ABN Amro ziet een sterke stijging in het aantal bedrijven dat te maken heeft gehad met een cyberaanval. Dat wordt duidelijk uit onderzoek van de bank onder 233 bedrijven.
Het percentage bedrijven dat te maken heeft gehad met cybercriminaliteit is gegroeid. Vorig jaar was dit nog 29% van alle ondervraagden, dit jaar is het 45%. De onderzoekers beschrijven dat er een steeds groter ‘aanvalsoppervlak’ is door verregaande digitalisering.
Ook heeft de stijging te maken met professionalisering van cybercriminelen. De geopolitieke spanningen komen daar bovenop: zo leidt de oorlog tussen Rusland en Oekraïne ook voor Nederlandse ondernemingen tot een verhoogd cyberrisico.
Toename na oorlog
“Bovenop de structurele toename in cyberaanvallen zagen we in de aanloop naar de escalatie van het conflict een duidelijke piek. Dit was nog voordat het grote publiek via het nieuws hoorde welke kant het in Oekraïne op zou gaan”, zegt Bastiaan van Nunen, Managing Director bij cyberbeveiligingsbedrijf MMOX.
Uit het onderzoek van ABN AMRO blijkt dat met name grotere bedrijven opvallend vaak met cyberaanvallen te maken hebben 63% van de respondenten uit deze categorie – gedefinieerd als bedrijven met een jaarlijkse omzet hoger dan tien miljoen euro – kreeg al eens te maken met cybercriminaliteit, waarvan 22% in het afgelopen jaar.
Voor kleinere bedrijven geldt ook een toename van cybercriminaliteit. Volgens de meting in februari 2022 ligt het percentage zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) dat ervaring heeft met cyberaanvallen op 32%. Dit bedroeg in april 2021 nog 13%.
Pakkans
“Een groep cybercriminelen zal liever een paar honderd kleine bedrijven aanvallen met een kleinere opbrengst en een kleinere pakkans dan een handvol grote bedrijven die al in een verhoogde staat van alertheid zijn”, zegt Van Nunen. Achterover leunen is er volgens hem in ieder geval niet bij: “Het zou naïef zijn om te denken dat cyberaanvallen zzp’ers niet zouden raken. Dat dacht men een jaar geleden ook over het midden- en kleinbedrijf.”
De onderzoekers lichten het ‘gegroeide aanvalsoppervlak’ verder toe. “Wanneer een bedrijf te maken krijgt met een cyberaanval, is dit vaak geen geïsoleerd evenement. Zo kunnen aanvallen op grotere bedrijven verstrekkende gevolgen hebben voor kleinere partijen. Dit is zeker het geval op het moment dat grote technologieaanbieders het doelwit worden.” Als voorbeeld wordt het beveiligingslek in mailprogramma Microsoft Exchange genoemd, waarbij zeker 1.200 Nederlandse mailservers werden gekraakt.
Professionelere hackers
Dat hackers steeds professioneler worden merken de onderzoekers ook. “Op het moment dat cybercriminelen een bedrijf in het vizier hebben voor een ransomware-aanval, maken ze gerust een rekensom om vast te stellen wat het beste bedrag is om aan een partij te vragen. Wat kost het per dag als de operatie stil komt te liggen van een bedrijf met een omzet van acht miljoen? Wat is de ondernemer dus bereid te betalen?” "De hackers zijn al lang geen ‘script kiddies’ meer die bij hun moeder in de kelder zitten te coderen."
De vaardigheden van cybercriminelen ontwikkelen zich in lijn met de technologische ontwikkelingen. “Telefoons en laptops evolueren constant in termen van veiligheid. Waar voorheen een virus een bedrijf gemakkelijk op zijn grondvesten kon laten trillen, is daar tegenwoordig veel grover geschut voor nodig. Aanvallers kunnen niet achterblijven, die moeten blijven innoveren om schade aan te kunnen richten.” De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron:bnr.nl, abnamro.nl, agconnect.nl
- Meer info over cybercrime
- Bekijk alle vormen en begrippen
- Actuele aanvallen overzicht per dag
- Ernstige kwetsbaarheden
- Meer rapporten bekijken of downloaden
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met Cybercrimeinfo.
Meer cybercrime nieuws
Neem de controle terug over je privacy zoek met DuckDuckGo!
Online anoniem blijven: het is niet makkelijk. Veel websites gebruiken je online activiteit nu eenmaal om hun producten en diensten aan je te verkopen. De meest voor de hand liggende voorbeelden zijn natuurlijk Facebook en Google, maar daarnaast zijn er talloze andere bedrijven die je online geschiedenis gebruiken om zichzelf te promoten.
Cybercriminelen werken steeds vaker samen om mkbâers te raken
Cybercriminaliteit wordt in toenemende mate geoptimaliseerd om het lokale midden- en kleinbedrijf (mkb) te targeten. Dit blijkt uit het nieuwe BlackBerry Threat Report 2022 van BlackBerry Limited. In dit rapport worden de ontwikkelingen binnen cybercriminaliteit onder de aandacht gebracht. Het Threat Report laat daarnaast zien dat een aantal beruchte ransomware-aanvallen van vorig jaar mogelijk uitbesteed waren.
Inwoners praten elkaar bij over digitale weerbaarheid
Het slachtofferschap van online criminaliteit neemt toe, de schade groeit en de weerbaarheid blijft achter. Met het project Digitaal Veilig in de Wijk, zet Den Haag vrijwilligers in om slachtofferschap onder inwoners tegen te gaan. âHet zou fantastisch zijn als we niet alleen een netwerk hebben binnen de stad, maar ook tussen de steden.â
Cybercriminelen bestoken de wereld met cyberaanvallen vanuit Nederland
Buitenlandse hostingbedrijven helpen cybercriminelen om hun activiteiten, zoals het uitvoeren van aanvallen met gijzelsoftware, vanuit Nederland te ontplooien. Anti-spamorganisatie Spamhaus zag de afgelopen maanden tientallen criminele activiteiten op de netwerken van deze hostingbedrijven.
Nieuw waarschuwingssysteem voor cyberdreigingen van start
Nederlandse bedrijven en organisaties kunnen sinds gisteren een beroep doen op het 'Nederlands Security Meldpunt'. Dit is een nieuw waarschuwingssysteem voor cyberdreigingen dat ontwikkeld is door het bedrijfsleven. Met het meldpunt willen de initiatiefnemers de kwetsbaarheid van Nederlandse bedrijven verminderen en cybersecurity versterken.
Bankieren en betalen via de smartphone is dat eigenlijk nog wel veilig?
Mobiel bankieren is inmiddels bij alle banken mogelijk. Handig en snel, want card-readers en TAN-codes zijn dan overbodig. U kunt internetbankieren en zelfs contactloos afrekenen met uw smartphone. Maar is het ook veilig? En hoe zit het met contactloos betalen met de pinpas?
âHet gaat niet om Ă©Ă©n of enkele goede maatregelen, het gaat om het geheelâ
Hoe zet je een goed cybersecuritybeleid op? SĂĄndor Incze, CISO bij CM.com, legt stap voor stap uit wat hij gedaan heeft om CM.com tegen cybercriminelen te beschermen. âHet gaat niet om Ă©Ă©n of enkele goede maatregelenâ, zegt hij. âHet gaat om het geheel.â
âStaatssecretaris moet focus onder meer op security en infrastructuur leggenâ
Het nieuwe kabinet werd een kleine maand geleden beëdigd. In dat nieuwe kabinet zit voor het eerst ook een staatssecretaris voor Koninkrijksrelaties en Digitalisering, Alexandra van Huffelen, die de digitale ambities van het nieuwe kabinet coördineert. Maar wat moeten die ambities eigenlijk zijn? AG Connect vroeg het de ICT-branche.
"Waarschuwing Nederlandse bedrijven in de vitale sector"
De cyberaanval op de Duitse tak van Shell, moet een waarschuwing zijn voor Nederlandse bedrijven in de vitale sector. We mogen niet denken dat we in ons land alles voor elkaar hebben op het gebied van cybersecurity. Nederlandse bedrijven die actief zijn in de essentiële sector moeten weerbaarder worden gemaakt tegen digitale dreigingen.
Aantal cyberaanvallen op onderwijs en onderzoekssector gestegen met 75%
In 2021 kregen organisaties in totaal 50% meer wekelijkse cyberaanvallen te verduren dan in 2020. De onderwijs-/onderzoekssector was de meest aangevallen sector, met gemiddeld 1605 wekelijkse aanvallen, een stijging van 75%. Overheid/defensie zag een gemiddelde van 1.136 wekelijkse aanvallen (47% toename).
Insider threats met 34% gestegen in 2021
Een freelancer die per ongeluk een mailtje met gevoelige informatie naar de verkeerde persoon stuurt, een ontslagen werknemer die uit wraak belangrijke informatie doorspeelt aan een concurrent, of een cybercrimineel die toegang verkrijgt tot het e-mailaccount van iemand van de financiële afdeling. Dit zijn alle drie vormen van insider threats die grote schade kunnen betekenen voor de betrokken organisaties. Hoe groot die schade is, blijkt uit nieuw onderzoek van Proofpoint.
Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.