Drie kennissessies over de cyberrisico's bij procesautomatisering

Gepubliceerd op 13 januari 2022 om 07:00

Eind 2021 organiseerden diverse partijen - waaronder het CIP - drie kennissessies over de cyberrisico's bij procesautomatisering. Van deze sessies zijn nu ook podcasts beschikbaar. Zeker ook interessant voor overheden!

De drie afleveringen van deze kennisserie over Cybersecurity voor Industriële Systemen (IACS) staan hieronder kort beschreven. Deze podcasts zijn een geluidsweergave van webinars die in november 2021 werden georganiseerd door Agentschap Telecom, BZK IFHR, de Cyber Security Raad, het Nationaal Cyber Security Centrum, ProRail, Rijkswaterstaat en het CIP.

Podcast 1 - Incidenten en dreigingen 

In de eerste aflevering bespreken we met experts de dreigingen waar organisaties mee te maken hebben. Welke methoden gebruiken aanvallers? Wat gebeurt er als ze slagen? En hoe kunnen we aanvallen tijdig herkennen? In deze aflevering zullen vier experts u, onder leiding van Peter Zinn, hierin meenemen. Deze experts zijn Marcel Jutte (Hudson Cybertec), Ivan Flos (Nationaal Cyber Security Centrum), Philip Westbroek (Enexis) en Wam Voster (Gartner).

Podcast 2 - Security by design

Hoe brengen we veiligheid en bruikbaarheid bij elkaar? In de tweede aflevering organiseren we een ronde tafel over hoe we industriële systemen vanaf het begin veiliger kunnen maken. Gastheer Peter Zinn is in gesprek met Riemer Brouwer en Udo Hermann van ProRail, Turabi Yildirim namens Rijkswaterstaat en Jessica Maes CISA CIPP-E van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Podcast 3 - Inkooptraject en normen 

Hoe brengen we veiligheid en bruikbaarheid bij elkaar? In deze derde en laatste aflevering gaan we, onder leiding van gastheer Chris van ‘t Hof in gesprek over de vraag: Hoe kunnen we industriële systemen vanaf het begin veiliger maken? Dit keer zijn de experts Ad Reuijl (CIP), Jasper Nagtegaal (Agentschap Telecom), Johan Rambi (ForFarmers) en Linda Timmer (NCTV).

Bron: cip-overheid.nl

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Actueel nieuws

Ransomware weekoverzicht 10-2021

Ransomware valt nu Microsoft Exchange-servers aan met ProxyLogon-exploits, Microsoft Exchange-servers doelwit van DearCry-ransomware en politie lanceert speciale taskforce om ransomware te bestrijden. Hier het overzicht van de nieuwste ransomware vormen en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 149 (week 10-2021)

Microsoft Exchange cyberaanvallen wereldwijd in opmars, politie slaagt opnieuw erin om aanbieder van cryptografische versleuteldienst te kraken en aanhouding van hoofdrolspeler in kinderporno zaak via het darkweb Dit en meer lees je in nieuwsbrief 149. Nog niet ingeschreven voor deze gratis nieuwsbrief over cybercrime en darkweb? Schrijf je dan hier in.

Lees meer »

Digitale fraude, oplichting meldingen week 10-2021

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Liever anoniem? Klik dan hier. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

"Het wordt steeds groter en is veelkoppig"

Het Openbaar Ministerie maakt zich zorgen over de explosieve toename van cybercriminaliteit in 2020. Internetoplichting, identiteitsfraude en het aantal verdachten van cyberdelicten stegen afgelopen jaar enorm. Om burgers en organisaties beter te beschermen tegen cybercriminelen, moeten ze weerbaarder worden gemaakt. Ook moet er ingezet worden op intensieve opsporing en vervolging van daders.

Lees meer »

"Word je zomaar gebeld door een helpdesk, dan moeten de alarmbellen afgaan"

Intensieve samenwerking met zowel bedrijven als opsporingsdiensten levert bij de bestrijding van de zogenoemde 'Tech Support Scam' goede resultaten op. Tech Support Scam, ook wel bekend als de 'helpdeskfraude', is een vorm van cybercrime die enige jaren geleden in onder andere Nederland veel slachtoffers maakte. De totale schade nam met 59 procent af ten opzichte van 2017, en het aantal slachtoffers stabiliseerde.

Lees meer »