Mobiel bankieren is inmiddels bij alle banken mogelijk. Handig en snel, want card-readers en TAN-codes zijn dan overbodig. U kunt internetbankieren en zelfs contactloos afrekenen met uw smartphone. Maar is het ook veilig? En hoe zit het met contactloos betalen met de pinpas?
Inloggen en geld overmaken met de mobiele app
Mobiel bankieren is geldzaken regelen via een app op uw tablet of smartphone. Anders dan bij internetbankieren doorloopt u geen 2-stapsverficatie: inloggen op de website en een unieke code invoeren die via SMS of cardreader beschikbaar is. Nee, de mobiele app werkt met maar 1 stap: met een een 4-, 5- of 6-cijferige mobiele pincode invoeren. De beveiliging is dus lager, en mede daardoor zijn de mogelijkheden ook beperkter. De meeste mobiele apps hanteren een lagere grens van wat u maximaal mag overmaken, dit verschilt per bank.
Ook zijn er een aantal banken waar u standaard alleen geld kunt overmaken naar bekende rekeningnummers, dus mensen die in uw adresboek staan, en nummers waar in de afgelopen periode al geld naar is overgemaakt via internetbankieren. Deze beperkingen worden wel langzaamaan minder naarmate de tijd vordert.
Andere mogelijkheden
Naast het controleren van uw saldo en het overmaken van geldbedragen bieden de apps van banken vaak andere mogelijkheden, zoals het inzien van creditcards en spaarrekeningen. Bij een groot aantal banken kunt u een incasso terugboeken, of uw giropas blokkeren in geval van diefstal. Ook kunt u uw pas aanzetten voor betalen buiten Europa, contactloos betalen aan- en uitzetten en de limieten verhogen en verlagen.
En dan nu de hamvraag: is het veilig?
Smartphones zijn zelden voorzien van een virusscanner en een TAN-code of cardreader is niet nodig. Is het dan wel veilig? Kunnen mensen de gegevens niet van uw telefoon stelen?
Het korte antwoord: ja, het is in principe net zo veilig als bankieren via de PC. Sterker nog, apps hebben op vlak van veiligheid een streepje voor omdat ze volledig door de bank zelf zijn geschreven. De code die achter apps zit, is veel diverser en specialistischer dan bij de websites die u via een browser laadt. Ze zijn dus juist moeilijker te hacken. Die variatie maakt de vertaalslag voor de cybercrimineel moeilijker en zorgt ervoor dat deze het vaak niet waard acht om voor één bepaalde applicatie een virus (malware) te gaan schrijven. Het is minder inspannend en winstgevender voor een crimineel om te proberen computers te hacken dan een telefoon.
Maar het hangt in hoge mate af van hoe u er zelf mee omgaat. Houd altijd het volgende in gedachten:
- Controleer uw bankrekening regelmatig. Eventuele vreemde of onterechte afschrijvingen heeft u dan snel in de gaten.
- Download altijd de nieuwste en officiële versie van de app via de App Store of Google Play Store
- Kies een pincode die niet makkelijk te raden is. Gebruik bijvoorbeeld niet uw geboortedatum
- Beveilig ook de smartphone zelf met een pincode
- Gebruik geen openbaar wifi-netwerk. Ook geen beveiligd netwerk. Doe het liever via 4/5G of uw wifi thuis
- Sluit de sessie altijd af na gebruik
- Installeer geen illegale apps op uw telefoon
- Verlaag het maximaal overboekbare bedrag. Gaat er iets mis, dan blijft de schade beperkt
- Trap niet in phishing-mails. In zo'n mail wordt u gevraagd op een link te klikken, zodat u op een nepwebsite komt die erg lijkt op de site van de bank. Op die website wordt u meestal gevraagd om uw gegevens en uw beveiligingscodes in te vullen
Contactloos betalen met een app op de smartphone
U kunt tegenwoordig ook betalen door uw smartphone tegen de betaalautomaat aan te houden. Banken bieden ook apps aan waarmee dit mogelijk is.
Betalen met de smartphone is relatief veilig. Het is dan wel belangrijk om de telefoon te beveiligen met bijvoorbeeld een pincode, wachtwoord of patroon. Voordat u de betaling uitvoert, moet u op uw mobiel een pincode invoeren. Zodra u dit heeft gedaan, gaat de klok tikken: u heeft 30 seconden om de betaling te voltooien. Houd uw telefoon even bij de betaalmachine en klaar is Kees. U kunt trouwens die pincode vaak ook uitzetten (voor transacties tot 50 euro) maar dat brengt natuurlijk risico's met zich mee. Maar zoals gezegd, als u uw telefoon toch beveiligt is er alsnog weinig aan de hand bij diefstal.
Dit kan met vrijwel iedere moderne telefoon, vanaf grofweg de generatie Samsung Galaxy S4 of Galaxy Note 3 en Apple iPhone 6 of nieuwer. De telefoon heeft een Near Field Communication (NFC) chip nodig. Check bij de fabrikant of uw telefoon aan deze eisen voldoet. Maar ook in een nieuwe SIMkaart wordt tegenwoordig standaard een NFC geplaatst, dus u hoeft niet eens een nieuw toestel te kopen. Vervolgens kunt u bij uw bank de app downloaden.
Het 'gevaar' van betalen met je smartphone zit hem in de kwetsbaarheid van software, zowel Android als de app. In onveilige apps, kon een aanvaller bijvoorbeeld het rekeningnummer van de ontvanger wijzigen. Tegenwoordig zou het echter een stuk veiliger zijn geworden.
Contactloos betalen met de pinpas
Bij contactloos betalen rekent u af door de betaalpas tegen de betaalautomaat te houden, zonder op een toets te drukken. Bedragen lager dan 25 euro rekent u af zonder pincode. Betalingen worden direct van de betaalrekening afgeschreven. Bedragen hoger dan 25 euro rekent u af met pincode.
U kunt niet meer dan 25 euro per keer afrekenen zonder pincode, en een limiet van 50 euro in korte termijn zonder pincode. Koopt u een worstenbroodje op het station van 1 euro, dan kan dit 50 keer. Bij de 51e poging moet u een pincode invoeren, tot de volgende 50 euro.
Hoe veilig is het?
Veilig, zo blijkt in de praktijk. Theoretisch bestaat de mogelijkheid om 25 tot 50 euro verliezen als u in fysiek contact komt met vreemden die kwaad in de zin hebben. Iemand met de juiste apparatuur die 'per ongeluk' tegen u opbotst. Dit alles bleek uit een test van de Consumentenbond.
Maar in de praktijk is dit tot op heden nooit gebeurd, stelt Betaalvereniging Nederland. Sterker nog: volgens de betaalvereniging draagt contactloos betalen juist bij aan de veiligheid. Want veruit de meeste schade door fraude met betaalpassen ontstaat door ouderwets shoulderen: eerst de pincode afkijken en daarna de betaalpas stelen. Met pincode en betaalpas kan de dief zijn gang gaan tot de betaalpas wordt geblokkeerd. Contactloos betalen helpt om juist die dominante vorm van fraude terug te dringen.
Sommige banken (zoals ABN Amro) verstrekken wel een speciaal hoesje om passen te beschermen tegen contactloos zakkenrollen. Bij bijna alle banken kunt u bovendien de functie van contactloos betalen met de pinpas aan- en uitzetten. Dat kan telefonisch en via internetbankieren.
Bron: youtube.com, consumentenbond.nl, plusonline.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Inschrijven voor wekelijkse nieuwsbrief
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer actueel cybercrime nieuws
Overzicht cyberaanvallen week 49-2021
Volvo raakt geheime data kwijt bij cyberaanval, 'ALPHV BlackCat' de meest geavanceerde ransomware van dit jaar en SP pleit voor invoering van meldplicht bij ransomware-aanvallen. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 187 week 49-2021
Het aantal mensen dat op een phishing-link klikt is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld, het botnet Glupteba groeit op sommige momenten met wel duizend nieuwe apparaten per dag en megaproces rond ‘cyberbunker’ nadert ontknoping. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 187.
Datalek nieuws en overzicht week 49-2021
Een datalek kan ernstige gevolgen hebben, soms worden levens totaal verwoest door dat er identiteit fraude mee gepleegd wordt.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 49-2021
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Megaproces rond ‘cyberbunker’ nadert ontknoping
Moet Herman Johan X. (62) uit Renkum écht jaren de cel in omdat hij de man was die online drugshandel en cyberaanvallen vanuit een bunker mogelijk maakte? Dat moet snel duidelijk worden na een megaproces van meer dan een jaar.
Zouden de medewerkers van een huisartsenpraktijk op een phishing-link klikken?
Om dit te testen stuurden de studenten van de Hogeschool Saxion een phishing-mail naar 189 huisartsen organisaties in Twente. De mail werd 102 keer geopend, er werd 73 keer op een link geklikt en 29 mensen vulden hun naw-gegevens in. “Het liet ons zien dat er nog een wereld te winnen is.”
Celstraffen tot 5,5 jaar geëist tegen Cyber criminele organisatie
Tegen vijf verdachten die door middel van phishing in ieder geval dertig ouderen in 2019 en 2020 beroofden van grote geldbedragen, heeft het Openbaar Ministerie gisteren celstraffen van één tot 5,5 jaar geëist. In totaal maakten de mannen, die volgens het OM een criminele organisatie vormden, ruim zeven ton aan geld buit.
Cyberinformanten gezocht
De meeste mensen kennen de term 'informant' van politieseries of Netflix-films, maar wat houdt deze belangrijke rol nu precies in? In dit artikel passeren de motieven en dilemma’s van een informant de revue en worden de werkzaamheden van het 'Team Criminele Inlichtingen' (TCI) bekeken.
“Het botnet Glupteba groeit op sommige momenten met wel duizend nieuwe apparaten per dag”
Google heeft actie ondernomen om een geavanceerd botnet te verstoren. Dit meldt Google in een blog. Het botnet, genaamd Glupteba, richt zich op machines van Windows en beschermt zichzelf door middel van blockchain-technologie. Google onderneemt zowel technische als juridische actie.
Zet accounts om van tweestapsverificatie via SMS naar authenticator app. Waarom?
Wegens het risico van sim-swapping doen zowel eindgebruikers als banken er verstandig aan om codes voor tweefactorauthenticatie (2FA of tweestapsverificatie), waarmee erop een account kan worden ingelogd, niet via sms te versturen, maar hiervoor een app te gebruiken. Dat adviseert het Europees Agentschap voor cyberbeveiliging (ENISA).
Cybercriminelen voeren steeds vaker cryptojacking aanvallen uit
Cybercriminelen voeren steeds vaker cryptojacking aanvallen uit. Dit blijkt uit de laatste dreigingsanalyse van G DATA CyberDefense. Aan de andere kant zijn het aantal cyberaanvallen in het derde kwartaal van 2021 verder gedaald.
Het aantal mensen dat op een phishing-link klikt is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld
Je zou zeggen dat met alle waarschuwingen over spam, phishing, mal- en ransomware bijna iedereen nu wel op zijn hoede is. Helaas stijgt het aantal slachtoffers van deze vormen van cybercrime nog altijd. En dan met name op mobiele devices. Dat blijkt ook uit het jaarlijkse Phishing Trends Rapport. Daarvoor zijn de afgelopen twaalf maanden gegevens geanalyseerd van 500.000 mobiele toestellen in 90 landen. Doordat we tegenwoordig meer internetten op mobiele toestellen, richten cybercriminelen hun aanvallen ook steeds vaker specifiek op mobiele gebruikers.