81% van de Nederlandse zorginstellingen lopen risico op e-mailfraude

Gepubliceerd op 16 september 2021 om 15:00

Het is inmiddels de norm dat afspraken voor de huisarts, het ziekenhuis en een vaccinatie online worden geboekt. En nu het digitale coronapaspoort definitief wordt ingevoerd als toegangsbewijs voor allerlei diensten, is cybersecurity nog nooit een belangrijker thema geweest voor de zorgsector.

Nederlandse zorgorganisaties

Proofpoint, heeft onderzoek gedaan naar de mate waarin Nederlandse zorgorganisaties voldoende en de aanbevolen bescherming bieden tegen e-mailfraude. Het onderzoek is gebaseerd op de domeinen van de 69 zorgorganisaties die zijn opgenomen in de database op Volksgezondheidenzorg.info (onderdeel van het RIVM). Proofpoint ontdekte dat een kwart (25%) van deze organisaties geen Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance (DMARC)-record heeft gepubliceerd. Dit vergroot de kans dat cybercriminelen zich online kunnen voordoen als deze instellingen.

Nog zorgwekkender is dat slechts 13 zorginstellingen (19%) het aanbevolen en strengste niveau van DMARC-bescherming (reject) hebben geïmplementeerd, waardoor frauduleuze e-mails hun beoogde doelwit niet kunnen bereiken. Dit betekent dat bij 81% van de zorginstellingen mensen een verhoogd risico op e-mailfraude lopen.

Voor Nederlandse zorginstellingen is er een extra beschermingslaag aanwezig in de vorm van NTA 7516. NTA 7516 is een officiële NEN-norm en beschrijft de eisen waaraan moet worden voldaan voor het veilig uitwisselen van medische gegevens per e-mail. Het gaat onder meer om multifactor-authenticatie, kunnen achterhalen wie een e-mail heeft verstuurd en interoperabiliteit. Gezien deze norm is het kwalijk dat veel zorginstellingen niet het aanbevolen en strengste niveau van DMARC-bescherming hebben geïmplementeerd.

De belangrijkste resultaten zijn

  • 52 van de 69 (75%) zorginstellingen in Nederland hebben een DMARC-record gepubliceerd; wat betekent dat 25% helemaal geen DMARC-bescherming heeft
  • Slechts 13 van hen (19%) hebben het aanbevolen strengste niveau van DMARC-bescherming (reject) geïmplementeerd, dat voorkomt dat frauduleuze e-mails de beoogde ontvangers bereiken. Dit houdt in dat 81% van de zorginstellingen burgers blootstelt aan e-mailfraude
  • Slechts 8 van de 69 zorginstellingen (12%) hebben een quarantainebeleid geïmplementeerd

E-mailfraude

“Met name sinds de coronapandemie is e-mail een veelgebruikte manier van communiceren geworden voor zorginstellingen, net als mobiele apps en online portals. Cybercriminelen zitten niet te slapen. Deze digitale verschuiving biedt een kans voor aanvallers om zich voor te doen als deze organisaties en hun partners in de supply chain. Hierdoor lopen bedrijven, patiënten en werknemers mogelijk het risico op e-mailfraude”, stelt Jim Cox, Area Vice President, Benelux voor Proofpoint.

In 'Proofpoints 2021 Voice of the CISO-rapport', dat eerder dit jaar werd gepubliceerd, gaf een derde (36%) van de ondervraagde Nederlandse CISO's in de zorgsector aan dat zij ernstig rekening hielden met een materiële cyberaanval in de komende twaalf maanden. Wanneer gevraagd werd naar de soorten aanvallen die zij verwachten, stonden e-mailfraude en Business Email Compromise (BEC)-aanvallen met 55% op de eerste plaats. Daarna volgden aanvallen op de supply chain (45%), insider threats (36%) en DDoS-aanvallen (36%). Aangezien e-mailfraude bovenaan de lijst staat, zou de implementatie van DMARC van groot belang moeten zijn voor Nederlandse organisaties in de gezondheidszorg.

“46 procent van de Nederlandse CISO's beschouwt menselijke fouten als de grootste cyberkwetsbaarheid van hun organisatie. Als aanvulling op mensgerichte cybersecurity-trainingen voor alle medewerkers, zouden organisaties in alle sectoren authenticatieprotocollen zoals DMARC moeten implementeren om hun verdediging tegen e-mailfraude te versterken. Maar ook om bescherming te bieden tegen cybercriminele activiteiten en ervoor te zorgen dat werknemers niet meer hoeven te twijfelen of een e-mail verdacht of betrouwbaar is”, voegt Cox toe.

De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.

Pfpt Us Wp Voice Of The CISO Report
PDF – 2,6 MB 194 downloads

Bron: proofpoint.com, persberichten.com

Zorginstellingen gerelateerde artikelen 》

Actuele aanvallen overzicht per dag 》

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Meer nieuws

'Elke 7,5 seconden verschijnt er een nieuwe malware Android-app'

Deze week heeft G Data CyberDefense weer zijn jaarlijkse mobile malware analyse uitgebracht. Hieruit blijkt dat er opnieuw een negatief record is aan Android-malware. Het afgelopen jaar identificeerden experts maar liefst 4.18 miljoen nieuwe schadelijke Android-malware apps. Vorig jaar was er ook al een record te melden en lag de hoeveelheid op 4.12 miljoen.

Lees meer »

De Belastingdienst "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan"

Momenteel komen er veel vragen binnen bij Cybercrimeinfo.nl over het betalen van belastingschuld, de meeste berichten beginnen met "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan", zo begint een phishing bericht meestal dat recentelijk uit naam van de Belastingdienst werd verstuurd en het is niet de enige. De afgelopen weken ontving de fiscus veel meer meldingen van phishing dan normaal. Het gaat zowel om e-mails als sms'jes, phishing en smishing dus.

Lees meer »

Ethical Hacker PH-CybSec: "Mijn meest dankbare Hack"

Etisch hacker PH-SybSec antwoord meestal met een knipoog en een brede lach, als iemand aan hem vraagt: “Wat doe jij nu eigenlijk precies voor werk?” Eigenlijk ben ik een “legale crimineel!” Ik denk als een boef, maar met het doel om mensen en bedrijven te helpen hun computerbeveiliging te verbeteren. Hacken is per definitie illegaal, mits je vooraf duidelijke toestemming hebt om een hack uit te voeren en is overeengekomen wat er wel en niet bij het onderzoek hoort. Dat heet White-Hat hacken.

Lees meer »

700 aangiften per week "In eerste vier maanden 2020 al meer dan geheel 2019"

De afgelopen maanden is het aantal meldingen en slachtoffers van 'hulpvraagoplichting' sterk toegenomen. Vooral sinds we sociale media als gevolg van de corona-lockdown veel intensiever gebruiken om met vrienden en familie in contact te blijven, slaan oplichters grootschalig toe. De Fraudehelpdesk heeft in de eerste vier maanden van 2020 al meer meldingen over hulpvraagoplichting ontvangen dan in heel 2019. Sinds het eind april mogelijk werd om online aangifte te doen van 'vriend-in-noodoplichting', is het aantal aangiften toegenomen van 300 naar 700 per week. Nederlandse banken hebben in de lockdown-maanden maart, april en mei van dit jaar ruwweg drie keer zoveel meldingen van oplichting via sociale media ontvangen als in de laatste drie maanden van 2019. In mei ontvingen de banken naar schatting zo’n 70 meldingen per dag.

Lees meer »

Politie betrekt Tweakers bij opsporing

Onder de naam ‘Blueweb’ start de politie vanaf 8 juni 2020 een samenwerking met het grootste technologieplatform van Nederland: Tweakers. ‘We vragen communityleden van technologieplatform Tweakers mee te denken in cybercrime-onderzoeken. Daarmee willen we misdrijven proberen op te lossen,’ zegt Franki Klarenbeek, coördinator van het Landelijk Team Opsporingscommunicatie van de politie.

Lees meer »