De transformatie van traditionele criminaliteit naar digitale criminaliteit

Gepubliceerd op 15 december 2021 om 15:00

Er is steeds vaker sprake van digitale criminaliteit in Nederland. In het eerste kwartaal van 2021 zag de politie een verdubbeling van het aantal geregistreerde digitale misdrijven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Oplichters zijn criminelen die in allerlei vormen te werk gaan en onder meer schade toebrengen aan consumenten en bedrijven. Digitale oplichting is aan de orde van de dag en Elke consument, bedrijf en ondernemer loopt wat dat betreft een risico.

Het afgelopen jaar steeg het aantal politie-aangiftes van cybercrime met 66%, kregen consumenten, ondernemers en kennisinstellingen te maken met gijzelsoftware en liep de economische schade hierdoor navenant op. Met name door oplichting via WhatsApp en fraude in onlinehandel, maar net zo riskant zijn de volgende methodes van criminelen:

  • Phishing en afpersingsmails

Phishing is populair onder internetcriminelen, waarbij je ondoordacht op een linkje of bijlage in een mail klikt. Dat is het moment waarop de oplichter toeslaat en je geld afhandig maakt via je bankrekening. Of je ontvangt een afpersingsmail om crypto valuta te betalen. Doe je dat niet dan krijgen al je relaties compromitterende beelden te zien.

  • WhatsApp en SMS-fraude

Consumenten en bedrijven maken vaak gebruik van WhatsApp en dat is voer voor de criminelen. De oplichter doet zich voor als een bekende of bevriende relatie en laat weten een nieuw nummer te hebben. Er is met spoed geld nodig en je krijgt het verzoek om even geld over te maken. Je bent je geld dan kwijt. Uit onderzoek (pdf) blijkt dat vrouwen hier het meest last van hebben.

  • Internetoplichting en cyberlokkers

Internetoplichting is een groot probleem voor consumenten en bedrijven. Bijvoorbeeld als je producten verzendt, maar waarbij de betaling bewust uitblijft. Dek aan verkopen via Marktplaats als consument of aan bedrijven met een webshop. Of er is ineens een cyberlokker die zich als iemand anders voordoet en je in de problemen brengt, omdat je denkt dat je met een betrouwbaar persoon in zee gaat, maar dat niet het geval is.

  • Hackers, virussen, malware of DDoS

Hackers, virussen, malware en DDoS veroorzaken echt grote problemen. Krijg je met een DDoS aanval te maken dan ligt je bedrijfssysteem plat. Als hackers toegang krijgen tot je systeem kan er waardevolle informatie worden gestolen. Een virus maakt het online werken onmogelijk en malware is in het algemeen schadelijk. Denk maar aan het buitmaken van bankgegevens van consumenten en bedrijven.

  • Fraude, identiteitsfraude of pinpasfraude

Fraude doet zich digitaal op allerlei manieren voor, zoals met pinpasfraude en identiteitsfraude. Het zal je maar gebeuren dat je (zakelijke) identiteit door iemand anders wordt gebruikt. Bijvoorbeeld door een oplichter die namens jouw bedrijf grote aankopen doet of valse facturen verzendt. Bij het stelen van je identiteit is het ook mogelijk om ineens met een afgesloten lening geconfronteerd te worden.

  • Spyware, ransomware of gijzelsoftware

Gijzelsoftware of ransomware zorgt ervoor dat je digitale systeem niet meer te gebruiken is. Dat is pas weer mogelijk als je losgeld hebt betaald aan de oplichter. Vaak moet je dan in cryptovaluta losgeld voldoen.

  • Privacy inbreuk of spionage

Spionage vormt eveneens onderdeel van cybercriminaliteit. Heb je bijvoorbeeld belangrijke bedrijfsgegevens of betrouwbare productinformatie die niet in verkeerde handen mag vallen? Dan is het belangrijk om je tegen spionage te beschermen. Je wilt ook niet dat persoonlijke gegevens van medewerkers of van klanten of patiënten bij de verkeerde persoon terechtkomen. Toch doen oplichters hun best om deze informatie met criminele handelingen te verkrijgen.

  • Diefstal van (persoonlijke) gegevens

Diefstal van persoonlijke gegevens is een ramp. Er zijn diverse manieren waarop oplichters daar gebruik van maken. Een bekend voorbeeld is identiteitsfraude, maar het is ook mogelijk dat de informatie wordt gebruikt om je te chanteren. Of om op jouw naam producten te kopen in webshops en daarbij je creditkaart gegevens

Kortom we zien steeds vaker traditionele criminaliteit verplaatsen naar digitale criminaliteit.

Email Whatsapp
PDF – 886,8 KB 235 downloads

Bron: ikbenbeveiligd.nl | SecurityForce

Meer info over cybercrime 》

Bekijk alle vormen en begrippen 》

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer nieuws over digitale criminaliteit

Spionage, ontwrichting en financieel gewin

Het afgelopen jaar kwam 58% van alle door Microsoft waargenomen cyberaanvallen vanuit natiestaten uit Rusland. En aanvallen van Russische natiestaten worden steeds effectiever, van een succesvol compromispercentage van 21% vorig jaar naar een percentage van 32% dit jaar. Dit meldt Microsoft in zijn 'Microsoft Digital Defense Report'.

Lees meer »

"De echte eigenaar van het gebelde 06 nummer heeft hier niets mee te maken"

Cybercriminelen proberen nietsvermoedende slachtoffers op te lichten met een nieuwe vorm van fraude. Ze gebruiken een Nederlands mobiel nummer en doen zich voor als een medewerker van een bedrijf of instantie. Vervolgens proberen ze persoonlijke gegevens zoals een burgerservicenummer te achterhalen, of geld te stelen door te zeggen dat er nog een schuld openstaat. Daarvoor waarschuwt Yoanne Spoormans, cybercrimedeskundige bij de politie.

Lees meer »

"Niet alleen meer blauw op straat, maar ook online"

Het is goed dat het kabinet geld uittrekt om meer ‘blauw op straat’ in te zetten. Investeren in ICT en digitalisering is echter minstens net zo belangrijk. Als de coronapandemie iets heeft laten zien, is het dat cybercriminelen in staat zijn om zich snel aan te passen en over te schakelen op nieuwe vormen van digitale criminaliteit.

Lees meer »

Overzicht cyberaanvallen week 40-2021

VDL weet niet wanneer alle fabrieken zijn hersteld van cyberaanval, Nederland kan krijgsmacht inzetten bij ransomware-aanval en Nederlandse bedrijven krijgen wekelijks 294 cyberaanvallen te verwerken. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 179 week 40-2021

Alarmerende stijging van het aantal aanvallen met ransomware en fileless malware, mailsysteem kerncentrale en veiligheidsregio kwetsbaar voor cybercriminelen en hij ontsnapte aan de grootste politie actie op het Darkweb - Deel 2: 'De geografische beveiliging'.  Dit en meer lees je in nieuwsbrief 179. Nog niet ingeschreven voor de nieuwsbrief over cybercrime en darkweb? Schrijf je dan hier in.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 40-2021

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

'Mailsysteem kerncentrale en veiligheidsregio kwetsbaar voor cybercriminelen'

De kerncentrale in Borssele en de Veiligheidsregio Zeeland beschermen hun e-mail onvoldoende tegen cybercriminaliteit, zoals phishing, spoofing en ransomware. Dat concludeert tv-programma Zembla, die de belangrijkste veiligheidsmaatregelen tegen misbruik van e-mails van honderd bedrijven onderzocht. De beheerder van de kerncentrale, EPZ, zegt wel goed weerstand te kunnen bieden tegen computercriminaliteit, maar heeft de beveiliging na het onderzoek toch aangescherpt.

Lees meer »