De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.
Frauduleuze online aan- en verkopen
Het aantal meldingen over frauduleuze online aan- en verkopen steeg in 2021 het hardst in vergelijking met het jaar ervoor: met 25 procent om precies te zijn. Het schadebedrag door beleggingsfraude kwam afgelopen jaar uit op 19 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 45 procent. Verder meldt de Fraudehelpdesk dat het aantal slachtoffers dat in 2021 van meerdere fraudevormen slachtoffer is geworden met maar liefst 2.000 procent steeg ten opzichte van 2020.
Vorm | 2021 t.o.v. 2020 | Schade |
---|---|---|
Frauduleuze online aan- en verkopen | +25% | |
Beleggingsfraude | +45% | 19 miljoen euro |
Meerdere fraudevormen | +2.000% |
Vishing
In de laatste maanden van afgelopen jaar gingen de meeste klachten over geautomatiseerde telefoontjes. Een Engelstalige bandopname zegt namens de ‘Dutch Supreme Court’ of de ‘National Police’ te spreken. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om hun BSN-nummer en andere persoonlijke informatie door te geven, zogenaamd om vervolging of identiteitsfraude te voorkomen. In werkelijkheid is het een list van cybercriminelen om zoveel mogelijk persoonsgegevens te bemachtigen.
Toename van 51,4 procent
Het aantal meldingen van fraude steeg in een jaar tijd van 350.000 naar 530.000. Dat is een toename van 51,4 procent. Het totale schadebedrag liep op van 41 miljoen naar 47 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 14,6 procent.
De meeste meldingen die bij de Fraudehelpdesk binnenkwamen, gingen over cybercrime in het algemeen. Dan moet je denken aan hacken, phishing, computervredebreuk en malware. Op de tweede plaats staan meldingen die gaan over identiteitsfraude. Onder deze noemer vallen zaken als WhatsApp-fraude en helpdesk fraude. Oplichters doen zich dan voor als een bekende of bankmedewerker en proberen slachtoffers te overtuigen om geld naar hen over te maken.
Na cybercrime en identiteitsfraude kreeg de Fraudehelpdesk afgelopen jaar veel klachten over fraude met webshops en verkoopplatformen als Marktplaats. Dat is tegelijkertijd de categorie waar de hoogste schadebedragen werden genoemd. Slachtoffers verloren tevens een hoop geld met WhatsApp-fraude, beleggingsfraude en voorschotfraude. Als mensen geld moeten voorschieten om iemand in nood te helpen, spreken we van voorschotfraude. Dat gebeurt vaak via vriend-in-noodfraude en datingfraude.
Meldingen | 2021 t.o.v. 2020 | Schade |
---|---|---|
Aantal meldingen van fraude | +54,4% | 47 miljoen euro |
In miljoenen euro's per jaar.
Drie top-3’s voor 2021
Meldingen
- Cybercrime (hacken, phishing, computervredebreuk, malware)
- Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
- Handelsplaats/webwinkelfraude
Slachtoffers met financiële schade
- Handelsplaats/webwinkelfraude
- Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
- Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen)
Schadebedragen
- Beleggingsfraude
- Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen)
- Identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik van een bedrijfsnaam)
Advies
Over het algemeen geldt: een gezond wantrouwen is cruciaal, dus blijf alert bij klikken op links, gegevens verstrekken en betalingen doen. Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje, maar zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt: bel en voer een écht gesprek met het appende ‘familielid’ dat om geld vraagt, neem contact op met de bank of andere organisatie en controleer of je écht geld schuldig bent, ergens moet inloggen of geld overmaken. Voor ondernemers geldt ook: bespreek fraude binnen het bedrijf, licht medewerkers in over de risico’s en zorg voor een goede e-mailbeveiliging. Wees altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.
"De Fraudehelpdesk heeft vorig jaar ruim 10 procent meer meldingen ontvangen over cybercriminaliteit. Het aantal meldingen over onder meer hacken, phishing, computervredebreuk en malware steeg in een jaar tijd van 8.982 tot 9.933."https://t.co/YFrPWOWKBO
— Fraudehelpdesk.nl (@Fraudehelpdesk) January 31, 2022
Bron: fraudehelpdesk.nl, vpngids.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
‘Samen digitaal oké met het A B C’
Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:
A = alert blijven
- Te mooi om waar te zijn, is niet oké
- Blijf op de hoogte
- Klik nooit zomaar op een link
B = bescherm jezelf
- Blijf up-to-date met updates
- Gebruik sterke wachtwoorden
- Gebruik actuele anti-virus programma’s
- Maak offline back-up’s
C = check altijd
- Vertrouw je het niet, verbreek het contact
- Check de contactgegevens van de afzender
Meer actueel cybercrime nieuws
Ransomware weekoverzicht week 47-2020
Afgelopen week zagen we een grote storing door ransomware bij 'Sportfondsen Nederland'. Zondag heeft Manchester United de systeem uitgezet wegens een cyberaanval en Belgische bedrijven betaalden ransomware criminelen 30 miljoen euro.
Cybercrime nieuwsbrief 133 (week 47-2020)
Nederlandse bedrijven betalen zich scheel aan ransomware, Nederland staat op tegen Rusland en China en ook jongeren kunnen nu helpen met de strijd tegen cybercrime. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 133. Nog niet ingeschreven voor deze gratis nieuwsbrief over cybercrime en darkweb? Schrijf je dan hier in.
Datalek nieuws en overzicht week 47-2020
Een datalek kan ernstige gevolgen hebben, soms worden levens totaal verwoest door dat er identiteit fraude mee gepleegd wordt.
Fraudehelpdesk en Opgelicht?! meldingen week 47-2020
Het melden van digitale oplichting pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?! of Fraudehelpdesk dan weten want Samen bestrijden we cybercrime. Liever anoniem? Klik dan hier.
'Nadeel van een verbod is dat de handel verdwijnt naar het Darkweb'
De roep om een verbod van de designerdrug ‘Poes’ klinkt steeds luider. In Aalten raakt een jongen zover heen dat hij afgelopen weekeinde in het ziekenhuis terecht kwam. Drugsdeskundigen zijn bezorgd.
'Internetoplichters hebben 21 dagen de tijd om het geld terug te storten'
Opgelicht op Marktplaats? Slachtoffer geworden van WhatsApp-fraude? Binnenkort hoef je niet meer met lede ogen toe te kijken. Banken gaan namelijk NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats) verstrekken van oplichters die via internet nietsvermoedende burgers hebben opgelicht. De banken werken op dit moment de procedure uit en streven ernaar om deze in januari 2021 in te voeren.
"Het stijgt met tientallen procenten per maand. Dat is echt schrikbarend"
Nu we massaal thuiswerken, slaan cybercriminelen hun slag. Ze proberen op grote schaal bedrijven lam te leggen of gevoelige bedrijfsdata te ontfutselen om deze vervolgens door te verkopen op zwarte marktplaatsen op internet. Dat zeggen verschillende grote cyberbeveiligers tegen BNR.
'Downtime' kosten met betrekking tot ransomware zijn nu bijna 50 keer hoger dan het geldbedrag
Ransomware is opnieuw de meest voorkomende cyber dreiging voor het MKB (Midden en KleinBedrijf). 60% van de MSP’s meldt dat hun MKB-klanten vanaf het derde kwartaal van 2020 zijn getroffen door een ransomware-aanval. De impact van dergelijke aanvallen blijft daarnaast ook groeien, de gemiddelde kosten van de ontstane downtime zijn nu bijna zes keer hoger dan in 2018 en 94% hoger dan in 2019. De kosten zijn daarmee gestegen van ruim €39.000,- naar meer dan €230.000,-.
Ransomware losgeld betaling Nederlandse bedrijven het hoogste
Nederland scoort wereldwijd hoog wat betreft de bedragen die worden neergelegd bij ransomware aanvallen. Bedrijven in ons land betalen gemiddeld 1,45 miljoen euro losgeld en hebben daarmee de hoogste dwangsom, meldt security leverancier 'CrowdStrike' nu.
Rusland en China voeren een offensief cyber programma tegen Nederland
Nederland spreek Rusland en China achter gesloten deuren aan op onverantwoord cyber gedrag, zo heeft minister Blok van Buitenlandse Zaken aan de Tweede Kamer laten weten. De minister schreef een brief aan de Kamer over internationale rechtsorde in het digitale domein.
Niet alle 'tweestapsverificatie' methodes zijn veilig
'Tweestapsverificatie' of multifactorauthenticatie (MFA) is iets wat me moeten omarmen om onze data en privacy te waarborgen. Met gebruik ervan is niet zonder gevaren. Sommige varianten van MFA zijn veiliger dan andere. Zo is het onverstandig om sms- en gesproken berichten als authenticatie middel te gebruiken, omdat deze via social engineering onderschept kunnen worden door anderen.
Hackshield: "Kinderen hebben de toekomst en die toekomst is digitaal"
Bescherm jezelf en je omgeving tegen online gevaren!