De transformatie van traditionele criminaliteit naar digitale criminaliteit

Gepubliceerd op 15 december 2021 om 15:00

Er is steeds vaker sprake van digitale criminaliteit in Nederland. In het eerste kwartaal van 2021 zag de politie een verdubbeling van het aantal geregistreerde digitale misdrijven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Oplichters zijn criminelen die in allerlei vormen te werk gaan en onder meer schade toebrengen aan consumenten en bedrijven. Digitale oplichting is aan de orde van de dag en Elke consument, bedrijf en ondernemer loopt wat dat betreft een risico.

Het afgelopen jaar steeg het aantal politie-aangiftes van cybercrime met 66%, kregen consumenten, ondernemers en kennisinstellingen te maken met gijzelsoftware en liep de economische schade hierdoor navenant op. Met name door oplichting via WhatsApp en fraude in onlinehandel, maar net zo riskant zijn de volgende methodes van criminelen:

  • Phishing en afpersingsmails

Phishing is populair onder internetcriminelen, waarbij je ondoordacht op een linkje of bijlage in een mail klikt. Dat is het moment waarop de oplichter toeslaat en je geld afhandig maakt via je bankrekening. Of je ontvangt een afpersingsmail om crypto valuta te betalen. Doe je dat niet dan krijgen al je relaties compromitterende beelden te zien.

  • WhatsApp en SMS-fraude

Consumenten en bedrijven maken vaak gebruik van WhatsApp en dat is voer voor de criminelen. De oplichter doet zich voor als een bekende of bevriende relatie en laat weten een nieuw nummer te hebben. Er is met spoed geld nodig en je krijgt het verzoek om even geld over te maken. Je bent je geld dan kwijt. Uit onderzoek (pdf) blijkt dat vrouwen hier het meest last van hebben.

  • Internetoplichting en cyberlokkers

Internetoplichting is een groot probleem voor consumenten en bedrijven. Bijvoorbeeld als je producten verzendt, maar waarbij de betaling bewust uitblijft. Dek aan verkopen via Marktplaats als consument of aan bedrijven met een webshop. Of er is ineens een cyberlokker die zich als iemand anders voordoet en je in de problemen brengt, omdat je denkt dat je met een betrouwbaar persoon in zee gaat, maar dat niet het geval is.

  • Hackers, virussen, malware of DDoS

Hackers, virussen, malware en DDoS veroorzaken echt grote problemen. Krijg je met een DDoS aanval te maken dan ligt je bedrijfssysteem plat. Als hackers toegang krijgen tot je systeem kan er waardevolle informatie worden gestolen. Een virus maakt het online werken onmogelijk en malware is in het algemeen schadelijk. Denk maar aan het buitmaken van bankgegevens van consumenten en bedrijven.

  • Fraude, identiteitsfraude of pinpasfraude

Fraude doet zich digitaal op allerlei manieren voor, zoals met pinpasfraude en identiteitsfraude. Het zal je maar gebeuren dat je (zakelijke) identiteit door iemand anders wordt gebruikt. Bijvoorbeeld door een oplichter die namens jouw bedrijf grote aankopen doet of valse facturen verzendt. Bij het stelen van je identiteit is het ook mogelijk om ineens met een afgesloten lening geconfronteerd te worden.

  • Spyware, ransomware of gijzelsoftware

Gijzelsoftware of ransomware zorgt ervoor dat je digitale systeem niet meer te gebruiken is. Dat is pas weer mogelijk als je losgeld hebt betaald aan de oplichter. Vaak moet je dan in cryptovaluta losgeld voldoen.

  • Privacy inbreuk of spionage

Spionage vormt eveneens onderdeel van cybercriminaliteit. Heb je bijvoorbeeld belangrijke bedrijfsgegevens of betrouwbare productinformatie die niet in verkeerde handen mag vallen? Dan is het belangrijk om je tegen spionage te beschermen. Je wilt ook niet dat persoonlijke gegevens van medewerkers of van klanten of patiënten bij de verkeerde persoon terechtkomen. Toch doen oplichters hun best om deze informatie met criminele handelingen te verkrijgen.

  • Diefstal van (persoonlijke) gegevens

Diefstal van persoonlijke gegevens is een ramp. Er zijn diverse manieren waarop oplichters daar gebruik van maken. Een bekend voorbeeld is identiteitsfraude, maar het is ook mogelijk dat de informatie wordt gebruikt om je te chanteren. Of om op jouw naam producten te kopen in webshops en daarbij je creditkaart gegevens

Kortom we zien steeds vaker traditionele criminaliteit verplaatsen naar digitale criminaliteit.

Email Whatsapp
PDF – 886,8 KB 241 downloads

Bron: ikbenbeveiligd.nl | SecurityForce

Meer info over cybercrime 》

Bekijk alle vormen en begrippen 》

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer nieuws over digitale criminaliteit

Ruim 30.000 domeinnaamhouders gewaarschuwd voor malware en phishing

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), de organisatie die de domeinnamen voor het .nl-domein beheert, heeft in een jaar tijd ruim 30.000 domeinnaamhouders gewaarschuwd voor malware en phishing. Dat meldt de organisatie in een transparantierapport (pdf onderaan het artikel).  Het gaat om de periode vanaf het vierde kwartaal van 2020 tot en met het derde kwartaal van 2021. Bij de meeste gevallen betrof het waarschuwingen voor phishing.

Lees meer »

Overzicht cyberaanvallen week 03-2022

FBI verdenkt Trickbot groep van ontwikkeling Diavol ransomware, account gegevens buitgemaakt bij ransomware aanval OpenSubtitles.org en nieuwe White Rabbit ransomware gekoppeld aan FIN8 hacking groep. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 193 week 03-2022

Cybergevaren in 2022 de grootste zorg voor bedrijven in Belgie en Nederland voor COVID-19, criminal-to-criminal-model met een duidelijke rolverdeling neemt verder toe in 2022 en politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 193.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Politie roept mensen op alert te blijven middels lancering ABC-methode

De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode.

Lees meer »

Criminal-to-criminal-model met een duidelijke rolverdeling neemt verder toe in 2022

Er zijn inmiddels al twee pandemie-jaren verstreken. Deze jaren hebben niet alleen veranderingen teweeggebracht in de werkcultuur, maar hebben ook gezorgd voor compleet nieuwe security-uitdagingen. Waar in het eerste coronajaar het verhuizen van medewerkers naar de thuisomgeving centraal stond, werden bedrijven het afgelopen jaar geconfronteerd met de veiligheidsrisico’s die deze, soms overhaaste, digitalisering met zich meebracht. Om de veiligheidsrisico’s het komende jaar te minimaliseren, zullen bedrijven hun IT-beveiligingsinfrastructuur moeten aanpassen aan de cloud. Nicolas Casimir, CISO EMEA bij Zscaler, gaat verder in op deze en andere trends voor het komende jaar.

Lees meer »