De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.
Frauduleuze online aan- en verkopen
Het aantal meldingen over frauduleuze online aan- en verkopen steeg in 2021 het hardst in vergelijking met het jaar ervoor: met 25 procent om precies te zijn. Het schadebedrag door beleggingsfraude kwam afgelopen jaar uit op 19 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 45 procent. Verder meldt de Fraudehelpdesk dat het aantal slachtoffers dat in 2021 van meerdere fraudevormen slachtoffer is geworden met maar liefst 2.000 procent steeg ten opzichte van 2020.
Vorm | 2021 t.o.v. 2020 | Schade |
---|---|---|
Frauduleuze online aan- en verkopen | +25% | |
Beleggingsfraude | +45% | 19 miljoen euro |
Meerdere fraudevormen | +2.000% |
Vishing
In de laatste maanden van afgelopen jaar gingen de meeste klachten over geautomatiseerde telefoontjes. Een Engelstalige bandopname zegt namens de ‘Dutch Supreme Court’ of de ‘National Police’ te spreken. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om hun BSN-nummer en andere persoonlijke informatie door te geven, zogenaamd om vervolging of identiteitsfraude te voorkomen. In werkelijkheid is het een list van cybercriminelen om zoveel mogelijk persoonsgegevens te bemachtigen.
Toename van 51,4 procent
Het aantal meldingen van fraude steeg in een jaar tijd van 350.000 naar 530.000. Dat is een toename van 51,4 procent. Het totale schadebedrag liep op van 41 miljoen naar 47 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 14,6 procent.
De meeste meldingen die bij de Fraudehelpdesk binnenkwamen, gingen over cybercrime in het algemeen. Dan moet je denken aan hacken, phishing, computervredebreuk en malware. Op de tweede plaats staan meldingen die gaan over identiteitsfraude. Onder deze noemer vallen zaken als WhatsApp-fraude en helpdesk fraude. Oplichters doen zich dan voor als een bekende of bankmedewerker en proberen slachtoffers te overtuigen om geld naar hen over te maken.
Na cybercrime en identiteitsfraude kreeg de Fraudehelpdesk afgelopen jaar veel klachten over fraude met webshops en verkoopplatformen als Marktplaats. Dat is tegelijkertijd de categorie waar de hoogste schadebedragen werden genoemd. Slachtoffers verloren tevens een hoop geld met WhatsApp-fraude, beleggingsfraude en voorschotfraude. Als mensen geld moeten voorschieten om iemand in nood te helpen, spreken we van voorschotfraude. Dat gebeurt vaak via vriend-in-noodfraude en datingfraude.
Meldingen | 2021 t.o.v. 2020 | Schade |
---|---|---|
Aantal meldingen van fraude | +54,4% | 47 miljoen euro |
In miljoenen euro's per jaar.
Drie top-3’s voor 2021
Meldingen
- Cybercrime (hacken, phishing, computervredebreuk, malware)
- Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
- Handelsplaats/webwinkelfraude
Slachtoffers met financiële schade
- Handelsplaats/webwinkelfraude
- Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
- Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen)
Schadebedragen
- Beleggingsfraude
- Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen)
- Identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik van een bedrijfsnaam)
Advies
Over het algemeen geldt: een gezond wantrouwen is cruciaal, dus blijf alert bij klikken op links, gegevens verstrekken en betalingen doen. Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje, maar zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt: bel en voer een écht gesprek met het appende ‘familielid’ dat om geld vraagt, neem contact op met de bank of andere organisatie en controleer of je écht geld schuldig bent, ergens moet inloggen of geld overmaken. Voor ondernemers geldt ook: bespreek fraude binnen het bedrijf, licht medewerkers in over de risico’s en zorg voor een goede e-mailbeveiliging. Wees altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.
"De Fraudehelpdesk heeft vorig jaar ruim 10 procent meer meldingen ontvangen over cybercriminaliteit. Het aantal meldingen over onder meer hacken, phishing, computervredebreuk en malware steeg in een jaar tijd van 8.982 tot 9.933."https://t.co/YFrPWOWKBO
— Fraudehelpdesk.nl (@Fraudehelpdesk) January 31, 2022
Bron: fraudehelpdesk.nl, vpngids.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
‘Samen digitaal oké met het A B C’
Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:
A = alert blijven
- Te mooi om waar te zijn, is niet oké
- Blijf op de hoogte
- Klik nooit zomaar op een link
B = bescherm jezelf
- Blijf up-to-date met updates
- Gebruik sterke wachtwoorden
- Gebruik actuele anti-virus programma’s
- Maak offline back-up’s
C = check altijd
- Vertrouw je het niet, verbreek het contact
- Check de contactgegevens van de afzender
Meer actueel cybercrime nieuws
Een herstelzin of seed phrase biedt dezelfde mogelijkheden om uw crypto’s te plunderen als de privé sleutel
Oplichters deinzen nergens voor terug als het aankomt op het stelen van cryptocurrency. Sommigen proberen schaarse mining-apparatuur te verkopen, anderen lokken slachtoffers in de val met geschenken van cryptobeurzen of Elon Musk zelf, of plaatsen zelfs screenshots op openbare platforms met wachtwoorden voor cryptowallets en verdienen zo “commissies” van crypto-investeerders die verleid zijn door het vooruitzicht van een gratis lunch. Vandaag vertellen we u over een 'nieuwe nep-weggeefactie' en onderstrepen we nogmaals waarom de herstelzin voor uw cryptowallet met uw leven moet worden bewaakt.
Cybercriminelen stelen persoonlijke gegevens klanten General Motors
Hackers zijn erin geslaagd om toegang te krijgen tot zo’n 5.000 accounts van klanten van 'General Motors'. Daarbij zijn persoonsgegevens buitgemaakt als namen en telefoonnummers. Het bedrijf adviseert klanten om hun wachtwoord te resetten.
Bedrijven zijn aan de verliezende hand in de strijd tegen ransomware-aanvallers
Bedrijven zijn aan de verliezende hand in de strijd tegen ransomware-aanvallers als het gaat om het beschermen van hun gegevens. Uit het Veeam 2022 Ransomware Trends Report blijkt dat 72 procent van de organisaties te maken heeft gehad met gedeeltelijke of complete aanvallen op hun back-up repositories.
Explosieve stijging datalekken door cyberaanvallen
De Autoriteit Persoonsgegevens maakt zich grote zorgen over de stijging van het aantal meldingen van datalekken als gevolg van digitale aanvallen. Dat aantal steeg het afgelopen jaar met 88 procent, staat in een rapport van de toezichthouder.
Cybercriminelen doen zich voor op datingapps als slachtoffer seksueel misbruik: 'Kun je alsjeblieft bewijzen dat jij niet ook een seksueel misbruiker bent?'
Een redelijk onsmakelijke fraudetruc is ons recent ter ore gekomen. Er blijken oplichters actief die zich op datingapps als Tinder en Grindr voordoen als slachtoffers van seksueel misbruik, het vertrouwen winnen van degene met wie ze praten en vervolgens aan die persoon vragen zich te identificeren om 'te verifiëren dat ze geen seksueel misbruiker zijn'. In werkelijkheid blijkt deze verificatie niet helemaal te zijn wat je wordt verteld.
Ruim honderd geldezels aangehouden door de politie Rotterdam
Vorig jaar werden op de Allegonda Gremmerstraat de eerste money mules aangepakt in samenwerking met het Openbaar Ministerie, Reclassering Nederland en Humanitas DMH - Homerun. Gedurende het hele jaar waren er meerdere acties en met succes. Het totaal aantal verdachten is van 430 terug gebracht naar 100. Er werden niet alleen straffen uitgedeeld. 114 verdachten kregen meteen tijdens de actiedag ook hulp aangeboden.
Overzicht cyberaanvallen week 20-2022
Belgische ziekenhuizen annuleren operaties wegens ransomware-aanval, ransomwarebende dreigt met omverwerping overheid Costa Rica en VS klaagt Franse arts aan voor ontwikkeling en verkoop van ransomware. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 210 week 20-2022
De meest voorkomende abonnementen trojans, waarom iedereen cybercrimineel kan worden met minimale kennis en uit onderzoek blijkt dat veel posts van kinderen op sociale media circuleren op het Darkweb. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 210.
Uit onderzoek blijkt dat veel posts van kinderen op sociale media circuleren op het Darkweb
Heel wat ouders posten foto's van hun kinderen op sociale media. Maar ze staan niet altijd stil bij de risico's die daarmee gepaard kunnen gaan. Dat blijkt uit een onderzoek van de UGent in Belgie. Die lanceert nu de website "Magditonline.be" met concrete tips voor ouders om hun kinderen veilig af te beelden op sociale media. Ook influencers vinden er meer informatie over hun rechten en plichten.
Digiweerbaar met de Cyber Sessies: Aflevering 6 'Zonder voorzorgsmaatregelen ga je een keer nat'
Uit cijfers van het CBS blijkt dat het afgelopen jaar zeker 2,5 miljoen personen en bedrijven slachtoffer van cybercriminelen zijn geworden. Wat kun je doen om je tegen cyberaanvallen te beschermen? Remy Gieling spreekt hierover met drie kopstukken uit de wereld van online veiligheid; Hans de Vries (CEO NCSC), Evelien Bras (directeur FERM, haven Rotterdam) en Dave Maasland (CEO ESET Nederland).
De meest voorkomende abonnementen trojans
Abonnementen-trojans zijn een aloude methode om Android-gebruikers hun zuurverdiende centen afhandig te maken. Ze infiltreren een smartphone onder het mom van nuttige apps en abonneren zich stiekem op betaalde diensten. Vaker wel dan niet is het abonnement zelf echt, alleen heeft de gebruiker de dienst hoogstwaarschijnlijk helemaal niet nodig.
Uit de politiedata blijkt dat het aantal aangiftes van cybercrime lichtjes daalt
Het aantal meldingen van cybercrime neemt landelijk heel voorzichtig af, maar is nog altijd veel hoger dan vóór het uitbreken van de coronacrisis.