Bankieren en betalen via de smartphone is dat eigenlijk nog wel veilig?

Gepubliceerd op 11 februari 2022 om 15:00

Mobiel bankieren is inmiddels bij alle banken mogelijk. Handig en snel, want card-readers en TAN-codes zijn dan overbodig. U kunt internetbankieren en zelfs contactloos afrekenen met uw smartphone. Maar is het ook veilig? En hoe zit het met contactloos betalen met de pinpas?

Inloggen en geld overmaken met de mobiele app

Mobiel bankieren is geldzaken regelen via een app op uw tablet of smartphone. Anders dan bij internetbankieren doorloopt u geen 2-stapsverficatie: inloggen op de website en een unieke code invoeren die via SMS of cardreader beschikbaar is. Nee, de mobiele app werkt met maar 1 stap: met een een 4-, 5- of 6-cijferige mobiele pincode invoeren. De beveiliging is dus lager, en mede daardoor zijn de mogelijkheden ook beperkter. De meeste mobiele apps hanteren een lagere grens van wat u maximaal mag overmaken, dit verschilt per bank.

Ook zijn er een aantal banken waar u standaard alleen geld kunt overmaken naar bekende rekeningnummers, dus mensen die in uw adresboek staan, en nummers waar in de afgelopen periode al geld naar is overgemaakt via internetbankieren. Deze beperkingen worden wel langzaamaan minder naarmate de tijd vordert.

Andere mogelijkheden

Naast het controleren van uw saldo en het overmaken van geldbedragen bieden de apps van banken vaak andere mogelijkheden, zoals het inzien van creditcards en spaarrekeningen. Bij een groot aantal banken kunt u een incasso terugboeken, of uw giropas blokkeren in geval van diefstal. Ook kunt u uw pas aanzetten voor betalen buiten Europa, contactloos betalen aan- en uitzetten en de limieten verhogen en verlagen.

En dan nu de hamvraag: is het veilig?

Smartphones zijn zelden voorzien van een virusscanner en een TAN-code of cardreader is niet nodig. Is het dan wel veilig? Kunnen mensen de gegevens niet van uw telefoon stelen?

Het korte antwoord: ja, het is in principe net zo veilig als bankieren via de PC. Sterker nog, apps hebben op vlak van veiligheid een streepje voor omdat ze volledig door de bank zelf zijn geschreven. De code die achter apps zit, is veel diverser en specialistischer dan bij de websites die u via een browser laadt. Ze zijn dus juist moeilijker te hacken. Die variatie maakt de vertaalslag voor de cybercrimineel moeilijker en zorgt ervoor dat deze het vaak niet waard acht om voor één bepaalde applicatie een virus (malware) te gaan schrijven. Het is minder inspannend en winstgevender voor een crimineel om te proberen computers te hacken dan een telefoon.

Maar het hangt in hoge mate af van hoe u er zelf mee omgaat. Houd altijd het volgende in gedachten:

  • Controleer uw bankrekening regelmatig. Eventuele vreemde of onterechte afschrijvingen heeft u dan snel in de gaten.
  • Download altijd de nieuwste en officiële versie van de app via de App Store of Google Play Store
  • Kies een pincode die niet makkelijk te raden is. Gebruik bijvoorbeeld niet uw geboortedatum
  • Beveilig ook de smartphone zelf met een pincode
  • Gebruik geen openbaar wifi-netwerk. Ook geen beveiligd netwerk. Doe het liever via 4/5G of uw wifi thuis
  • Sluit de sessie altijd af na gebruik
  • Installeer geen illegale apps op uw telefoon
  • Verlaag het maximaal overboekbare bedrag. Gaat er iets mis, dan blijft de schade beperkt
  • Trap niet in phishing-mails. In zo'n mail wordt u gevraagd op een link te klikken, zodat u op een nepwebsite komt die erg lijkt op de site van de bank. Op die website wordt u meestal gevraagd om uw gegevens en uw beveiligingscodes in te vullen

Contactloos betalen met een app op de smartphone

U kunt tegenwoordig ook betalen door uw smartphone tegen de betaalautomaat aan te houden. Banken bieden ook apps aan waarmee dit mogelijk is.

Betalen met de smartphone is relatief veilig. Het is dan wel belangrijk om de telefoon te beveiligen met bijvoorbeeld een pincode, wachtwoord of patroon. Voordat u de betaling uitvoert, moet u op uw mobiel een pincode invoeren. Zodra u dit heeft gedaan, gaat de klok tikken: u heeft 30 seconden om de betaling te voltooien. Houd uw telefoon even bij de betaalmachine en klaar is Kees. U kunt trouwens die pincode vaak ook uitzetten (voor transacties tot 50 euro) maar dat brengt natuurlijk risico's met zich mee. Maar zoals gezegd, als u uw telefoon toch beveiligt is er alsnog weinig aan de hand bij diefstal.

Dit kan met vrijwel iedere moderne telefoon, vanaf grofweg de generatie Samsung Galaxy S4 of Galaxy Note 3 en Apple iPhone 6 of nieuwer. De telefoon heeft een Near Field Communication (NFC) chip nodig. Check bij de fabrikant of uw telefoon aan deze eisen voldoet. Maar ook in een nieuwe SIMkaart wordt tegenwoordig standaard een NFC geplaatst, dus u hoeft niet eens een nieuw toestel te kopen. Vervolgens kunt u bij uw bank de app downloaden.

Het 'gevaar' van betalen met je smartphone zit hem in de kwetsbaarheid van software, zowel Android als de app. In onveilige apps, kon een aanvaller bijvoorbeeld het rekeningnummer van de ontvanger wijzigen. Tegenwoordig zou het echter een stuk veiliger zijn geworden.

Contactloos betalen met de pinpas

Bij contactloos betalen rekent u af door de betaalpas tegen de betaalautomaat te houden, zonder op een toets te drukken. Bedragen lager dan 25 euro rekent u af zonder pincode. Betalingen worden direct van de betaalrekening afgeschreven. Bedragen hoger dan 25 euro rekent u af met pincode.

U kunt niet meer dan 25 euro per keer afrekenen zonder pincode, en een limiet van 50 euro in korte termijn zonder pincode. Koopt u een worstenbroodje op het station van 1 euro, dan kan dit 50 keer. Bij de 51e poging moet u een pincode invoeren, tot de volgende 50 euro.

Hoe veilig is het?

Veilig, zo blijkt in de praktijk. Theoretisch bestaat de mogelijkheid om 25 tot 50 euro verliezen als u in fysiek contact komt met vreemden die kwaad in de zin hebben. Iemand met de juiste apparatuur die 'per ongeluk' tegen u opbotst. Dit alles bleek uit een test van de Consumentenbond.

Maar in de praktijk is dit tot op heden nooit gebeurd, stelt Betaalvereniging Nederland. Sterker nog: volgens de betaalvereniging draagt contactloos betalen juist bij aan de veiligheid. Want veruit de meeste schade door fraude met betaalpassen ontstaat door ouderwets shoulderen: eerst de pincode afkijken en daarna de betaalpas stelen. Met pincode en betaalpas kan de dief zijn gang gaan tot de betaalpas wordt geblokkeerd. Contactloos betalen helpt om juist die dominante vorm van fraude terug te dringen.

Sommige banken (zoals ABN Amro) verstrekken wel een speciaal hoesje om passen te beschermen tegen contactloos zakkenrollen. Bij bijna alle banken kunt u bovendien de functie van contactloos betalen met de pinpas aan- en uitzetten. Dat kan telefonisch en via internetbankieren.

Bron: youtube.com, consumentenbond.nl, plusonline.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

Inschrijven voor wekelijkse nieuwsbrief

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer actueel cybercrime nieuws

Zeroday kwetsbaarheid in 'Secure Mobile Access apparaat'?!

De afgelopen jaren gingen steeds meer mensen thuiswerken. Door de coronapandemie is dit in een stroomversnelling geraakt. Vanuit huis werken brengt echter risico’s met zich mee. Op de werkvloer zijn tal van maatregelen genomen om veilig en verantwoord te werken, maar hoe zit dat thuis? Zorg dat u geen slachtoffer wordt van cybercriminelen en verzeker u en uw medewerkers van een goed beveiligd netwerk met de oplossingen van SonicWall.

Lees meer »

"In België en Duitsland is de verkoop van anonieme simkaarten verboden, in Nederland niet"

De verkrijgbaarheid van anonieme simkaarten hindert de aanpak van WhatsApp fraude, aldus de politie, die stelt dat een verbod zou helpen. Daarnaast ziet de politie graag dat WhatsApp het overnemen van accounts lastiger maakt. Criminelen wisten vorig jaar meer dan 13 miljoen euro via WhatsApp fraude stelen. De politie ontving vorig jaar ruim 25.000 aangiften van WhatsApp fraude, terwijl het er in 2019 nog 650 waren. In 2018 telde de politie nog 250 incidenten.

Lees meer »

Ransomware weekoverzicht 04-2021

Cybercriminelen presenteren nieuwe ransomware genaamd Egalyty, het Crisp Regional Health Services wordt het slachtoffer van een ransomware aanval en FBI neemt website NetWalker ransomware en 450.000 dollar losgeld in beslag. Hier het overzicht van de nieuwste ransomware vormen en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 143 (week 04-2021)

Twee mannen aangehouden die persoonsgegevens aanboden op Telegram, waarom online surveillance anno 2021 een permanentere rol moet krijgen binnen de opsporingsdiensten en internationale politieoperatie 'LadyBird' geslaagd. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 143. Nog niet ingeschreven voor deze gratis nieuwsbrief over cybercrime en darkweb? Schrijf je dan hier in.

Lees meer »

Zes aanhoudingen in darkweb onderzoek 'Ringwood'

De Politie heeft afgelopen dinsdag zes personen aangehouden die verdacht worden achter de darkweb market 'DutchMasters' te zitten. DutchMasters hield zich op het darkweb bezig met de productie, verkoop en distributie van harddrugs. De totale omzet van DutchMasters wordt geschat op tientallen miljoenen euro’s.

Lees meer »

Dreiging 'supply chain-aanvallen' wordt steeds groter

De dreiging van digitale 'supply chain-aanvallen' wordt steeds groter omdat partijen binnen hun keten, door toenemende digitalisering, globalisering en outsourcing, steeds meer informatie met elkaar delen. Dat is nodig om de keten efficiënt te kunnen laten functioneren, maar creëert ook risico’s.

Lees meer »

Betalen of een permanent bombardement aan DDoS-aanvallen

Het is de nachtmerrie van ieder bedrijf: servers, netwerken en zakelijke IT zijn niet beschikbaar vanwege een cyberaanval. Cybercriminaliteit maakt deel uit van het dagelijkse digitale leven en is een bloeiende economie geworden. De gevolgen voor getroffen bedrijven zijn kostbaar. Een recent onderzoek van Allianz-dochter AGCS laat zien hoe duur cybercriminaliteit kan zijn voor bedrijven. De verzekeraar analyseerde tussen 2015 tot 2020 1.736 cyber gerelateerde verzekeringsclaims, de kosten van deze claims bedroegen maar liefst 660 miljoen euro. Volgens de verzekeraar kwamen de claims met name voort uit ransomware- en DDoS aanvallen.

Lees meer »