Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk

Gepubliceerd op 1 februari 2022 om 15:00

De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.

Frauduleuze online aan- en verkopen

Het aantal meldingen over frauduleuze online aan- en verkopen steeg in 2021 het hardst in vergelijking met het jaar ervoor: met 25 procent om precies te zijn. Het schadebedrag door beleggingsfraude kwam afgelopen jaar uit op 19 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 45 procent. Verder meldt de Fraudehelpdesk dat het aantal slachtoffers dat in 2021 van meerdere fraudevormen slachtoffer is geworden met maar liefst 2.000 procent steeg ten opzichte van 2020.

Vorm 2021 t.o.v. 2020 Schade
Frauduleuze online aan- en verkopen +25%
Beleggingsfraude +45% 19 miljoen euro
Meerdere fraudevormen +2.000%

Vishing

In de laatste maanden van afgelopen jaar gingen de meeste klachten over geautomatiseerde telefoontjes. Een Engelstalige bandopname zegt namens de ‘Dutch Supreme Court’ of de ‘National Police’ te spreken. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om hun BSN-nummer en andere persoonlijke informatie door te geven, zogenaamd om vervolging of identiteitsfraude te voorkomen. In werkelijkheid is het een list van cybercriminelen om zoveel mogelijk persoonsgegevens te bemachtigen.

Toename van 51,4 procent

Het aantal meldingen van fraude steeg in een jaar tijd van 350.000 naar 530.000. Dat is een toename van 51,4 procent. Het totale schadebedrag liep op van 41 miljoen naar 47 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 14,6 procent.

De meeste meldingen die bij de Fraudehelpdesk binnenkwamen, gingen over cybercrime in het algemeen. Dan moet je denken aan hacken, phishing, computervredebreuk en malware. Op de tweede plaats staan meldingen die gaan over identiteitsfraude. Onder deze noemer vallen zaken als WhatsApp-fraude en helpdesk fraude. Oplichters doen zich dan voor als een bekende of bankmedewerker en proberen slachtoffers te overtuigen om geld naar hen over te maken.

Na cybercrime en identiteitsfraude kreeg de Fraudehelpdesk afgelopen jaar veel klachten over fraude met webshops en verkoopplatformen als Marktplaats. Dat is tegelijkertijd de categorie waar de hoogste schadebedragen werden genoemd. Slachtoffers verloren tevens een hoop geld met WhatsApp-fraude, beleggingsfraude en voorschotfraude. Als mensen geld moeten voorschieten om iemand in nood te helpen, spreken we van voorschotfraude. Dat gebeurt vaak via vriend-in-noodfraude en datingfraude.

Meldingen 2021 t.o.v. 2020 Schade
Aantal meldingen van fraude +54,4% 47 miljoen euro

In miljoenen euro's per jaar.

Drie top-3’s voor 2021

Meldingen

  1. Cybercrime (hacken, phishing, computervredebreuk, malware)
  2. Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
  3. Handelsplaats/webwinkelfraude

Slachtoffers met financiële schade

  1. Handelsplaats/webwinkelfraude
  2. Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
  3. Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen)

Schadebedragen

  1. Beleggingsfraude
  2. Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen)
  3. Identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik van een bedrijfsnaam)

Advies

Over het algemeen geldt: een gezond wantrouwen is cruciaal, dus blijf alert bij klikken op links, gegevens verstrekken en betalingen doen. Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje, maar zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt: bel en voer een écht gesprek met het appende ‘familielid’ dat om geld vraagt, neem contact op met de bank of andere organisatie en controleer of je écht geld schuldig bent, ergens moet inloggen of geld overmaken. Voor ondernemers geldt ook: bespreek fraude binnen het bedrijf, licht medewerkers in over de risico’s en zorg voor een goede e-mailbeveiliging. Wees altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.

Bron: fraudehelpdesk.nl, vpngids.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

‘Samen digitaal oké met het A B C’

Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:

= alert blijven

  • Te mooi om waar te zijn, is niet oké
  • Blijf op de hoogte
  • Klik nooit zomaar op een link

B = bescherm jezelf

  • Blijf up-to-date met updates
  • Gebruik sterke wachtwoorden
  • Gebruik actuele anti-virus programma’s
  • Maak offline back-up’s

C = check altijd

  • Vertrouw je het niet, verbreek het contact
  • Check de contactgegevens van de afzender

Meer actueel cybercrime nieuws

Datalek nieuws en overzicht week 23-2020

Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.

Lees meer »

Het Darkweb is 20 jaar

Het Darkweb is 20 jaar en is de ideale schuilplaats voor wapen- en drugshandel, kinderporno, bitcoin loterijen en levenslange Netflix-abonnementen, maar ook een vrijhaven voor klokkenluiders, journalisten en revolutionaire bewegingen die de censuur willen ontlopen. Het Darkweb bestaat op de kop af twintig jaar. Nu vooral nog een digitaal rovershol, maar ook de BBC, The Guardian en Facebook zien er het nut van in.

Lees meer »

Inval en aanhouding voor diefstal cryptogeld

De politie heeft twee mannen opgepakt op verdenking van diefstal van grote sommen cryptogeld. Het duo zou in totaal meer voor meer dan 60.000 euro hebben gestolen van een bedrijf uit China. De hoofdverdachte is een 33-jarige man uit Amsterdam, zijn handlanger is een 28-jarige man uit Enkhuizen. Beiden zijn woensdagochtend 3 juni bij invallen in hun woningen gearresteerd.

Lees meer »

6 miljoen dollar nog niet voldoende voor cybercriminelen achter REvil ransomware

De bende achter de beruchte REvil-ransomware, ook bekend als Sodinokibi, is begonnen met het veilen van de data die bij een slachtoffer is gestolen. Volgens de FBI hebben slachtoffers van deze ransomware al meer dan 6 miljoen dollar betaald voor het ontsleutelen van hun bestanden. Net als verschillende andere ransomwaregroepen besloot de REvil-bende om data van slachtoffers niet alleen te versleutelen, maar ook te stelen.

Lees meer »

Aanhouding cybercrimineel voor DDoS afpersing

Ten minste negen MKB-bedrijven zijn slachtoffer geworden van een 24-jarige man die deze bedrijven de afgelopen weken afperste en hun websites platlegde met DDoS-aanvallen. Op 2 juni 2020 heeft de politie de man in zijn woonplaats Veenendaal aangehouden. Bij de aanhouding zijn onder andere een automatisch vuurwapen aangetroffen en is de auto van de verdachte in beslag genomen voor nader onderzoek. De recherche onderzoekt nog of verdachte mogelijk in verband kan worden gebracht met meer aangiften.

Lees meer »

NAVO waarschuwt na cyberaanvallen op ziekenhuizen en onderzoekers

De NAVO veroordeelt cyberaanvallen en -activiteiten tegen instellingen als ziekenhuizen, gezondheidsdiensten en onderzoeksinstituten die een cruciale rol spelen bij het bezweren van de coronapandemie. De militaire alliantie is vastberaden alle middelen in te zetten om zich te verdedigen en aanvallers af te schrikken, staat in een verklaring van de Noord-Atlantische Raad, het politieke bestuursorgaan van de NAVO.

Lees meer »

Politie "Cybercrime wordt steeds geraffineerder"

De toename van het aantal digitale delicten heeft ertoe geleid dat de politie hier de laatste jaren meer aandacht aan is gaan besteden. Speciale teams zijn ingericht en er is inmiddels veel ervaring opgedaan. Wat zijn de meest voorkomende zaken en waar lopen de cybercrime-bestrijders nog tegen grenzen aan?

Lees meer »

Complexiteit en omvang DDoS-aanvallen nemen toe

De complexiteit en omvang van DDoS-aanvallen is in 2019 flink toegenomen in vergelijking met 2018. Dit blijkt uit het DDoS data rapport 2019 van de Stichting Nationale Beheersorganisatie Internet Providers (NBIP), dat de Nationale Anti-DDoS Wasstraat (NaWas) beheert. De NBIP publiceert twee keer per jaar een rapport met data over de in de NaWas waargenomen DDoS-aanvallen. Het nieuwe rapport is sinds vandaag beschikbaar.

Lees meer »