Het is inmiddels de norm dat afspraken voor de huisarts, het ziekenhuis en een vaccinatie online worden geboekt. En nu het digitale coronapaspoort definitief wordt ingevoerd als toegangsbewijs voor allerlei diensten, is cybersecurity nog nooit een belangrijker thema geweest voor de zorgsector.
Nederlandse zorgorganisaties
Proofpoint, heeft onderzoek gedaan naar de mate waarin Nederlandse zorgorganisaties voldoende en de aanbevolen bescherming bieden tegen e-mailfraude. Het onderzoek is gebaseerd op de domeinen van de 69 zorgorganisaties die zijn opgenomen in de database op Volksgezondheidenzorg.info (onderdeel van het RIVM). Proofpoint ontdekte dat een kwart (25%) van deze organisaties geen Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance (DMARC)-record heeft gepubliceerd. Dit vergroot de kans dat cybercriminelen zich online kunnen voordoen als deze instellingen.
Nog zorgwekkender is dat slechts 13 zorginstellingen (19%) het aanbevolen en strengste niveau van DMARC-bescherming (reject) hebben geïmplementeerd, waardoor frauduleuze e-mails hun beoogde doelwit niet kunnen bereiken. Dit betekent dat bij 81% van de zorginstellingen mensen een verhoogd risico op e-mailfraude lopen.
Voor Nederlandse zorginstellingen is er een extra beschermingslaag aanwezig in de vorm van NTA 7516. NTA 7516 is een officiële NEN-norm en beschrijft de eisen waaraan moet worden voldaan voor het veilig uitwisselen van medische gegevens per e-mail. Het gaat onder meer om multifactor-authenticatie, kunnen achterhalen wie een e-mail heeft verstuurd en interoperabiliteit. Gezien deze norm is het kwalijk dat veel zorginstellingen niet het aanbevolen en strengste niveau van DMARC-bescherming hebben geïmplementeerd.
De belangrijkste resultaten zijn
- 52 van de 69 (75%) zorginstellingen in Nederland hebben een DMARC-record gepubliceerd; wat betekent dat 25% helemaal geen DMARC-bescherming heeft
- Slechts 13 van hen (19%) hebben het aanbevolen strengste niveau van DMARC-bescherming (reject) geïmplementeerd, dat voorkomt dat frauduleuze e-mails de beoogde ontvangers bereiken. Dit houdt in dat 81% van de zorginstellingen burgers blootstelt aan e-mailfraude
- Slechts 8 van de 69 zorginstellingen (12%) hebben een quarantainebeleid geïmplementeerd
E-mailfraude
“Met name sinds de coronapandemie is e-mail een veelgebruikte manier van communiceren geworden voor zorginstellingen, net als mobiele apps en online portals. Cybercriminelen zitten niet te slapen. Deze digitale verschuiving biedt een kans voor aanvallers om zich voor te doen als deze organisaties en hun partners in de supply chain. Hierdoor lopen bedrijven, patiënten en werknemers mogelijk het risico op e-mailfraude”, stelt Jim Cox, Area Vice President, Benelux voor Proofpoint.
In 'Proofpoints 2021 Voice of the CISO-rapport', dat eerder dit jaar werd gepubliceerd, gaf een derde (36%) van de ondervraagde Nederlandse CISO's in de zorgsector aan dat zij ernstig rekening hielden met een materiële cyberaanval in de komende twaalf maanden. Wanneer gevraagd werd naar de soorten aanvallen die zij verwachten, stonden e-mailfraude en Business Email Compromise (BEC)-aanvallen met 55% op de eerste plaats. Daarna volgden aanvallen op de supply chain (45%), insider threats (36%) en DDoS-aanvallen (36%). Aangezien e-mailfraude bovenaan de lijst staat, zou de implementatie van DMARC van groot belang moeten zijn voor Nederlandse organisaties in de gezondheidszorg.
“46 procent van de Nederlandse CISO's beschouwt menselijke fouten als de grootste cyberkwetsbaarheid van hun organisatie. Als aanvulling op mensgerichte cybersecurity-trainingen voor alle medewerkers, zouden organisaties in alle sectoren authenticatieprotocollen zoals DMARC moeten implementeren om hun verdediging tegen e-mailfraude te versterken. Maar ook om bescherming te bieden tegen cybercriminele activiteiten en ervoor te zorgen dat werknemers niet meer hoeven te twijfelen of een e-mail verdacht of betrouwbaar is”, voegt Cox toe.
De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: proofpoint.com, persberichten.com
Zorginstellingen gerelateerde artikelen 》
Actuele aanvallen overzicht per dag 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Meer nieuws
‘Zo'n 80% van de organisaties betaalt losgeld’
English | Français | Deutsche | Español | Meer talen
Waarom nog inbreken met een koevoet als jij de deur digitaal wagenwijd openzet?
Vraag aan een ‘gemiddelde Nederlander’ hoe een crimineel er uitziet en je krijgt antwoorden als: zwart gekleed, bivakmuts op, tas met inbrekersspullen en wellicht een onverzorgd baardje. Klopt dat beeld anno 2021 nog steeds?
"Laat staan dat er draaiboeken klaarliggen waarin staat wat gedaan moet worden bij een hack"
Veel gemeenten zijn niet voorbereid op aanvallen van cybercriminelen. Laat staan dat er draaiboeken klaarliggen waarin staat wat gedaan moet worden bij een hack. In sommige gevallen hebben gemeenten niet eens tweestapsverificatie ingesteld voor hun medewerkers, blijkt uit een rondgang van vakbladen AG Connect en Binnenlands Bestuur.
FluBot-malware gebruikt nu ook WhatsApp om Nederlandse Android gebruikers te infecteren
Het aantal KPN-klanten dat met een piek in het sms-gebruik te maken kreeg is vorige week na de uitbraak van de FluBot-malware sterk gestegen, zo laat de telecomprovider tegenover de media weten. Daarnaast gebruikt de malware nu ook WhatsApp om Nederlandse Android gebruikers te infecteren. KPN is begonnen om klanten die vermoedelijk met de FluBot-malware besmet zijn proactief te waarschuwen.
Hack op netwerk van Belgisch ministerie na twee jaar ontdekt
De zaak kwam aan het licht door de Hafnium-affaire, waarbij (Chinese) hackers computers binnendrongen via veiligheidslekken in Microsoft Exchange. “Omdat ze zo professioneel te werk gaan, wordt al snel gekeken naar grote mogendheden en wordt ook naar China verwezen. Maar dat kan op dit moment niet bevestigd worden", aldus VTM-journalist Julie Colpaert.
Qbot volgt Emotet op en is betrokken bij 22 procent van de cyberaanvallen
Toen Emotet eind januari werd stilgelegd door een internationale politieoperatie, rees al snel de vraag: welke malware gaat Emotet opvolgen? Het antwoord is Qbot. Uit actuele cijfers van G DATA CyberDefense, blijkt dat Qbot bij bijna één op de vier cyberaanvallen van het eerste kwartaal betrokken is geweest.