Het is inmiddels de norm dat afspraken voor de huisarts, het ziekenhuis en een vaccinatie online worden geboekt. En nu het digitale coronapaspoort definitief wordt ingevoerd als toegangsbewijs voor allerlei diensten, is cybersecurity nog nooit een belangrijker thema geweest voor de zorgsector.
Nederlandse zorgorganisaties
Proofpoint, heeft onderzoek gedaan naar de mate waarin Nederlandse zorgorganisaties voldoende en de aanbevolen bescherming bieden tegen e-mailfraude. Het onderzoek is gebaseerd op de domeinen van de 69 zorgorganisaties die zijn opgenomen in de database op Volksgezondheidenzorg.info (onderdeel van het RIVM). Proofpoint ontdekte dat een kwart (25%) van deze organisaties geen Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance (DMARC)-record heeft gepubliceerd. Dit vergroot de kans dat cybercriminelen zich online kunnen voordoen als deze instellingen.
Nog zorgwekkender is dat slechts 13 zorginstellingen (19%) het aanbevolen en strengste niveau van DMARC-bescherming (reject) hebben geïmplementeerd, waardoor frauduleuze e-mails hun beoogde doelwit niet kunnen bereiken. Dit betekent dat bij 81% van de zorginstellingen mensen een verhoogd risico op e-mailfraude lopen.
Voor Nederlandse zorginstellingen is er een extra beschermingslaag aanwezig in de vorm van NTA 7516. NTA 7516 is een officiële NEN-norm en beschrijft de eisen waaraan moet worden voldaan voor het veilig uitwisselen van medische gegevens per e-mail. Het gaat onder meer om multifactor-authenticatie, kunnen achterhalen wie een e-mail heeft verstuurd en interoperabiliteit. Gezien deze norm is het kwalijk dat veel zorginstellingen niet het aanbevolen en strengste niveau van DMARC-bescherming hebben geïmplementeerd.
De belangrijkste resultaten zijn
- 52 van de 69 (75%) zorginstellingen in Nederland hebben een DMARC-record gepubliceerd; wat betekent dat 25% helemaal geen DMARC-bescherming heeft
- Slechts 13 van hen (19%) hebben het aanbevolen strengste niveau van DMARC-bescherming (reject) geïmplementeerd, dat voorkomt dat frauduleuze e-mails de beoogde ontvangers bereiken. Dit houdt in dat 81% van de zorginstellingen burgers blootstelt aan e-mailfraude
- Slechts 8 van de 69 zorginstellingen (12%) hebben een quarantainebeleid geïmplementeerd
E-mailfraude
“Met name sinds de coronapandemie is e-mail een veelgebruikte manier van communiceren geworden voor zorginstellingen, net als mobiele apps en online portals. Cybercriminelen zitten niet te slapen. Deze digitale verschuiving biedt een kans voor aanvallers om zich voor te doen als deze organisaties en hun partners in de supply chain. Hierdoor lopen bedrijven, patiënten en werknemers mogelijk het risico op e-mailfraude”, stelt Jim Cox, Area Vice President, Benelux voor Proofpoint.
In 'Proofpoints 2021 Voice of the CISO-rapport', dat eerder dit jaar werd gepubliceerd, gaf een derde (36%) van de ondervraagde Nederlandse CISO's in de zorgsector aan dat zij ernstig rekening hielden met een materiële cyberaanval in de komende twaalf maanden. Wanneer gevraagd werd naar de soorten aanvallen die zij verwachten, stonden e-mailfraude en Business Email Compromise (BEC)-aanvallen met 55% op de eerste plaats. Daarna volgden aanvallen op de supply chain (45%), insider threats (36%) en DDoS-aanvallen (36%). Aangezien e-mailfraude bovenaan de lijst staat, zou de implementatie van DMARC van groot belang moeten zijn voor Nederlandse organisaties in de gezondheidszorg.
“46 procent van de Nederlandse CISO's beschouwt menselijke fouten als de grootste cyberkwetsbaarheid van hun organisatie. Als aanvulling op mensgerichte cybersecurity-trainingen voor alle medewerkers, zouden organisaties in alle sectoren authenticatieprotocollen zoals DMARC moeten implementeren om hun verdediging tegen e-mailfraude te versterken. Maar ook om bescherming te bieden tegen cybercriminele activiteiten en ervoor te zorgen dat werknemers niet meer hoeven te twijfelen of een e-mail verdacht of betrouwbaar is”, voegt Cox toe.
De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: proofpoint.com, persberichten.com
Zorginstellingen gerelateerde artikelen 》
Actuele aanvallen overzicht per dag 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Meer nieuws
Communicatie middelen en logistieke partners cruciaal voor criminele organisaties
In het artikel KIK het alternatief voor TOR omschreven we een nieuw ecosysteem dat naast het TOR netwerk opereert. We hebben in het verleden verschillende artikelen gewijd aan wat er op KIK te vinden was. Veelal bleek dat de applicatie als ondersteuning diende van de criminele operaties die via het TOR netwerk liepen. Echter vonden we in het verleden dat naast KIK ook Telegram vaak genoemd werd door criminele organisaties als extra verlengstuk in de communicatie/marketingmix van de organisatie. Deze verwijzingen zagen we zwart-op-wit genoemd worden op het Darkweb.
We verwachten in de toekomst meer van 'ThreatNeedle' te zien
Cybersecurity onderzoekers hebben een nieuwe campagne geïdentificeerd van Lazarus, een zeer productieve geavanceerde dreigingsactor. Lazarus is actief vanaf ten minste 2009 en is betrokken geweest bij grootschalige cyberspionage campagnes, ransomware-campagnes en zelfs aanvallen op de cryptocurrency-markt. Waar het zich de afgelopen jaren op financiële instellingen richtte, valt Lazarus sinds begin 2020 de defensie-industrie aan via een aangepaste backdoor genaamd 'ThreatNeedle'.
Cybercriminelen maken 30.000 klantgegevens buit van Amsterdamse woningcorporatie
De Amsterdamse 'woningcorporatie Stadgenoot' is het slachtoffer geworden van een hacker. Persoonsgegevens van zo’n 30.000 klanten zijn buitgemaakt door de dader(s). Het datalek is inmiddels gedicht en gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
"Credential stuffing zal een bedreiging vormen zolang we van gebruikers eisen dat ze zich online bij accounts aanmelden"
Het aantal jaarlijkse incidenten met inloggegevens is tussen 2016 en 2020 bijna verdubbeld. In dezelfde periode daalde echter de totale hoeveelheid aan gelekte data met 46 procent. Dit blijkt uit het nieuwste Credential Stuffing Report van 'F5'. De gemiddelde omvang van een datalek is ook afgenomen, van 63 miljoen records in 2016 tot 17 miljoen vorig jaar.
"Er kan niet worden gewacht met het delen van incident informatie"
De 'Cyber Security Raad (CSR)' wil versneld incidentinformatie met het bedrijfsleven en burgers delen. In de ogen van de raad is dit ‘een van de belangrijkste instrumenten’ om de cyberweerbaarheid van de samenleving te verhogen. De CSR adviseert minister Grapperhaus om te onderzoeken of het Landelijk Dekkend Stelsel (LDS) van informatieknooppunten via een ‘spoedreparatie’ sneller kan worden doorgevoerd.
Twee derde van organisatie kreeg te maken met ransomware in 2020
Uit onderzoek van Proofpoint blijkt dat ransomware-aanvallen een enorm groot probleem zijn. Zo geeft 66 procent van respondenten aan het slachtoffer te zijn geweest van ransomware.