In 2021 kregen organisaties in totaal 50% meer wekelijkse cyberaanvallen te verduren dan in 2020. De onderwijs-/onderzoekssector was de meest aangevallen sector, met gemiddeld 1605 wekelijkse aanvallen, een stijging van 75%. Overheid/defensie zag een gemiddelde van 1.136 wekelijkse aanvallen (47% toename).
Gemiddelde wekelijkse aanvallen per organisatie per branche 2021, vergeleken met 2020.
Security Report van het Check Point Research
Dit blijkt uit het 2022 Security Report van het Check Point Research (CPR). Het rapport beschrijft de belangrijkste aanvalsvectoren en technieken waarvan CPR in 2021 getuige is geweest. De belangrijkste hoogtepunten uit het rapport zijn onder meer de terugkeer van Emotet, scheuren in het ransomware-ecosysteem en kwetsbaarheden in cloudservices. Botnets waren wereldwijd de leidende aanvalscategorie, gevolgd door infostealers en cryptominers. CPR benadrukt de noodzaak van meer samenhangende beveiliging na de Log4J-exploits in december en recente arrestaties door REvil.
Andere opvallende cijfers uit het rapport zijn:
- Communicatie zag gemiddeld 1.079 wekelijkse aanvallen (51% toename)
- Softwareleveranciers kenden de grootste groei in aanvallen op jaarbasis (146%)
- Botnets waren wereldwijd de leidende aanvalscategorie, gevolgd door infostealers en cryptominers.
Supply chain-aanvallen
De beruchte SolarWinds-aanval legde de basis voor supply chain-aanvallen. In 2021 waren er talloze geavanceerde aanvallen zoals Codecov in april en Kaseya in juli, met als afsluiting de Log4j-kwetsbaarheid die in december aan het licht kwam. De opvallende impact die door één kwetsbaarheid in een open-sourcebibliotheek wordt bereikt, toont het grote risico voor softwaretoeleveringsketens aan.
In 2021 nam het aantal aanvallen op kritieke infrastructuur toe, wat leidde tot een enorme verstoring van het dagelijkse leven van individuen en in sommige gevallen zelfs hun gevoel van fysieke veiligheid bedreigde.
Clouddiensten onder vuur
Kwetsbaarheden bij cloudproviders werden in 2021 veel alarmerender dan voorheen. Door de kwetsbaarheden die het hele jaar door werden blootgelegd, konden aanvallers willekeurige code uitvoeren, escaleren naar rootrechten, toegang krijgen tot grote hoeveelheden privé-inhoud en zelfs tussen verschillende omgevingen schakelen.
Bedreigingsactoren gebruikten steeds vaker smishing (sms-phishing) voor de verspreiding van malware en hebben ze aanzienlijke inspanningen geleverd om sociale media-accounts te hacken om toegang te krijgen tot mobiele apparaten. De verdere digitalisering van de banksector in 2021 leidde tot de introductie van verschillende apps die zijn ontworpen om persoonlijke interacties te beperken, en die hebben op hun beurt geleid tot de verspreiding van nieuwe bedreigingen.
Scheuren in het ransomware-ecosysteem
Regeringen en wetshandhavingsinstanties veranderden hun standpunt over georganiseerde ransomware-groepen in 2021 en veranderden van preventieve en reactieve maatregelen in proactieve offensieve operaties tegen de ransomware-exploitanten, hun fondsen en ondersteunende infrastructuur.
Een van de gevaarlijkste en beruchtste botnets in de geschiedenis is terug: Emotet. Sinds Emotet's terugkeer in november, constateerde CPR dat de activiteit van de malware ten minste 50% was van het niveau dat werd waargenomen in januari 2021, kort voor de eerste verwijdering. Deze stijgende trend zette zich in december voort met verschillende eindejaarsaanvallen en houdt naar verwachting tot ver in 2022 aan. In ieder geval tot de volgende verwijderingspoging.
'Gegroeid en verfijnder'
“Bedreigingsactoren zijn gegroeid en worden verfijnder. Dit culmineerde in de uitbuiting van de Log4j-kwetsbaarheid en het enorme risiconiveau dat inherent is aan softwaretoeleveringsketens naar voren bracht. Ook zagen we dat cloudservices werden aangevallen, bedreigingsactoren hun focus op mobiele apparaten vergrootten en de heropleving van een van de gevaarlijkste botnets in de geschiedenis. Maar het is niet allemaal kommer en kwel. We zagen scheuren in het ransomware-ecosysteem in 2021 groter worden, toen regeringen en wetshandhavingsinstanties over de hele wereld besloten harder op te treden tegen met name ransomware-groepen. In plaats van te vertrouwen op reactieve en corrigerende maatregelen, hebben sommige schokkende gebeurtenissen regeringen doen beseffen dat ze een meer proactieve benadering moesten volgen om cyberrisico's aan te pakken. Diezelfde filosofie geldt ook voor bedrijven, die het zich niet langer kunnen veroorloven om een onsamenhangende, afgezonderde, reactionaire benadering te hanteren bij het omgaan met dreigingen. Ze hebben 360-graden zichtbaarheid, realtime dreigingsinformatie en een beveiligingsinfrastructuur nodig die op een effectieve, gecombineerde manier kan worden gemobiliseerd”, aldus Maya Horowitz, VP Research bij Check Point Software.
Gedetailleerd overzicht van het landschap
Het Cyber Security Report 2022 geeft een gedetailleerd overzicht van het landschap van cyberdreigingen en aanbevelingen om de volgende cyberpandemie te voorkomen. Deze bevindingen zijn gebaseerd op gegevens van Check Point Software's ThreatCloud Intelligence tussen januari en december 2021, en benadrukken de belangrijkste tactieken die cybercriminelen gebruiken om bedrijven aan te vallen. De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: checkpoint.com, dutchitchannel.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Actuele aanvallen overzicht per dag
Meer rapporten bekijken of downloaden
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer actueel cybercrime nieuws
Datalek overzicht week 46-2019
Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
Apeldoornse it'er via phishing voor 28.000 euro opgelicht
Criminelen gaan online steeds sluwer te werk. Dat blijkt wel uit het schrijnende verhaal van fraudeslachtoffer Frans Hulleman uit Apeldoorn. Hij werd slachtoffer van phishing en spoofing. De 58-jarige IT'er is vorige maand via phishing voor 28.000 euro opgelicht. Op 11 oktober kreeg Hulleman, zogenoemd scrum master bij het Kadaster, een mailtje van zijn bank ABN Amro. Althans, dat dácht hij. ,,Het zag er heel echt uit’’, vertelt hij. Hulleman werd door het zogenaamde ‘cyber security team’ van zijn bank verzocht via een link in de mail in te loggen op zijn bankaccount om zo een overschrijving tegen te gaan. ,,Ik heb op een linkje in de mail geklikt. Achteraf gezien het stomste wat ik ooit heb gedaan.’’
Cybercriminelen wonen niet altijd om de hoek
Hackende pubers en doorgewinterde internetcriminelen: het cybercrime-team van de politie heeft er zijn handen vol aan. “Bedrijf had net zonder te weten 600.000 euro overgemaakt aan criminelen.”
Zorgverzekeraars waarschuwen voor valse mailtjes: klik niet op de link
CZ en Zilveren Kruis waarschuwen voor spookfacturen, waarbij cybercriminelen uit hun naam klanten geld afhandig proberen te maken. Verzekerden worden in valse e-mails en sms’jes gewezen op een betalingsachterstand en gevraagd het bedrag zo snel mogelijk over te maken. “Trap er alsjeblieft niet in. Klik niet zomaar op de betaallink’’, roepen de zorgverzekeraars in koor.
Drugshandelaar ‘Dark Web’ pleit schuldig aan witwassen
Een drugshandelaar uit Ohio heeft zich schuldig gemaakt aan het in twee jaar tijd.
De belangrijkste cyberdreigingen voor 2020
Het dreigingslandschap blijft zich ontwikkelen. Cybercriminelen zetten in toenemende mate in op ransomware. Ook blijven cyberaanvallen onder de radar doordat gebruik wordt gemaakt van kwaadaardige Android-apps. In andere gevallen maken aanvallers misbruik van misconfiguratie in de cloud en misbruik van machine learning.
Nieuwsbrief 79 (week 45-2019) #CCINL | www.cybercrimeinfo.nl
#CCINL | "Samen voor veiligheid”
PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 45-2019
Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.
Datalek overzicht week 45-2019
Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
Chinese hackers richten zich op sms-berichten met een nieuwe vorm van malware
Aangenomen wordt dat een Chinese, door de staat gesponsorde hackinggroep achter een nieuwe vorm van malware zit die zich richt op sms-berichten op servers van telecommunicatiebedrijven.
Seks, naaktfoto's (en misbruik) zijn "big business" op Snapchat
Apps als Snapchat, dat draait om het uitwisselen van foto's en video's, zijn een lucratieve markt voor de porno-industrie en oplichters. De drempel om ook seksueel getinte foto's door te sturen is erg laag en daarvan wordt misbruik gemaakt. In Nederland zijn 8 jongeren opgepakt omdat ze mensen hadden afgeperst die hen naaktfoto’s via Snapchat stuurden. De jongeren hadden zich uitgegeven voor iemand anders. Hoe gaat dat in zijn werk?
Medische gegevens grotere goudmijn voor cybercriminelen dan creditcards
Het stelen van medische gegevens via hacken van zorginstellingen en universiteiten is lucratievere handel.