een zeer hoog risico liepen om gehackt te worden persoonlijk gewaarschuwd, echter werd daar helaas nauwelijks gehoor aangegeven. Anno 2021 zou je toch wel verwachten, nu er veel meer aandacht is in de media, dat dit niet meer het geval zou zijn. Maar helaas. Gelukkig nu 3 jaar na dato worden er kamervragen gesteld over dit onderwerp. Hieronder een overzicht van gemeenten die risico's lopen.
Betaal je aan ransomware criminelen, dan komen ze bijna altijd terug
Ransomware-aanvallen blijven de krantenkoppen halen, en met goede reden: gemiddeld is er elke 11 seconden een nieuwe ransomware-aanval, en de verliezen voor organisaties door ransomware-aanvallen zullen naar verwachting oplopen tot $ 20 miljard in de loop van 2021, na een recordtoename van verliezen van meer dan 225% in 2020. Maar wat zijn de werkelijke kosten voor bedrijven die zijn getroffen door een ransomware-aanval?
Sterke toename in hoeveelheid RDDoS aanvallen
Link11 IT-beveiligingsprovider kondigt vandaag aan dat het Security Operations Center (LSOC) een sterke toename ziet in de hoeveelheid ransom distributed denial of service (RDDoS of RDoS) aanvallen. Bedrijven uit allerlei verschillende sectoren ontvangen afpersingsmails van Fancy Lazarus. In mail eist de hackersgroep 2 Bitcoins (ongeveer 66.000 euro): "It's a small price for what will happen when your whole network goes down. Is it worth it? You decide!” Tot nu toe heeft LSOC meldingen ontvangen van RDoS-aanvallen uit de VS, Canada en verschillende Europese landen.
Ondernemers onderschatten het risico van cybercrime
De kosten van cyberaanvallen zijn vorig jaar geëxplodeerd. Vooral sectoren die sterk inzetten op digitale dataverwerking en communicatie, zoals de industrie, de retail en de zorg, blijken kwetsbaar. Diefstal van data en het gijzelen van systemen nemen hals over kop toe. Ondanks deze toegenomen dreiging blijft de risicoperceptie van cybercrime onder ondernemers laag.
Verlies controle lokale netwerkomgeving door routers
Thuis- en SOHO-routers zijn vaak onveilig, maar bedrijven kunnen zich tegen aanvallen via de routers van thuiswerkers beschermen.