De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.
Frauduleuze online aan- en verkopen
Het aantal meldingen over frauduleuze online aan- en verkopen steeg in 2021 het hardst in vergelijking met het jaar ervoor: met 25 procent om precies te zijn. Het schadebedrag door beleggingsfraude kwam afgelopen jaar uit op 19 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 45 procent. Verder meldt de Fraudehelpdesk dat het aantal slachtoffers dat in 2021 van meerdere fraudevormen slachtoffer is geworden met maar liefst 2.000 procent steeg ten opzichte van 2020.
Vorm | 2021 t.o.v. 2020 | Schade |
---|---|---|
Frauduleuze online aan- en verkopen | +25% | |
Beleggingsfraude | +45% | 19 miljoen euro |
Meerdere fraudevormen | +2.000% |
Vishing
In de laatste maanden van afgelopen jaar gingen de meeste klachten over geautomatiseerde telefoontjes. Een Engelstalige bandopname zegt namens de ‘Dutch Supreme Court’ of de ‘National Police’ te spreken. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om hun BSN-nummer en andere persoonlijke informatie door te geven, zogenaamd om vervolging of identiteitsfraude te voorkomen. In werkelijkheid is het een list van cybercriminelen om zoveel mogelijk persoonsgegevens te bemachtigen.
Toename van 51,4 procent
Het aantal meldingen van fraude steeg in een jaar tijd van 350.000 naar 530.000. Dat is een toename van 51,4 procent. Het totale schadebedrag liep op van 41 miljoen naar 47 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 14,6 procent.
De meeste meldingen die bij de Fraudehelpdesk binnenkwamen, gingen over cybercrime in het algemeen. Dan moet je denken aan hacken, phishing, computervredebreuk en malware. Op de tweede plaats staan meldingen die gaan over identiteitsfraude. Onder deze noemer vallen zaken als WhatsApp-fraude en helpdesk fraude. Oplichters doen zich dan voor als een bekende of bankmedewerker en proberen slachtoffers te overtuigen om geld naar hen over te maken.
Na cybercrime en identiteitsfraude kreeg de Fraudehelpdesk afgelopen jaar veel klachten over fraude met webshops en verkoopplatformen als Marktplaats. Dat is tegelijkertijd de categorie waar de hoogste schadebedragen werden genoemd. Slachtoffers verloren tevens een hoop geld met WhatsApp-fraude, beleggingsfraude en voorschotfraude. Als mensen geld moeten voorschieten om iemand in nood te helpen, spreken we van voorschotfraude. Dat gebeurt vaak via vriend-in-noodfraude en datingfraude.
Meldingen | 2021 t.o.v. 2020 | Schade |
---|---|---|
Aantal meldingen van fraude | +54,4% | 47 miljoen euro |
In miljoenen euro's per jaar.
Drie top-3’s voor 2021
Meldingen
- Cybercrime (hacken, phishing, computervredebreuk, malware)
- Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
- Handelsplaats/webwinkelfraude
Slachtoffers met financiële schade
- Handelsplaats/webwinkelfraude
- Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
- Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen)
Schadebedragen
- Beleggingsfraude
- Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen)
- Identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik van een bedrijfsnaam)
Advies
Over het algemeen geldt: een gezond wantrouwen is cruciaal, dus blijf alert bij klikken op links, gegevens verstrekken en betalingen doen. Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje, maar zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt: bel en voer een écht gesprek met het appende ‘familielid’ dat om geld vraagt, neem contact op met de bank of andere organisatie en controleer of je écht geld schuldig bent, ergens moet inloggen of geld overmaken. Voor ondernemers geldt ook: bespreek fraude binnen het bedrijf, licht medewerkers in over de risico’s en zorg voor een goede e-mailbeveiliging. Wees altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.
"De Fraudehelpdesk heeft vorig jaar ruim 10 procent meer meldingen ontvangen over cybercriminaliteit. Het aantal meldingen over onder meer hacken, phishing, computervredebreuk en malware steeg in een jaar tijd van 8.982 tot 9.933."https://t.co/YFrPWOWKBO
— Fraudehelpdesk.nl (@Fraudehelpdesk) January 31, 2022
Bron: fraudehelpdesk.nl, vpngids.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
‘Samen digitaal oké met het A B C’
Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:
A = alert blijven
- Te mooi om waar te zijn, is niet oké
- Blijf op de hoogte
- Klik nooit zomaar op een link
B = bescherm jezelf
- Blijf up-to-date met updates
- Gebruik sterke wachtwoorden
- Gebruik actuele anti-virus programma’s
- Maak offline back-up’s
C = check altijd
- Vertrouw je het niet, verbreek het contact
- Check de contactgegevens van de afzender
Meer actueel cybercrime nieuws
Het Deepweb is niet het Darkweb
Misschien heb je de term ‘deepweb’ al eens eerder ergens voorbij zien komen. Het deepweb is het onderdeel van het internet dat niet toegankelijk is via reguliere zoekmachines. Deze zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google en Bing, indexeren namelijk niet alle websites en pagina’s die er te vinden zijn. Dit betekent dat een deel van alle bestaande online websites en pagina’s niet als zoekresultaten worden opgenomen in de databases van zoekmachines. Sterker nog, dit geldt voor het overgrote deel van alle webcontent, zoals we straks zullen uitleggen.
Ga je nog op vakantie, neem dan ook deze 7 digi tips mee
Het liefst zijn we altijd en overal online, zelfs tijdens de vakantie. Door middel van gratis wifi en handige USB-oplaadpunten worden we daarom ook op reis van alle gemakken voorzien. Maar kijk uit, hackers liggen op de loer. Met deze tips bent u ze te slim af.
'Bank Tech Support Scam' treft vooral ouderen
Het cyberteam van de politie Zeeland-West-Brabant doet onderzoek naar een vorm van bankfraude waarbij een persoon die zich voordoet als medewerker van een bank vraagt om software van Teamviewer of Any Desk te downloaden. Op die manier verschaft het slachtoffer zelf toegang tot zijn/haar computer en kan door een hondsbrutale oplichter een bankrekening worden geplunderd.
Gevangenisstraf voor vriend-in-nood cybercrimineel
De rechtbank van Arnhem heeft een 28-jarige man veroordeeld voor oplichtingspraktijken via WhatsApp. Hij deed zich voor als een ander om in deze hoedanigheid geld te vragen van zijn slachtoffers. Gezien de ernst van de misdrijven, legt de rechtbank de man een gevangenisstraf op van twee jaar, waarvan een half jaar voorwaardelijk. Daarnaast moet hij zijn slachtoffers ruim 14.000 euro terugbetalen.
Minister: Hoger onderwijs is zich bewust van dreiging van cyberaanvallen
Universiteiten en hogescholen zijn zich terdege bewust van de dreigingen van cyberaanvallen. Het is echter wel noodzaak om de komende jaren de veiligheid van scholen te verhogen. Onderwijsinstanties hebben hun handen hier vol aan. Het kabinet volgt deze ontwikkelingen op de voet.
Hoe hackers al uw sms-berichten kunnen zien en 2FA-beveiliging kunnen omzeilen
Voor een veilige toegang tot online diensten van vandaag is het niet voldoende om alleen een login en een sterk wachtwoord te gebruiken. Een recent onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan 80% van alle hack aanvallen te wijten zijn aan zwakke wachtwoorden. Daarom is het gebruik van tweefactorauthenticatie (2FA) een noodzaak geworden. Het biedt een extra beveiligingslaag. Volgens de gegevens blokkeren gebruikers die 2FA inschakelen ongeveer 99,9% van de geautomatiseerde aanvallen.
Mega-cyberoefening: "De snelheid en onzekerheid maakten het extra lastig"
Een cyberaanval kan Nederland platleggen. Daarom organiseerden de NCSC en de NCTV dit voorjaar de grootste cyberoefening ooit. Wat zijn de belangrijkste lessons learned? Samen met een deelnemer en de NCSC blikken we terug.
Onderwijsinstelling ROC Mondriaan in Den Haag slachtoffer van grote cyberaanval
De Haagse onderwijsinstelling ROC Mondriaan is afgelopen weekend gehackt. Alle computers liggen plat, waardoor medewerkers en studenten niet bij hun bestanden kunnen. De school zet alles op alles om het systeem voor volgende week maandag weer aan de praat te krijgen.
Overzicht cyberaanvallen week 33-2021
Ransomware groep zoekt bij slachtoffers naar informatie over cyber verzekering, ransomware aanval kost Amerikaanse zorgverlener 113 miljoen euro en Haagse stichting sleept it bedrijf na ransomware aanval voor de rechter. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 172 week 33-2021
Het Gelre ziekenhuis al drie weken lang aangevallen door cybercriminelen, Human Factor-rapport: "Steganografie was opvallend succesvol" en politie hengelt twee verdachten binnen in grote phishingzaak. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 172
Datalek nieuws en overzicht week 33-2021
Een datalek kan ernstige gevolgen hebben, soms worden levens totaal verwoest door dat er identiteit fraude mee gepleegd wordt.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 33-2021
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.