De ketting van EU-instellingen is zo sterk als de zwakste schakel

Gepubliceerd op 30 maart 2022 om 18:30

Het paraatheidsniveau op het gebied van cybersecurity binnen de EU verschilt sterk per instantie. Omdat de uiteenlopende bestuursorganen nauw met elkaar verweven zijn, vormen de tekortkomingen bij de ene instantie een beveiligingsrisico voor de ander. Om hier iets aan te doen zijn algemeen geldende en bindende regels nodig.

Europese Rekenkamer

De Rekenkamer onderzocht of Europese instanties zoals de Europese Commissie en Europese Centrale Bank opgewassen zijn tegen cyberaanvallen. De onderzoekers zeggen dat het aantal cyberincidenten bij Europese instellingen tussen 2018 en 2021 meer dan vertienvoudigd is. Door de coronacrisis en het feit dat we steeds vaker vanuit thuis of hybride werken, is het aantal potentiële toegangspunten voor aanvallers -ook wel de aanvalsoppervlakte genoemd- fors toegenomen. In de afgelopen twee jaar waren 22 instellingen het doelwit van een cyberaanval, waaronder het Europees Medicijnagentschap EMA.

Dat op zich is al een gevaarlijke constatering, maar het is niet de belangrijkste conclusie van de Europese Rekenkamer. Dat is namelijk dat de Europese instellingen geen gezamenlijke aanpak hanteren om een vuist te vormen tegen hackers en cybercriminelen. Doordat de ene instantie minder zorg en aandacht aan cybersecurity besteedt, kan dat problemen opleveren voor de ander. Dat komt omdat de instellingen nauw met elkaar samenwerken. De zwakste schakel vormt dan een bedreiging voor de rest van de keten.

Een derde probleem dat de Europese Rekenkamer constateert, is dat niet alle organen op tijd informatie aan elkaar doorgeven over kwetsbaarheden en andere cyberdreigingen. Daardoor lopen andere instanties onnodig risico het volgende slachtoffer te worden.

Weken, zo niet maanden

De Europese Rekenkamer benadrukt dat het vaak “weken, zo niet maanden” kan duren voordat een EU-instelling volledig is hersteld van een cyberaanval. "De EU-instellingen, -organen en -agentschappen zijn een aantrekkelijk doelwit voor potentiële aanvallers, in het bijzonder groepen die heimelijke, uiterst geavanceerde cyberaanvallen kunnen uitvoeren voor cyberspionage- en andere malafide doeleinden", aldus Bettina Jakobsen van de Rekenkamer.

Ze vervolgt haar verhaal: “Dergelijke aanvallen kunnen significante politieke implicaties hebben, de algemene reputatie van de EU schaden en het vertrouwen in haar instellingen ondermijnen. Om haar eigen organisaties te beschermen, moet de EU haar inspanningen opvoeren.”

De Europese Rekenkamer vindt dat de EU-instanties een gezamenlijke aanpak moeten hanteren. Als iedereen cyberaanvallen serieus neemt en op dezelfde manier het hoofd biedt, is de kans kleiner om slachtoffer te worden van een hacker. Verder vindt de Rekenkamer dat het Europese agentschap voor cybersecurity ENISA en het crisisteam CERT-EU meer hulp moeten bieden aan instanties die minder ervaring hebben op dit vlak.

De Europese Commissie laat in een reactie (PDF) weten achter de aanbevelingen van de Europese Rekenkamer te staan. Het dagelijkse bestuur van de EU benadrukt wel dat iedere instelling zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen cybersecurity en digitale weerbaarheid.

INSR Cybersecurity EU Institutions NL
PDF – 249,2 KB 129 downloads
COM Replies SR 22 05 NL
PDF – 506,8 KB 132 downloads

Bron: eca.europa.eu, vpngids.nl

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met Cybercrimeinfo.

Meer actueel nieuws

Het nieuwe decennium, nieuwe trends

Het nieuwe decennium is een paar dagen oud. Er staat een aantal trends te trappelen in de coulissen om het dagelijks leven te beïnvloeden. Anderen zijn al jaren met een opmars bezig, maar zijn voorlopig niet weg te denken.

Lees meer »

Losgeld betalen aan cybercriminelen?!

De Universiteit Maastricht zou enkele tonnen betaald hebben aan cybercriminelen om de systemen weer draaiend te krijgen. Maar losgeld betalen is niet zonder risico: ‘Ze kunnen actief blijven op je netwerk'.

Lees meer »

PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 01-2020

Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.

Lees meer »

Datalek overzicht week 01-2020

Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.

Lees meer »

Van het Darkweb tot Snapchat Dealers: dit was het decennium van internetdrugs

De verkoop van medicijnen, zoals de mensen die ze consumeren, is voorbestemd om te evolueren. In dit decennium hebben transacties zich verplaatst van achterbankjes en straathoeken naar DM's en de online zwarte markt. Volgens de Global Drug Survey van 2019 is het aantal gebruikers dat drugs op het darkweb heeft gekocht sinds 2014 verdubbeld tot bijna 28,6 procent. Ondertussen onthulde het 'DM For Details'-rapport uit 2019 over de handel in sociale media door Volteface, een Britse organisatie voor schadebeperking, dat 24 procent van de jongeren drugs op sociale media had gezien. Rekening houdend met de relatieve nieuwheid van de technologie - het is pas in de afgelopen tien jaar dat we mobiel internet en platforms zoals Instagram en Spotify hadden - dit is een snelle vooruitgang.

Lees meer »

Veiliger 'online' in 2020?

Het begin van een nieuw jaar is het perfecte moment om met nieuwe voornemens te starten. Hoewel sommigen kiezen voor extra te gaan sporten of het leren van een derde taal, is het ook een gelegenheid om enkele wijzigingen aan te brengen in de manier waarop u omgaat met uw digitale apparatuur.

Lees meer »

Phishing verschuift steeds meer naar SMS en WhatsApp

In de eerste helft van 2019 is de schade door fraude in het betalingsverkeer als gevolg van phishing en bankpasfraude met ongeveer een derde toegenomen. Banken rapporteren de afgelopen maanden opvallend veel meldingen van klanten over phishing via mobiele berichtendiensten zoals SMS, WhatsApp en Messenger. Dat blijkt uit de fraudecijfers van Nederlandse banken die Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken verzamelen en rapporteren.

Lees meer »