Aantal cyberaanvallen op onderwijs en onderzoekssector gestegen met 75%

Gepubliceerd op 3 februari 2022 om 15:00

In 2021 kregen organisaties in totaal 50% meer wekelijkse cyberaanvallen te verduren dan in 2020. De onderwijs-/onderzoekssector was de meest aangevallen sector, met gemiddeld 1605 wekelijkse aanvallen, een stijging van 75%. Overheid/defensie zag een gemiddelde van 1.136 wekelijkse aanvallen (47% toename).

Gemiddelde wekelijkse aanvallen per organisatie per branche 2021, vergeleken met 2020.

Security Report van het Check Point Research

Dit blijkt uit het 2022 Security Report van het Check Point Research (CPR). Het rapport beschrijft de belangrijkste aanvalsvectoren en technieken waarvan CPR in 2021 getuige is geweest. De belangrijkste hoogtepunten uit het rapport zijn onder meer de terugkeer van Emotet, scheuren in het ransomware-ecosysteem en kwetsbaarheden in cloudservices. Botnets waren wereldwijd de leidende aanvalscategorie, gevolgd door infostealers en cryptominers. CPR benadrukt de noodzaak van meer samenhangende beveiliging na de Log4J-exploits in december en recente arrestaties door REvil.

Andere opvallende cijfers uit het rapport zijn:

  • Communicatie zag gemiddeld 1.079 wekelijkse aanvallen (51% toename)
  • Softwareleveranciers kenden de grootste groei in aanvallen op jaarbasis (146%)
  • Botnets waren wereldwijd de leidende aanvalscategorie, gevolgd door infostealers en cryptominers.

Supply chain-aanvallen

De beruchte SolarWinds-aanval legde de basis voor supply chain-aanvallen. In 2021 waren er talloze geavanceerde aanvallen zoals Codecov in april en Kaseya in juli, met als afsluiting de Log4j-kwetsbaarheid die in december aan het licht kwam. De opvallende impact die door één kwetsbaarheid in een open-sourcebibliotheek wordt bereikt, toont het grote risico voor softwaretoeleveringsketens aan.
In 2021 nam het aantal aanvallen op kritieke infrastructuur toe, wat leidde tot een enorme verstoring van het dagelijkse leven van individuen en in sommige gevallen zelfs hun gevoel van fysieke veiligheid bedreigde.

Clouddiensten onder vuur

Kwetsbaarheden bij cloudproviders werden in 2021 veel alarmerender dan voorheen. Door de kwetsbaarheden die het hele jaar door werden blootgelegd, konden aanvallers willekeurige code uitvoeren, escaleren naar rootrechten, toegang krijgen tot grote hoeveelheden privé-inhoud en zelfs tussen verschillende omgevingen schakelen.
Bedreigingsactoren gebruikten steeds vaker smishing (sms-phishing) voor de verspreiding van malware en hebben ze aanzienlijke inspanningen geleverd om sociale media-accounts te hacken om toegang te krijgen tot mobiele apparaten. De verdere digitalisering van de banksector in 2021 leidde tot de introductie van verschillende apps die zijn ontworpen om persoonlijke interacties te beperken, en die hebben op hun beurt geleid tot de verspreiding van nieuwe bedreigingen.

Scheuren in het ransomware-ecosysteem

Regeringen en wetshandhavingsinstanties veranderden hun standpunt over georganiseerde ransomware-groepen in 2021 en veranderden van preventieve en reactieve maatregelen in proactieve offensieve operaties tegen de ransomware-exploitanten, hun fondsen en ondersteunende infrastructuur.
Een van de gevaarlijkste en beruchtste botnets in de geschiedenis is terug: Emotet. Sinds Emotet's terugkeer in november, constateerde CPR dat de activiteit van de malware ten minste 50% was van het niveau dat werd waargenomen in januari 2021, kort voor de eerste verwijdering. Deze stijgende trend zette zich in december voort met verschillende eindejaarsaanvallen en houdt naar verwachting tot ver in 2022 aan. In ieder geval tot de volgende verwijderingspoging.

'Gegroeid en verfijnder'

“Bedreigingsactoren zijn gegroeid en worden verfijnder. Dit culmineerde in de uitbuiting van de Log4j-kwetsbaarheid en het enorme risiconiveau dat inherent is aan softwaretoeleveringsketens naar voren bracht. Ook zagen we dat cloudservices werden aangevallen, bedreigingsactoren hun focus op mobiele apparaten vergrootten en de heropleving van een van de gevaarlijkste botnets in de geschiedenis. Maar het is niet allemaal kommer en kwel. We zagen scheuren in het ransomware-ecosysteem in 2021 groter worden, toen regeringen en wetshandhavingsinstanties over de hele wereld besloten harder op te treden tegen met name ransomware-groepen. In plaats van te vertrouwen op reactieve en corrigerende maatregelen, hebben sommige schokkende gebeurtenissen regeringen doen beseffen dat ze een meer proactieve benadering moesten volgen om cyberrisico's aan te pakken. Diezelfde filosofie geldt ook voor bedrijven, die het zich niet langer kunnen veroorloven om een onsamenhangende, afgezonderde, reactionaire benadering te hanteren bij het omgaan met dreigingen. Ze hebben 360-graden zichtbaarheid, realtime dreigingsinformatie en een beveiligingsinfrastructuur nodig die op een effectieve, gecombineerde manier kan worden gemobiliseerd”, aldus Maya Horowitz, VP Research bij Check Point Software.

Gedetailleerd overzicht van het landschap

Het Cyber Security Report 2022 geeft een gedetailleerd overzicht van het landschap van cyberdreigingen en aanbevelingen om de volgende cyberpandemie te voorkomen. Deze bevindingen zijn gebaseerd op gegevens van Check Point Software's ThreatCloud Intelligence tussen januari en december 2021, en benadrukken de belangrijkste tactieken die cybercriminelen gebruiken om bedrijven aan te vallen. De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.

2022 Security Report 01 24 22
PDF – 6,6 MB 167 downloads

Bron: checkpoint.com, dutchitchannel.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

Actuele aanvallen overzicht per dag

Meer rapporten bekijken of downloaden

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer actueel cybercrime nieuws

Maatregelen tegen 'Spoofing' en 'Smishing'

Staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken heeft maatregelen aangekondigd om telefoon spoofing en smishing tegen te gaan. Bij telefoon spoofing en smishing (sms-phishing) geven oplichters vaak een ander nummer door dan waarvandaan wordt gebeld of het bericht van afkomstig is. Slachtoffers kunnen daardoor denken dat het om een gesprek of bericht van de bank gaat.

Lees meer »

“Als een producent software heeft aangeboden die vervolgens niet voldoet aan de digitale veiligheidseisen, is hij mogelijk aansprakelijk op grond van wanprestatie”

Gebruikers kunnen de software-ontwikkelaar aansprakelijk stellen voor de schade die een hacker heeft toegebracht als blijkt dat de cybersecurity niet op orde is. Als het product niet voldoet aan de digitale veiligheidseisen, kan de fabrikant of verkoper van de software aangeklaagd worden op grond van wanprestatie. Er zijn echter wel de nodige juridische en economische barrières die het verhalen van de schade complex maken.

Lees meer »

Ransomware weekoverzicht 50-2020

De gemeente Hof van Twente is nog steeds aan het worstelen met het opstarten van de systemen na een ransomware aanval. Ransomware aanvallen richten zich op bedrijven, het onderwijs en de gezondheidszorg en leidde tot sluitingen van scholen. Hier het overzicht van nieuwe ransomware vormen en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Digitale fraude en oplichting meldingen week 50-2020

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Liever anoniem? Klik dan hier.

Lees meer »