In 2021 kregen organisaties in totaal 50% meer wekelijkse cyberaanvallen te verduren dan in 2020. De onderwijs-/onderzoekssector was de meest aangevallen sector, met gemiddeld 1605 wekelijkse aanvallen, een stijging van 75%. Overheid/defensie zag een gemiddelde van 1.136 wekelijkse aanvallen (47% toename).
Gemiddelde wekelijkse aanvallen per organisatie per branche 2021, vergeleken met 2020.
Security Report van het Check Point Research
Dit blijkt uit het 2022 Security Report van het Check Point Research (CPR). Het rapport beschrijft de belangrijkste aanvalsvectoren en technieken waarvan CPR in 2021 getuige is geweest. De belangrijkste hoogtepunten uit het rapport zijn onder meer de terugkeer van Emotet, scheuren in het ransomware-ecosysteem en kwetsbaarheden in cloudservices. Botnets waren wereldwijd de leidende aanvalscategorie, gevolgd door infostealers en cryptominers. CPR benadrukt de noodzaak van meer samenhangende beveiliging na de Log4J-exploits in december en recente arrestaties door REvil.
Andere opvallende cijfers uit het rapport zijn:
- Communicatie zag gemiddeld 1.079 wekelijkse aanvallen (51% toename)
- Softwareleveranciers kenden de grootste groei in aanvallen op jaarbasis (146%)
- Botnets waren wereldwijd de leidende aanvalscategorie, gevolgd door infostealers en cryptominers.
Supply chain-aanvallen
De beruchte SolarWinds-aanval legde de basis voor supply chain-aanvallen. In 2021 waren er talloze geavanceerde aanvallen zoals Codecov in april en Kaseya in juli, met als afsluiting de Log4j-kwetsbaarheid die in december aan het licht kwam. De opvallende impact die door één kwetsbaarheid in een open-sourcebibliotheek wordt bereikt, toont het grote risico voor softwaretoeleveringsketens aan.
In 2021 nam het aantal aanvallen op kritieke infrastructuur toe, wat leidde tot een enorme verstoring van het dagelijkse leven van individuen en in sommige gevallen zelfs hun gevoel van fysieke veiligheid bedreigde.
Clouddiensten onder vuur
Kwetsbaarheden bij cloudproviders werden in 2021 veel alarmerender dan voorheen. Door de kwetsbaarheden die het hele jaar door werden blootgelegd, konden aanvallers willekeurige code uitvoeren, escaleren naar rootrechten, toegang krijgen tot grote hoeveelheden privé-inhoud en zelfs tussen verschillende omgevingen schakelen.
Bedreigingsactoren gebruikten steeds vaker smishing (sms-phishing) voor de verspreiding van malware en hebben ze aanzienlijke inspanningen geleverd om sociale media-accounts te hacken om toegang te krijgen tot mobiele apparaten. De verdere digitalisering van de banksector in 2021 leidde tot de introductie van verschillende apps die zijn ontworpen om persoonlijke interacties te beperken, en die hebben op hun beurt geleid tot de verspreiding van nieuwe bedreigingen.
Scheuren in het ransomware-ecosysteem
Regeringen en wetshandhavingsinstanties veranderden hun standpunt over georganiseerde ransomware-groepen in 2021 en veranderden van preventieve en reactieve maatregelen in proactieve offensieve operaties tegen de ransomware-exploitanten, hun fondsen en ondersteunende infrastructuur.
Een van de gevaarlijkste en beruchtste botnets in de geschiedenis is terug: Emotet. Sinds Emotet's terugkeer in november, constateerde CPR dat de activiteit van de malware ten minste 50% was van het niveau dat werd waargenomen in januari 2021, kort voor de eerste verwijdering. Deze stijgende trend zette zich in december voort met verschillende eindejaarsaanvallen en houdt naar verwachting tot ver in 2022 aan. In ieder geval tot de volgende verwijderingspoging.
'Gegroeid en verfijnder'
“Bedreigingsactoren zijn gegroeid en worden verfijnder. Dit culmineerde in de uitbuiting van de Log4j-kwetsbaarheid en het enorme risiconiveau dat inherent is aan softwaretoeleveringsketens naar voren bracht. Ook zagen we dat cloudservices werden aangevallen, bedreigingsactoren hun focus op mobiele apparaten vergrootten en de heropleving van een van de gevaarlijkste botnets in de geschiedenis. Maar het is niet allemaal kommer en kwel. We zagen scheuren in het ransomware-ecosysteem in 2021 groter worden, toen regeringen en wetshandhavingsinstanties over de hele wereld besloten harder op te treden tegen met name ransomware-groepen. In plaats van te vertrouwen op reactieve en corrigerende maatregelen, hebben sommige schokkende gebeurtenissen regeringen doen beseffen dat ze een meer proactieve benadering moesten volgen om cyberrisico's aan te pakken. Diezelfde filosofie geldt ook voor bedrijven, die het zich niet langer kunnen veroorloven om een onsamenhangende, afgezonderde, reactionaire benadering te hanteren bij het omgaan met dreigingen. Ze hebben 360-graden zichtbaarheid, realtime dreigingsinformatie en een beveiligingsinfrastructuur nodig die op een effectieve, gecombineerde manier kan worden gemobiliseerd”, aldus Maya Horowitz, VP Research bij Check Point Software.
Gedetailleerd overzicht van het landschap
Het Cyber Security Report 2022 geeft een gedetailleerd overzicht van het landschap van cyberdreigingen en aanbevelingen om de volgende cyberpandemie te voorkomen. Deze bevindingen zijn gebaseerd op gegevens van Check Point Software's ThreatCloud Intelligence tussen januari en december 2021, en benadrukken de belangrijkste tactieken die cybercriminelen gebruiken om bedrijven aan te vallen. De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: checkpoint.com, dutchitchannel.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Actuele aanvallen overzicht per dag
Meer rapporten bekijken of downloaden
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer actueel cybercrime nieuws
Overzicht cyberaanvallen week 05-2022
Cyberaanval legt aanvoer van bananen en kiwi’s lam in Antwerpse haven, olieterminal Terneuzen kampt met laad- en losproblemen na cyberaanval en een blik op de nieuwe Sugar ransomware die zich richt op consumenten. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 195 week 05-2022
Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk, insider threats met 34% gestegen in 2021 en aantal cyberaanvallen op onderwijs en onderzoekssector gestegen met 75%. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 195.
Datalek nieuws en overzicht week 05-2022
Een datalek kan ernstige gevolgen hebben, soms worden levens totaal verwoest door dat er identiteit fraude mee gepleegd wordt.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Man die wapen wilde kopen op het Darkweb hoort eis OM
Het Openbaar Ministerie eist tegen een 45-jarige Delfzijlster een half jaar celstraf, waarvan de helft voorwaardelijk. Na een tip van de Australische politie liep de verdachte tegen de lamp toen hij een illegaal wapen wilde kopen.
Spoofing: ‘Twee soorten slachtoffers, de mensen die gebeld worden, en de mensen die hun telefoonnummer misbruikt zien worden’
Hoe kunnen criminelen vanuit het echte nummer van jouw bank bellen? En, nog veel belangrijker, hoe zorg je ervoor dat je niet in hun val trapt? Dit moet je weten over spoofing, een veelvoorkomende vorm van telefonische oplichting.
"Waarschuwing Nederlandse bedrijven in de vitale sector"
De cyberaanval op de Duitse tak van Shell, moet een waarschuwing zijn voor Nederlandse bedrijven in de vitale sector. We mogen niet denken dat we in ons land alles voor elkaar hebben op het gebied van cybersecurity. Nederlandse bedrijven die actief zijn in de essentiële sector moeten weerbaarder worden gemaakt tegen digitale dreigingen.
Aantal cyberaanvallen op onderwijs en onderzoekssector gestegen met 75%
In 2021 kregen organisaties in totaal 50% meer wekelijkse cyberaanvallen te verduren dan in 2020. De onderwijs-/onderzoekssector was de meest aangevallen sector, met gemiddeld 1605 wekelijkse aanvallen, een stijging van 75%. Overheid/defensie zag een gemiddelde van 1.136 wekelijkse aanvallen (47% toename).
Zeventien jarig meisje aangehouden voor bankhelpdesk fraude - “De buit bedroeg zeker 44.000 euro”
Dank voor het delen, meisje van 17 is herkend
Insider threats met 34% gestegen in 2021
Een freelancer die per ongeluk een mailtje met gevoelige informatie naar de verkeerde persoon stuurt, een ontslagen werknemer die uit wraak belangrijke informatie doorspeelt aan een concurrent, of een cybercrimineel die toegang verkrijgt tot het e-mailaccount van iemand van de financiële afdeling. Dit zijn alle drie vormen van insider threats die grote schade kunnen betekenen voor de betrokken organisaties. Hoe groot die schade is, blijkt uit nieuw onderzoek van Proofpoint.
Ik ben opgelicht, ik wil mijn geld terug! Kan dat?
Sinds begin 2021 is er een procedure om de gegevens van een oplichter op te vragen bij je bank. Hoe werkt dat en hoe krijg je je geld terug?
Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.