Er is steeds vaker sprake van digitale criminaliteit in Nederland. In het eerste kwartaal van 2021 zag de politie een verdubbeling van het aantal geregistreerde digitale misdrijven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Oplichters zijn criminelen die in allerlei vormen te werk gaan en onder meer schade toebrengen aan consumenten en bedrijven. Digitale oplichting is aan de orde van de dag en Elke consument, bedrijf en ondernemer loopt wat dat betreft een risico.
Het afgelopen jaar steeg het aantal politie-aangiftes van cybercrime met 66%, kregen consumenten, ondernemers en kennisinstellingen te maken met gijzelsoftware en liep de economische schade hierdoor navenant op. Met name door oplichting via WhatsApp en fraude in onlinehandel, maar net zo riskant zijn de volgende methodes van criminelen:
-
Phishing en afpersingsmails
Phishing is populair onder internetcriminelen, waarbij je ondoordacht op een linkje of bijlage in een mail klikt. Dat is het moment waarop de oplichter toeslaat en je geld afhandig maakt via je bankrekening. Of je ontvangt een afpersingsmail om crypto valuta te betalen. Doe je dat niet dan krijgen al je relaties compromitterende beelden te zien.
-
WhatsApp en SMS-fraude
Consumenten en bedrijven maken vaak gebruik van WhatsApp en dat is voer voor de criminelen. De oplichter doet zich voor als een bekende of bevriende relatie en laat weten een nieuw nummer te hebben. Er is met spoed geld nodig en je krijgt het verzoek om even geld over te maken. Je bent je geld dan kwijt. Uit onderzoek (pdf) blijkt dat vrouwen hier het meest last van hebben.
-
Internetoplichting en cyberlokkers
Internetoplichting is een groot probleem voor consumenten en bedrijven. Bijvoorbeeld als je producten verzendt, maar waarbij de betaling bewust uitblijft. Dek aan verkopen via Marktplaats als consument of aan bedrijven met een webshop. Of er is ineens een cyberlokker die zich als iemand anders voordoet en je in de problemen brengt, omdat je denkt dat je met een betrouwbaar persoon in zee gaat, maar dat niet het geval is.
-
Hackers, virussen, malware of DDoS
Hackers, virussen, malware en DDoS veroorzaken echt grote problemen. Krijg je met een DDoS aanval te maken dan ligt je bedrijfssysteem plat. Als hackers toegang krijgen tot je systeem kan er waardevolle informatie worden gestolen. Een virus maakt het online werken onmogelijk en malware is in het algemeen schadelijk. Denk maar aan het buitmaken van bankgegevens van consumenten en bedrijven.
-
Fraude, identiteitsfraude of pinpasfraude
Fraude doet zich digitaal op allerlei manieren voor, zoals met pinpasfraude en identiteitsfraude. Het zal je maar gebeuren dat je (zakelijke) identiteit door iemand anders wordt gebruikt. Bijvoorbeeld door een oplichter die namens jouw bedrijf grote aankopen doet of valse facturen verzendt. Bij het stelen van je identiteit is het ook mogelijk om ineens met een afgesloten lening geconfronteerd te worden.
-
Spyware, ransomware of gijzelsoftware
Gijzelsoftware of ransomware zorgt ervoor dat je digitale systeem niet meer te gebruiken is. Dat is pas weer mogelijk als je losgeld hebt betaald aan de oplichter. Vaak moet je dan in cryptovaluta losgeld voldoen.
-
Privacy inbreuk of spionage
Spionage vormt eveneens onderdeel van cybercriminaliteit. Heb je bijvoorbeeld belangrijke bedrijfsgegevens of betrouwbare productinformatie die niet in verkeerde handen mag vallen? Dan is het belangrijk om je tegen spionage te beschermen. Je wilt ook niet dat persoonlijke gegevens van medewerkers of van klanten of patiënten bij de verkeerde persoon terechtkomen. Toch doen oplichters hun best om deze informatie met criminele handelingen te verkrijgen.
-
Diefstal van (persoonlijke) gegevens
Diefstal van persoonlijke gegevens is een ramp. Er zijn diverse manieren waarop oplichters daar gebruik van maken. Een bekend voorbeeld is identiteitsfraude, maar het is ook mogelijk dat de informatie wordt gebruikt om je te chanteren. Of om op jouw naam producten te kopen in webshops en daarbij je creditkaart gegevens
Kortom we zien steeds vaker traditionele criminaliteit verplaatsen naar digitale criminaliteit.
Bron: ikbenbeveiligd.nl | SecurityForce
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer nieuws over digitale criminaliteit
Cybercrime - Preventie Loont (audio)
BNR: "Wordt je bedrijf getroffen door een cyberaanval, dan kan de schade flink in de papieren lopen. Steeds meer verzekeraars bieden daarom een cyberverzekering aan en steeds meer bedrijven sluiten hem af."
Nieuwsbrief 88 (week 02-2020) #CCINL | www.cybercrimeinfo.nl
Oplichting / Cybercrime (Phishing Smishing Vishing) overzicht week 02-2020
Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.
Datalek nieuws en overzicht week 02-2020
Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
Populaire online fraudetrucs anno 2020
Vissen naar persoonlijke informatie blijft voor fraudeurs een populaire vorm van internetfraude. Een op de tien Nederlanders heeft inmiddels weleens in een bericht op een foute link geklikt. Wat zijn de nieuwste trucs?
Youtube jarenlang misbruikt door onderwereld
Jarenlang was Youtube het toneel van criminelen die door de onoplettendheid van de Google moderators (Google is de eigenaar van Youtube). Kort gezegd was Google niet bewust van het aanwezige misbruik door de onderwereld.
Criminele organisaties: Ransomware-as-a-Service verdienpotentieel vergroten
Cybercriminelen blijven het digitale aanvalsoppervlak afspeuren naar nieuwe aanvalsmogelijkheden, zoals internetinfrastructuren en protocollen voor netwerkcommunicatie. De reden hiervoor is dat steeds meer organisaties hun personeel beveiligingstraining en -voorlichting aanbieden, zodat populaire aanvalstechnieken zoals phishing minder succesvol zijn.
Ransomware Sodinokibi (REvil) gijzelen computersystemen GWK Travelex
Alle systemen en websites van GWK Travelex werden vorig week al offline gehaald. Het wisselkantoor meldde toen getroffen te zijn door een computervirus.
Het nieuwe decennium, nieuwe trends
Het nieuwe decennium is een paar dagen oud. Er staat een aantal trends te trappelen in de coulissen om het dagelijks leven te beïnvloeden. Anderen zijn al jaren met een opmars bezig, maar zijn voorlopig niet weg te denken.
Losgeld betalen aan cybercriminelen?!
De Universiteit Maastricht zou enkele tonnen betaald hebben aan cybercriminelen om de systemen weer draaiend te krijgen. Maar losgeld betalen is niet zonder risico: ‘Ze kunnen actief blijven op je netwerk'.
Nieuwsbrief 87 (week 01-2020) #CCINL | www.cybercrimeinfo.nl
PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 01-2020
Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.