Een freelancer die per ongeluk een mailtje met gevoelige informatie naar de verkeerde persoon stuurt, een ontslagen werknemer die uit wraak belangrijke informatie doorspeelt aan een concurrent, of een cybercrimineel die toegang verkrijgt tot het e-mailaccount van iemand van de financiële afdeling. Dit zijn alle drie vormen van insider threats die grote schade kunnen betekenen voor de betrokken organisaties. Hoe groot die schade is, blijkt uit nieuw onderzoek van Proofpoint.
Interne dreigingen
Uit het nieuwste 2022 'Cost of Insider Threats Global Report' blijkt namelijk dat dergelijke bedreigingen jaarlijks een kostenpost van 15,4 miljoen dollar met zich meebrengen voor bedrijven. Vooral nalatige insiders zijn een probleem voor organisaties. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor 56 procent van de incidenten. Verder is het aantal gevallen waarbij inloggegevens worden gestolen bijna verdubbeld.
In 2022 Cost of Insider Threats Global Report brengt Proofpoint de kosten en trends in kaart die te maken hebben met nalatige, gecompromitteerde en kwaadwillende insiders. Uit het rapport blijkt dat getroffen organisaties gemiddeld 15,4 miljoen dollar (omgerekend 13,6 miljoen euro) per jaar kwijt zijn om insider threats te verhelpen. Dit is een stijging van 34 procent ten opzichte van 2020. Bovendien duurt het gemiddeld 85 dagen om elk incident onder controle te krijgen.
Het rapport toont aan dat de frequentie en kosten als gevolg van insider threats in de afgelopen twee jaar flink zijn toegenomen. Dit geldt voor alle drie de soorten insider threats:
-
Onzorgvuldige of nalatige werknemers
-
Criminele of kwaadwillende insiders
-
Diefstal van vertrouwelijke informatie door cybercriminelen.
“Het grotendeels werken op afstand en hybride werken in aanloop naar 'The Great Resignation' heeft het risico op incidenten met insider threats vergroot. Veel mensen hebben namelijk ontslag genomen bij hun werkgever en belangrijke informatie met zich meegenomen”, zegt Ryan Kalember, executive vice president cybersecurity strategy bij Proofpoint. “Bovendien zijn insiders, zoals werknemers, freelancers en externe leveranciers, een aantrekkelijk doelwit voor cybercriminelen. Zij hebben namelijk vaak toegang tot kritieke systemen, gegevens en infrastructuur. Aangezien werknemers zich vaak in de frontlinie van cyberaanvallen bevinden, raden we een gelaagde verdediging aan. Deze moet onder meer een specifieke oplossing voor insider threat management en gedegen training in beveiligingsbewustzijn omvatten om de beste bescherming te bieden tegen dit soort risico's.”
De belangrijkste bevindingen uit het rapport
-
Insider threats kosten getroffen organisaties jaarlijks gemiddeld 15,4 miljoen dollar
Een stijging van 34 procent ten opzichte van de 11,45 miljoen dollar in 2020.
-
Het totale aantal incidenten is in slechts twee jaar tijd met maar liefst 44 procent gestegen
De frequentie van incidenten per bedrijf is ook gestegen: 67 procent van de bedrijven heeft te maken met tussen de 21 en meer dan 40 incidenten per jaar, tegenover 60 procent in 2020.
-
De nalatige insider is de hoofdoorzaak van de meeste incidenten
56% van de gemelde incidenten met insider threats was het gevolg van een onzorgvuldige werknemer of freelancer, wat gemiddeld 484.931 dollar per incident kostte. Dit kan het gevolg zijn van allerlei factoren, waaronder het niet beveiligen van apparaten, het niet opvolgen van beveiligingsbeleid of het vergeten van patches en upgrades.
-
Kwaadwillende of criminele insiders waren verantwoordelijk voor 1 op de 4 incidenten (26%), met een gemiddelde kostenpost van 648.062 dollar per incident
Kwaadwillende insiders zijn werknemers die hun toegang gebruiken voor schadelijke, onethische of illegale activiteiten. Omdat werknemers in de huidige 'work-from-anywhere'-cultuur steeds vaker toegang hebben tot onnodig veel gegevens, zijn kwaadwillende insiders moeilijker op te sporen dan externe aanvallers of hackers.
-
Diefstal van inloggegevens is bijna verdubbeld sinds het laatste onderzoek
Met een gemiddelde van 804.997 dollar per incident kost diefstal van inloggegevens het meeste geld om op te lossen. Het doel van de cybercrimineel is om de gestolen inloggegevens te gebruiken om toegang te krijgen tot kritieke gegevens en informatie. In totaal ging het bij gemiddeld 1.247 incidenten (oftewel 18%) om cybercriminelen die inloggegevens stalen.
-
Ten opzichte van het vorige onderzoek duurt het langer om een incident met insiders op te lossen
Gemiddeld duurt het bijna drie maanden (85 dagen) om een insider threat onder controle te krijgen, tegenover 77 dagen in het vorige onderzoek. Incidenten die langer dan 90 dagen duurden, kosten organisaties 17,19 miljoen dollar op jaarbasis, terwijl incidenten die minder dan 30 dagen duurden, gemiddeld 11,23 miljoen dollar kosten.
-
Financiële diensten en professionele diensten kennen de hoogste gemiddelde kosten
De gemiddelde kosten voor financiële diensten bedragen 21,25 miljoen dollar en voor professionele diensten 18,65 miljoen dollar. Onder dergelijke diensten vallen allerlei bedrijven, waaronder accountants, consultants en professionele dienstverleners.
-
De grootte van de organisatie beïnvloedt de kosten per incident
Grote organisaties met meer dan 75.000 werknemers gaven het afgelopen jaar gemiddeld 22,68 miljoen dollar uit om insider threats tegen te gaan. Kleinere organisaties met minder dan 500 werknemers gaven gemiddeld 8,13 miljoen dollar uit om de gevolgen van een incident met insiders te bestrijden.
-
Noord-Amerikaanse bedrijven betalen relatief het meest om insider threats aan te pakken
De kosten om insider threats tegen te gaan over een periode van 12 maanden waren gemiddeld 15,4 miljoen dollar. Noord-Amerikaanse bedrijven gaven echter gemiddeld 17,53 miljoen dollar uit. Europese bedrijven hadden de op een na hoogste kosten met 15,44 miljoen dollar.
Vijf signalen dat bedrijven een verhoogd risico lopen
- Medewerkers die wetten, mandaten of regelgeving met betrekking tot hun werk en die van invloed zijn op de beveiliging van de organisatie niet volledig begrijpen of kunnen toepassen.
- Medewerkers die niet weten hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de apparaten die ze gebruiken (zowel bedrijfsapparaten als BYOD-apparaten) te allen tijde zijn beveiligd.
- Medewerkers die zeer vertrouwelijke gegevens sturen naar een onbeveiligde locatie in de cloud, waardoor de organisatie aan risico's wordt blootgesteld.
- Medewerkers die het beveiligingsbeleid van een bedrijf schenden om taken te vereenvoudigen.
- Medewerkers die een bedrijf aan risico's blootstellen omdat ze apparaten en diensten niet patchen en upgraden naar de nieuwste versies.
De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: proofpoint.com, beveiligingswereld.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Actuele aanvallen overzicht per dag
Meer rapporten bekijken of downloaden
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer actueel cybercrime nieuws
In Nederland zijn nog 1600 Exchange servers kwetsbaar voor aanvallen!
Het is een pittige tijd in cybersecurity land. Misschien wel de zwaarste ooit. Alleen al in de afgelopen drie maanden zijn er meer dan twaalf zero-days ontdekt waarbij talloze organisaties over de hele wereld zijn getroffen.
Ransomware weekoverzicht 10-2021
Ransomware valt nu Microsoft Exchange-servers aan met ProxyLogon-exploits, Microsoft Exchange-servers doelwit van DearCry-ransomware en politie lanceert speciale taskforce om ransomware te bestrijden. Hier het overzicht van de nieuwste ransomware vormen en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 149 (week 10-2021)
Microsoft Exchange cyberaanvallen wereldwijd in opmars, politie slaagt opnieuw erin om aanbieder van cryptografische versleuteldienst te kraken en aanhouding van hoofdrolspeler in kinderporno zaak via het darkweb Dit en meer lees je in nieuwsbrief 149. Nog niet ingeschreven voor deze gratis nieuwsbrief over cybercrime en darkweb? Schrijf je dan hier in.
Datalek nieuws en overzicht week 10-2021
Een datalek kan ernstige gevolgen hebben, soms worden levens totaal verwoest door dat er identiteit fraude mee gepleegd wordt.
Digitale fraude, oplichting meldingen week 10-2021
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Liever anoniem? Klik dan hier. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Aanhouding van hoofdrolspeler in kinderporno zaak via het darkweb
Een 37-jarige man uit Tilburg is maandag 8 maart thuis aangehouden en zojuist voor 14 dagen in bewaring gegaan, in een onderzoek naar kinderporno via het darkweb.
"Het wordt steeds groter en is veelkoppig"
Het Openbaar Ministerie maakt zich zorgen over de explosieve toename van cybercriminaliteit in 2020. Internetoplichting, identiteitsfraude en het aantal verdachten van cyberdelicten stegen afgelopen jaar enorm. Om burgers en organisaties beter te beschermen tegen cybercriminelen, moeten ze weerbaarder worden gemaakt. Ook moet er ingezet worden op intensieve opsporing en vervolging van daders.
Microsoft Exchange cyberaanval: "Alleen Patchen van Exchange niet voldoende"
De afgelopen dagen zijn enorm veel cyberaanvallen gesignaleerd door een opening in 'Microsoft Exchange servers'. Deze lek was al enige tijd bekend, maar de laatste dagen is zichtbaar geworden dat cybercriminelen hier massaal gebruik van willen maken of al gemaakt hebben.
Microsoft Exchange cyberaanvallen wereldwijd in opmars
De massa-uitbuiting gericht op 'Microsoft Exchange-e-mailservers' is in minder dan een week uitgebreid en omvat zowel aanvallen van statelijke actoren als cybercriminelen.
"Word je zomaar gebeld door een helpdesk, dan moeten de alarmbellen afgaan"
Intensieve samenwerking met zowel bedrijven als opsporingsdiensten levert bij de bestrijding van de zogenoemde 'Tech Support Scam' goede resultaten op. Tech Support Scam, ook wel bekend als de 'helpdeskfraude', is een vorm van cybercrime die enige jaren geleden in onder andere Nederland veel slachtoffers maakte. De totale schade nam met 59 procent af ten opzichte van 2017, en het aantal slachtoffers stabiliseerde.
Patchen alleen is niet voldoende!
Door een ernstig "Cyberlek" in Microsoft Exchange zien we momenteel over de hele wereld massale hack aanvallen die gebruik maken van deze kwetsbaarheid.
Politie slaagt opnieuw erin om aanbieder van cryptografische versleuteldienst te kraken
De politie is opnieuw erin geslaagd om een aanbieder van een cryptografische versleuteldienst te kraken. Ditmaal gaat het om 'Sky ECC'. Naast Belgische opsporings- en handhavingsdiensten zouden ook Nederlandse overheidsinstanties betrokken zijn geweest bij het kraken van de dienst.